امنیت

فناوری اطلاعات

January 9, 2024
14:00 سه شنبه، 19ام دیماه 1402
کد خبر: 157404

دستگیری یک باند فیشینگ در پوشش ثنا

رئیس پلیس فتا اردبیل از انهدام باند فیشینگ ، که در پوشش شکوائیه قضایی (ثنا)، سهام عدالت و غیره اقدام به ارسال لینک‌های آلوده و برداشت اینترنتی بیش از 22 میلیارد ریال از حساب های شهروندان نموده بودند، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی پلیس، سرهنگ علی قهرمان طالع رئیس پلیس فتا استان اردبیل در تشریح این خبر عنوان داشت: در پی وصول پرونده ای به پلیس فتا استان اردبیل ، مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیر مجاز از حساب شاکی به وسیله ارسال پیامک حاوی لینک‌ آلوده با موضوع سهام عدالت ، بررسی موضوع به ‏صورت ویژه در دستور کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.‏

وی ادامه داد : کارشناسان سایبری بلافاصله سرنخ‌های موجود در جهت شناسایی متهم یا متهمین و کشف پرونده ها را جمع‌آوری نمودند و با بررسی های تخصصی و یک سری اقدامات و کارهای اطلاعاتی، کلاهبرداران را که به صورت باندی و خانوادگی فعالیت مجرمانه انجام می دادند، را شناسایی و دستگیر کردند؛ در این خصوص تجهیزات و آلات الکترونیک مرتبط با جرم از آنها کشف، جمع آوری و تحویل مقام قضایی گردید.

وی بیان داشت : مال باختگان ضمن اینکه از طریق پیامک ‌های کلاهبرداری سهام عدالت به درگاه‌های جعلی منتقل شده و حسابشان خالی شده، از طریق بدافزارهای نصب شده در تلفن همراه آن‌ها نیز تعداد قابل توجهی پیامک سهام عدالت به سایر شهروندان نیز ارسال شده است.‏

سرهنگ علی قهرمان طالع گفت: شگرد این باند به این صورت می باشد که با استفاده از ربات‌های تلگرامی اطلاعات کارت قربانیان را استخراج نموده و در جهت گمراه ساختن پلیس، اقدام به خرید از سایت دیجی کالا کرده و کالاهای ثبت شده را  توسط یکی از اعضاء خانواده خود در یکی از اماکن عمومی تحویل می گرفتند، فلذا با بررسی های بعمل آمده مشخص گردید تاکنون تعداد 86 فقره پرونده کلاهبرداری در سطح کشور بر علیه متهمین طرح شده است و در طول چهار سال گذشته حدود 800 فقره خرید با استفاده از 13 سیم کارت متفاوت ثبت سفارش و کالاها را نیز دریافت نموده اند که ارزش مالی آنها بیش از 22 میلیارد ریال می باشد و تحقیقات در جهت روشن شدن تمامی ابعاد موضوع ادامه دارد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: مجرمان سایبری با نفوذ به تلفن همراه افراد و دسترسی به دفترچه تلفن، اقدام به ارسال پیام ثبت نام یا سود سهام عدالت به مخاطبان قربانی می‌کنند. از آنجایی که این پیام از طرف یک فرد آشنا ارسال شده است کاربران بسیاری ممکن است گرفتار دام کلاهبردار شوند. از این رو ارسال پیامک واریز سود سهام عدالت از طرف آشنایان، می تواند نشان از هک شدن تلفن همراه آنها باشد. لذا هیچ گاه به آن توجه نکرده و بروی لینک موجود در آن کلیک نکنید.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل افزود: شهروندان توجه داشته باشند هر گونه پیام دریافتی در این زمینه از شماره‌های شخصی و یا شبکه‌های اجتماعی قطعاً از سوی مجرمین ارسال شده و با هدف کلاهبرداری و خالی نمودن حساب های بانکی است؛ لذا موکداً به این پیام ها توجه ننموده و از باز کردن هر گونه لینک و یا نصب برنامه های اندرویدی با این عنوان خودداری نمایند و به صورت دوره ای رموز کارت و حساب های بانکی خود را تغییر دهند.

وی عنوان داشت: عموم مردم می‌توانند برای ثبت گزارشات خود با مراجعه به قسمت مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به نشانی https://cyberpolice.gov.ir و همچنین تماس با  شماره 096380 اقدام نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.