MTN با توسعه قرارداد اریکسون استراتژی فینتک را تقویت میکند
ICTna.ir – گروه مخابراتی آفریقایی MTN، شراکت خود در حوزه خدمات بانکی موبایلی را با اریکسون به عنوان بخشی از برنامههای توسعه فینتک خود تمدید کرده است. این قرارداد باعث می شود که این وندور سوئدی از طریق پلتفرم کیف پول خود، زیرساخت هایی را که MTN برای ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی پیشرفته، مانند بانک و بیمه، علاوه بر پرداخت نیاز دارد، ارائه دهد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، MTN سالهاست که از پلتفرم کیف پول اریکسون برای تقویت برنامه MTN Mobile Money که از آن با عنوان مخفف سازی شده MoMo یاد میکند، استفاده کند. مشترکین میتوانند از این سرویس برای ارسال پول، پرداخت صورتحساب، خرید زمان پخش و نظایر آن استفاده کنند، در حالی که بازرگانان و نمایندگان برنامههای MoMo جداگانه ای دارند تا به آنها اجازه دهند به سرعت و به راحتی پرداختها را بپذیرند.
MTN همچنین یک پلتفرم MoMo API ارائه میکند که به توسعهدهندگان امکان میدهد پرداختهای MoMo را در برنامههای خود ادغام کنند و سرویس پول موبایلی را به یک اکوسیستم تبدیل کنند.
در پایان سال 2022، MoMo در 17 کشور در دسترس بود و 69.1 میلیون کاربر فعال، 1.3 میلیون نماینده و 1.5 میلیون تاجر داشت. ارزش معاملات بالغ بر 221.3 میلیارد دلار بوده است.
مایکل والیس-براون، رئیس خدمات مالی موبایل در اریکسون در این خصوص گفت: شراکت اریکسون با امتیان نمونهای پیشرو در جهان از توانایی خدمات مالی تلفن همراه برای توانمندسازی مالی مردم و کسبوکارها است؛ از ارائه اولین فرصت به افراد غیربانکدار برای کنترل امور مالی خود، تسهیل دسترسی زنان به خدمات مالی و ترویج گنجاندن دیجیتال برای امکان دسترسی کاربران پیشرفته تر به خدمات پیشرفته ارائه شده است.
سرین دیوم، مدیر ارشد فناوری مالی در MTN در این خصوص گفت: در MTN، ما فقط افراد را به هم متصل نمی کنیم، بلکه دنیایی از امکانات مالی را برای هر آفریقایی باز می کنیم. MTN Mobile Money طیفی از خدمات مالی تلفن همراه را ارائه میکند که شامل نقل و انتقالات پول، پرداختها، پسانداز و وامها برای هر مصرفکننده میشود و فعالانه مشارکت مالی و پیشبرد توانمندی اقتصادی در سراسر قاره را پیش میبرد. اگرچه MTN چیزهای بیشتری می خواهد.
فین تک یکی از پنج رکن در استراتژی Ambition 2025 این شرکت مخابراتی است که بر اساس آن MTN در حال تبدیل شدن به یک کسب و کار پلتفرم است و خدمات مختلف خود را به واحدهای تجاری متمایز تبدیل می کند. ستون های دیگر خدمات دیجیتال، خدمات سازمانی، شبکه به عنوان یک سرویس (NaaS) و بازار API هستند.
اهداف MTN برای MoMo تحت این استراتژی افزایش به 100 میلیون کاربر فعال، 2 میلیون نماینده و 3 میلیون بازرگان تا سال 2025 است. از نظر ارزش تراکنش سالانه، هدف آن 750 میلیارد دلار است.
این امر آن را از M-Pesa پیشگام پول موبایل که در حال حاضر بیش از 56 میلیون مشتری و ارزش تراکنش سالانه 364 میلیارد دلار دارد، بزرگتر می کند.
بر اساس پیشبینیهایی که توسط Juniper در ماه مه گذشته منتشر شد، انتظار میرود ارزش تراکنش پول موبایلی در بازارهای نوظهور تا سال 2027 به 2.09 تریلیون دلار برسد که از 1.58 تریلیون دلار در سال 2023 بیشتر است.
این Juniper می گوید که رشد توسط شرکت هایی مانند MTN به پرداخت به عنوان یک پلتفرم (PaaP) هدایت می شود. PaaP با راه حل هایی مانند Ericsson Mobile Wallet که API ها را در دسترس توسعه دهندگان قرار می دهد، توسعه خدمات مالی جدید تلفن همراه را بدون تحمیل بار اضافی بر اپراتور تحریک می کند.
Juniper تخمین میزند که با ظهور بیمههای موبایل و وامهای خرد انتظار میرود جذب خدمات مالی تلفن همراه در بازارهای نوظهور را به همراه داشته باشد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ تعداد کاربران به ۴۱۱ میلیون نفر برسد.
به نظر می رسد که MTN موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری بر روی این رشد انفجاری دارد.