تلاش IBM برای پیشبینی روندهای سازمانی با کمک هوش مصنوعی مولد
این روزها تمرکز اصلی کسب و کارها بر خودکار کردن وظایف انسانی و افزایش کارایی معطوف شده است. شرکت IBM در تازهترین بررسیهای خود این سوال را مطرح کرده است که آیا هوش مصنوعی مولد مانند مدلهای زبان بزرگ (LLM) میتوان به عنوان یک پله برای اتوماسیون سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
پلتفرم آموزش نرم افزار پیشنهادی IBM که با نام SNAP شناخته میشود، به گونهای طراحی شده است که یک مدل زبان بزرگ را آموزش میدهد تا با توجه به تمام رویدادهایی که پیشتر رخ داده است، یک پیش بینی از اقدام بعدی د ریک فرآیند تجاری صورت گیرد. این پیش بینیها به نوبه خود میتوانند به عنوان راهکارهایی برای اقدامات یک کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند.
«آلون آوِد» و همکارانش در مرکز تحقیقات IBM در مقاله جدید تحت عنوان «SNAP: داستانهای معنایی برای پیش بینی فعالیتهای آتی» که این هفته در آخرین شماره نشریه arXiv منتشر شد، توضیح دادند: «این پلتفرم به گونهای طراحی شده است که میتواند با پیش بینی فعالیت بعدی برای مجموعهای از دادههای مختلف، عملکرد سیستمهای مدیریت فرآیند کسب و کار را بهبود بخشد».
تلاشهای IBM تنها نمونهای از گرایش گسترده سازمانها به استفاده از مدلهای زبان بزرگ برای پیش بینی رویداد یا اقدام بعدی در یک سازمان محسوب میشود. محققان با آنچه که «دادههای سری زمانی» نامیده میشود، آن دسته از دادهها با متغیرهای یکسان را در مقاطع مختلف اندازه گیری میکنند تا روندهای سازمانی مشخص شود. ولی IBM در سیستم جدید خود از دادههای سری زمانی استفاده نمیکند و در عوض به ترتیب بر مفهوم رویدادها و نتایج احتمالی آنها تمرکز دارد.