تجربه بانکداری کاملا مجازی و مدلهای درآمدی و بازاریابی؛ دو خدمت متاورس به نظام بانکی
مدرس دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران با بیان اینکه متاورس بعد از بلوغ هوش مصنوعی امکان ارائه خدمات بانکی خواهد داشت، گفت: متاورس در بانکداری به دو خدمت ظهور تجربه مجازی بانکداری و مدلهای درآمدی و بازاریابی منجر خواهد شد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، میزگرد هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیکی ایران در حاشیه پنجمین کنفرانس ملی انفورماتیک ایران روز چهارشنبه سیزدهم دیماه با سخنرانی اسلام ناطقی نایب رییس هیات مدیره انجمن انفورماتیک ایران، کمالالدین یعقوبی رفیع مدیر برنامهریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک، الهام فراهانی مدرس دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران و همچنین محمدعلی اخایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد.
الهام فراهانی مدرس دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران در سخنرانی خود در این نشست درباره «متاورس و بانکداری هوشمند» اظهار داشت: همانطور که امروزه زندگی روزمره بدون پرداختهای الکترونیک قابل تصور نیست؛ دنیای واقعی هم در آینده بدون متاورس قابل تصور نیست.
وی افزود: تا سال 2025، متاورس در مرحله ظهور خود قرار دارد و بعد از آن وارد مرحله پیشرفته میشود تا اینکه از سال 2030 به بعد، این فناوری به بلوغ خود خواهد رسید.
مدرس دانشگاه صنعتی شریف متاورس را یک پدیده چند فناورانه توصیف کرد که نمیتواند بدون پیشرفت های هوش مصنوعی به بلوغ برسد.
فراهانی افزود: پلتفرمهای متاورسی در آینده تبدیل به واقعیت خواهند شد زیرا قرار است دنیای یکپارچهای داشته باشیم و شرایط به سمتی خواهد رفت که مرزی بین دنیای واقعی و مجازی باقی نخواهد ماند.
عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران تصریح کرد: نمیتوان از یک محیط متاورسی سخن گفت اما از فناوری NFT یا یادگیری ماشینی استفاده نکرد؛ به عنوان مثال وقتی که یک نفر در زمان واقعی در حال صحبت به زبان فارسی است، متاورس این قابلیت را خواهد داشت که آن را به هر زبان دیگری ترجمه کرده و امکان تبدیل آن بر روی آواتار هم وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ، فناوری 5G، رایانش ابری و اینترنت اشیا از جمله زیرساختهای اصلی متاورس هستند، خاطرنشان کرد: بدون فناوری 5G امکان استفاده از متاورس در گوشی های موبایل وجود نخواهد داشت و تا زمانی که به بلوغ در استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری نرسیم، نمیتوانیم از قابلیتهای متاورس هم در این صنعت استفاده کنیم.
مدرس دانشگاه صنعتی شریف گفت: براساس اعلام گارتنر، تا سال 2025 همچنان 70 درصد از اموری که توسط چترباتها انجام میشود، توسط کاربران انسانی نظارت و کنترل میشود و نیاز به کار در زمینه بهبود چت ربات ها وجود دارد.
فراهانی در پایان خواستار آن شد که از پراکندهکاری در نظام بانکی ایران در خصوص متاورس و هوش مصنوعی جلوگیری شود و افزود: در آینده معیار ارزیابی کشورها در تعاملات بینالمللی جایگاه هوش مصنوعی در آنهاست اما در آینده دورتر این معیار ارزیابی به میزان تحقق متاورس تعلق خواهد داشت و ایجاد سرویسهای هوش مصنوعی بانکی به صورت متمرکز و یک پلتفرم جامع متابانکی می تواند از اتلاف منابع مالی در این زمینه جلوگیری نماید.