اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 13, 2024
18:05 شنبه، 23ام دیماه 1402
کد خبر: 157930

کاربران اروپایی می‌توانند گوگل را محدود کنند

منبع: پیوست

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا DMA محدودیت‌های تازه‌ای را برای فعالان دیجیتال قاره سبز در نظر گرفته و حالا درنتیجه همین قانون کاربران اروپایی گوگل می‌توانند درمورد اشتراک‌گذاری داده‌های خود با خدمات این غول آمریکایی تصمیم‌گیری کنند.

قانون بازار دیجیتال از ۶ مارس وارد فاز اجرایی می‌شود و شرکت‌های بزرگ دیجیتال از جمله گوگل را به عنوان دوازه‌بان‌های جهان دیجیتال با محدودیت‌های بیشتری روبر می‌کند.

وبسایت ورج می‌گوید درنتیجه همین محدودیت‌ها کاربران اروپایی گوگل طبق یک سیاست جدید از این پس می‌توانند درمورد سطح اشتراک‌گذاری داده‌های خود تصمیم‌گیری کنند. براساس این سیاست که گوگل می‌گوید آن را در پاسخ به DMA منتشر کرده کاربران می‌توانند اشتراک‌گذاری داده را برای تمام یا بخشی از خدمات این شرکت محدود کنند. در این بخش خدماتی مثل یوتیوب، جستجو، بخش تبلیغات، گوگل‌پلی، کروم، گوگل شاپینگ و گوگل مپ لیست شده‌اند.

با این حال گوگل در مواردی که اشتراک‌گذاری داده‌ها برای انجام کاری مثل پرداخت از طریق گوگل پی، ضرورت داشته باشد این داده‌ها را برای پیروی از قانون، جلوگیری از کلاهبرداری یا سو استفاده اشتراک‌گذاری می‌کند.

گفتنی است که تغییرات بیشتری احتمالا در انتظار گوگل و دیگر غول‌های دیجیتالی است. قانون بازارهای دیجیتال که از ۶ مارس امسال اجرایی می‌شود موضوعاتی مقررات تازه‌ای را درمورد تعامل و رقابت نیز دربر می‌گیرد. برای مثلا، گوگل دیگر اجازه ندارد خدمات خود را در بخش رده‌بندی جستجو به خدمات شخص‌ثالث اولویت دهد.

بزرگان فناوری جهان میل چندانی به پیروی از قوانین بازارهای دیجیتال ندارند. شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، متا و بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، در حال حاضر شکایت خود را به دادگاه برده‌اند و با وجود اینکه گوگل درخواست تجدیدنظرخواهی به جایگاه دروازه‌بانی دیجیتال نکرده اما این مساله دلیل بر رضایت شرکت نیست.

افزون بر این، اتحادیه اروپا در جدال با گوگل و گنجینه عظیم اطلاعات این شرکت تنها نیست. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز در آمریکا از این شرکت در یکی از بزرگترین پرونده‌های تاریخ ضدانحصار شکایت کرده است. وزارت دادگستری در بخشی از این شکایت به حجم عظیم داده‌هایی که گوگل در طول سالیان دراز جمع‌آوری اشاره می‌کند که یک «دژ اطلاعاتی» را برای پیشتازی در صنعت جستجو در اختیار این شرکت قرار داده است.

اما از سوی دیگر سیاست جدید گوگل ابعاد منفی را نیز برای کاربران به دنبال دارد. به گفته شرکت اگر کاربری ارتباط بخش جستجو، یوتیوب و کروم را قطع کند، از پیشنهادات شخصی‌سازی شده در یوتیوب محروم می‌شود. اگر ارتباط جستجو و نقشه قطع شود، گوگل دیگر امکان پیشنهاد مکان‌های مختلف مثل رستوران را براساس فعالیت قبلی کاربر نخواهد داشت.

با اینکه کاربران باید بین راحتی و حریم خصوصی خود انتخاب کنند اما اتحادیه اروپا به نظر مرزبندی روشن‌تری را برای این موضوع ترسیم کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.