5G, 6G, vRAN, OpenRAN

خبر اول

January 28, 2024
10:38 یکشنبه، 8ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159204

رُکود بازار RAN همچنان ادامه دارد!

ICTna.ir – بازار جهانی شبکه دسترسی رادیویی در سال جاری و پس از آن به نزول ادامه خواهد داد، زیرا استقرار اولیه 5G کند شده و حوزه های رشد جدید نتوانسته اند حرکت موثری ایجاد کنند و بر این اساس رکود بازار جهانی شبکه های رادیویی (RAN) ادامه دارد. براساس گزارش Dell’Oro که این هفته منتشر شده، پیش‌بینی‌های به‌روزرسانی شده RAN را با این ادعا که کاهش و در واقع رکود بازار RAN فراتر از سال 2023 ادامه خواهد داشت، عنوان گشته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این شرکت طی تحلیلی در ماه نوامبر گفت که نسبت به چشم انداز رشد بلندمدت فضای RAN خوشبین است، اما به طور همزمان خاطرنشان کرد که پس از اوج گیری در سال 2021، درآمد RAN تا نیمه دوم دهه جاری کاهش خواهد یافت و به طور کلی نرخ رشد ترکیبی سالانه 1 درصد را بین سال های 2020 و 2030 پیش بینی کرد.

چند ماه بعد این شرکت تحلیلگر، داده‌های جدیدی را به اشتراک می‌گذارد، اما همچنان روند کوتاه‌مدت تیره‌ای و مشابهی را تصویر میکند.

دل اورو اعلام داشته پس از رشد قوی بین سال‌های 2017 و 2021 با شیبی در حدود 40 درصد، و با شیبی یکنواخت در سال 2022، درآمدهای جهانی RAN در سال 2023 به شدت کاهش یافت و انتظار می‌رود شرایط بازار در سال 2024 “چالش‌آمیز” باقی بماند، اما اضافه می‌کند که سرعت کاهش در سال‌های بعدی باید معتدل‌تر باشد. به طور کلی، درآمد RAN طی پنج سال آینده کاهش یک درصدی CAGR را تجربه خواهد کرد.

استفان پونگراتز، معاون گروه دل اورو در این خصوص گفت: نمای کلی بازار رن تغییر نکرده است. سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر MBB اکنون کند شده‌اند و روند صعودی با حوزه‌های رشد جدید از جمله FWA و بی‌سیم خصوصی هنوز برای تغییر مسیر بسیار کوچک است.

این دو حوزه در فهرستی از زیرمجموعه‌های بازار RAN قرار دارند که Dell’Oro انتظار دارد در پنج سال آینده رشد کند، در نتیجه روند را کاهش می‌دهد، اگرچه برای ایجاد تفاوت کافی نیست. این لیست همچنین شامل رادیو جدید 5G، سلول‌های کوچک، mmWave، Massive MIMO و Open RAN و شبکه رادیویی مجازی یا همان vRAN شده است.

با توجه به مدت زمانی که در حال حاضر پیشبینی و اعلام میشود، می توان فکر کرد که Open RAN یک راه حل برای افزایش درآمد کلی RAN است، البته نه لزوماً برای همان فروشندگان!

اقدام نوکیا در اواخر سال گذشته برای کاهش پیشبینی های خود پس از اعلام AT&T که گفته بود یک طرح 14 میلیارد دلاری Open RAN با رقیبش یعنی اریکسون به طور خوشبینانه ای منعکس ساخته بود، به نقد کشیده شد.

به عنوان مثال، ایالات متحده آمریکا و هند زمانی که هفته گذشته نقشه راه شتابدهی OpenRAN ایالات متحده و هند مورد بحث را رسمی کردند، آخرین تعهد خود را مبنی بر همکاری در Open RAN انجام دادند . اما یکی از اهداف کلیدی این همکاری، پیشبرد استقرار Open RAN در هند است، جایی که تا به امروز تا حد زیادی فاقد آن است!

وقتی صحبت از هند شد، بازار یکی از محرک های کاهش مداوم RAN است که برای امسال پیش بینی شده است. Dell’Oro به عقب نشینی بازار در سال 2024 اشاره می کند، احتمالاً به این دلیل که پس از هجوم اولیه بودجه شرکت هایی مانند Reliance Jio و Bharti Airtel، سرعت سرمایه گذاری 5G کاهش می یابد.

بنابراین جای تعجب نیست که داده های Dell’Oro نشان می دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه منجر به کاهش درآمد جهانی RAN شده است. آمریکای شمالی چشم‌انداز رشد بهتری دارد، اما همه چیز در حد مقایسه است. آمریکای شمالی در سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد، به طوری که اپراتورها در ایالات متحده در اکثر موارد اوج هایپ در هزینه های 5G را پشت سر گذاشتند، بنابراین امسال، به طور نسبی، بهتر به نظر می رسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.