رگولیشن

January 18, 2024
9:19 پنجشنبه، 28ام دیماه 1402
کد خبر: 158395

مرکز ملی فضای مجازی: پلتفرم ها مسئول لو رفتن اطلاعات کاربران هستند

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: در صورت عدم رمزنگاری داده‌های مردم، مسئولیت حقوقی و کیفری هرگونه لورفتن داده‌ها بر عهده پلتفرم است.

به گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز ملی فضای مجازی، «محمدامین آقامیری»، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را به‌منظور اجرا، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

هدف از تدوین این دستورالعمل، کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آن‌ها دربرابر تهدیدات سایبری عنوان شده است. اشخاص حقوقی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور باید این قواعد جدید در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی را رعایت کنند.

مطابق این دستورالعمل، ارائه­‌دهندگان خدمات باید داده‌­های کاربران را صرفاً در حد اقلام موردنیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع‌­آوری کنند و در صورت درخواست کاربران، امکان «حذف بدون قیدوشرط» تمام یا بخشی از داده‌هایشان، ضمن رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، فراهم شود.

به گفته آقامیری، مجوز فعالیت سکوهایی که دستورالعمل حفاظت از داده‌های مردم را رعایت نکنند، تمدید نمی‌شود:

«از امروز که این دستورالعمل ابلاغ شد، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات که از طریق سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی به مردم خدمات برخط ارائه می‌کنند، موظفند حداکثر تا دو ماه نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کنند. درصورتی‌که این اقدام صورت نگیرد، مجوزهای استمرار یا تمدید فعالیت آن‌ها صادر نخواهد شد.»

وی این دستورالعمل را کاملاً اجرایی دانست و گفت در این دستورالعمل، دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس فتا، وزارت ارتباطات و حتی دستگاه قضایی دخیل هستند و اقداماتی را به‌صورت تنظیم‌گر بخشی یا ناظر جزئی انجام خواهند داد. به‌طور مثال، سکوها از این پس ملزم به رمزنگاری داده‌هایی هستند که از مردم دریافت می‌کنند و در صورت عدم رمزنگاری، مسئولیت حقوقی و کیفری هرگونه لورفتن داده‌های مردم بر عهده آن‌هاست و باید پاسخگو باشند.

آقامیری دراین‌باره مثالی زد و گفت اگر شهروندی در یکی از سکوهای ارائه‌کننده خدمات خودرویی یا فروش غذا و یا پیام‌رسان داخلی ثبت‌نام می‌کند، اولاً سکو باید کاملاً شفاف اعلام کند که چه اطلاعاتی نیاز دارد و ارائه کدام دسته از اطلاعات اجباری و کدام دسته اختیاری هستند، ثانیاً سکو باید تمام اطلاعات ارائه‌شده توسط کاربر را رمزنگاری کند و ثالثاً اگر هر زمانی کاربر درخواست حذف تمام یا بخشی از داده‌های خود را داشته باشد، آن سکو موظف است تمام داده‌های مرتبط با کاربر را حذف کند و درصورتی‌که این کار توسط سکو انجام نشود، حتماً باید در محاکم حقوقی پاسخگو باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.