هوش مصنوعی

January 29, 2024
9:57 دوشنبه، 9ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159418

گوگل برای توسعه هوش مصنوعی دارایی‌های مهم خود را قربانی می‌کند

منبع: دیجیاتو

مدتی پیش «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، 7 هدف اصلی گوگل برای سال 2024 را اعلام کرد که اولین آن «ایجاد پیشرفته‌ترین، ایمن‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین هوش مصنوعی جهان» بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که تعهد سرسختانه غول دره سیلیکون برای توسعه این هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف این شرکت آسیب می‌رساند.

ساندار پیچای پیش‌تر نیز در یادداشتی درمورد سازماندهی مجدد و حذف برخی شغل‌ها هشدار داد. به تعبیری دیگر، گوگل قرار است به اخراج‌های گسترده‌ای که این شرکت از سال 2023 انجام داده است، ادامه دهد. این رویه منجر به حذف بیش از 12 هزار شغل شده است که شاید تنها یکی از چندین پیامد احتمالی توسعه بی‌چون‌وچرای هوش مصنوعی و توجه زیاد گوگل به آن باشد.

توجه افراطی گوگل به هوش مصنوعی
به همان ترتیبی که این مشاغل کنار می‌روند، هوش مصنوعی در مرکز توجه گوگل قرار گرفته است. در ماه اکتبر (مهرماه)، گوگل روی رقیب OpenAI، یعنی شرکت آنتروپی 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد. در سال جاری میلادی نیز این شرکت برنامه‌های خود را برای ادغام ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌بات بارد در گوشی‌های اندرویدی دوچندان کرده است. همچنین گوگل وعده داده که مدل هوش مصنوعی جمینای قدرتمندتر از مدل GPT-4 شرکت OpenAI خواهد شد.

با این‌حال، برخی افراد از این بیم دارند که این تلاش‌ها به ضرر برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های اصلی شرکت تمام شود که یکی از آن‌ها بیکارشدن هزاران کارمند گوگل است. یکی از مهندسان نرم‌افزار گوگل، «دایان تریو»، اخیراً پس از انتقاد از تصمیم‌گیری ضعیف مدیران گوگل و انتقاد از تمرکز آن‌ها بر هوش مصنوعی، خبرساز شد. او در لینکدین خود نوشته است:

«درحال‌حاضر، همه این مدیرانِ خسته‌کننده و بی‌احساس سعی می‌کنند به یک جهت مبهم به سوی هوش مصنوعی اشاره کنند و درعین‌حال غاز طلایی خود را می‌کشند.»

یکی از مصداق‌های این غاز طلایی، کارکنان واحد فروش تبلیغات گوگل است. این کارکنان در سال 2022 درآمدی معادل 168 میلیارد دلار برای گوگل داشتند و حالا این شرکت اخراج‌های متعددی در این بخش داشته است. براساس برخی گزارش‌ها، گوگل اکنون می‌خواهد مشاغل بازاریابی بیشتری را با کمک هوش مصنوعی خودکار کند، که به نظر می‌رسد ریسک بسیار پرخطری برای گوگل باشد.

از سوی دیگر، ظهور هوش مصنوعی مولد باعث شده است که انتشار مطالب غیرکاربردی و سئوشده تقریباً غیرقابل‌اجتناب باشد. این مطالب اغلب با محتوا و تصاویر جعلی هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده می‌شوند. بااین‌حال، غول ماونتین ویو توجه چندانی به حل این مشکلات ندارد، و در عوض تمام تمرکز خود را به توسعه هرچه بیشتر مدل‌های هوش مصنوعی معطوف کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.