۵ نکته مهم درباره قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا
بزرگترین شرکتهای دیجیتالی جهان از روز پنجشنبه ۷ مارس (۱۷ اسفند) مجبور خواهند بود از مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا برای عادلانهتر کردن بازارهای آنلاین پیروی کنند.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر شش درگاه شامل آلفابت گوگل، آمازون، اپل، بایتدنس مالک تیک تاک، متا و مایکروسافت و همینطور ۲۲ پلتفرم از جمله فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین را موظف کرده بود که باید از قوانین جدید تبعیت کنند.
آژانس مسافرتی آنلاین «بوکینگ» و شبکه اجتماعی «ایکس» متعلق به ایلان ماسک نیز هفته گذشته به کمیسیون اروپا اطلاع دادند که معیارهایی را برای پیوستن به این طرح اعمال کردهاند. در نتیجه انتظار میرود تعداد شرکتهای حاضر در این فهرست افزایش یابد.
در اینجا نگاهی میاندازیم به پنج ماده اصلی گنجانده شده در این قانون که غولهای فناوری را مجبور میکند تا در رویکرد خود تجدید نظر کنند:
نجات شرکتهای دانشبنیان
شرکتهای بزرگ فناوری هر ساله تریلیونها دلار سود به دست میآورند و بخشی از این درآمدها را صرف خرید شرکتهای دانشبنیان (استارتاپها) میکنند. این کار یک استراتژی برای از میدان به در کردن رقبا نیز هست چرا که اغلب یک شرکت بزرگ یک شرکت کوچک استارتاپی خلاق و بالقوه رقیب را میخرد و به این گونه محصول آن را در اختیار میگیرد.
بر اساس قوانین جدید همه خریدها صرف نظر از این که کوچک باشند یا بزرگ، باید به بازوی اجرایی اتحادیه اروپا یعنی کمیسیون اروپا مستقر در بروکسل اطلاع داده شوند. این کمیسیون همچنین به عنوان تنظیمکننده قدرتمند رقابت اتحادیه اروپا عمل میکند.
وحدت در زمینه پیامرسانها
پس از رسواییهای متعددی که فیسبوک متعلق به متا را درگیر کرد، بسیاری از کاربران ترجیح دادند پیامرسان فیسبوک یا پیامرسان واتساپ را با گزینههایی مانند سیگنال یا تلگرام عوض کنند. با این حال قدرت بازار خدمات متا همچنان قوی است و این امر حفظ پیوندهای پیامرسانی با خانواده و دوستان را برای کسانی که از واتساپ استفاده نمیکنند، دشوار میکند.
برای حل این مشکل ابتکار اتحادیه اروپا این بوده است که قابلیت همکاری بین برنامههای پیامرسان را، در عین حفظ وضعیت رمزگذاری سرتا سری بین دو کاربر، به شرکتهای سازنده پیامرسانها تحمیل کند.
خرید منصفانه در آمازون
آمازون یک پلتفرم خرید عمده برای هزاران شرکت است تا کالاهای خود را به صورت آنلاین بفروشند. اما این ظن وجود دارد که غول آنلاین آمریکایی از نقشش به عنوان یک بازار، برای فروش بهتر محصولات خود به عنوان یک خردهفروش سوءاستفاده میکند.
قانون دیجیتال اتحادیه اروپا این تضاد منافع را ممنوع خواهد کرد و همچنین از بازارهای بزرگ آنلاین نظیر آمازون میخواهد که اطلاعات کلیدی را با مشتریان تجاری به اشتراک بگذارند.
رفع انحصار از اپاستور
در سرتاسر جهان اپل از حق انحصار خود بر اپاستور (فروشگاه اپلیکیشن اپل) دفاع کرده و شرکتها را از استفاده از سیستمهای پرداخت اختصاصی یا دانلود اپلیکیشنهای خارج از فروشگاه اپل منع کرده است.
اپل همچنین بارها هشدار داده است که باز کردن آیفونها به این روش تهدیدی امنیتی است، با این حال طبق قانون جدید وادار شده است که در هر دو مورد تسلیم شود. اپل گفته است که از این قانون پیروی خواهد کرد، اما توسعهدهندگان اپلیکیشن و برخی شرکتهای دیجیتال نظیر «اسپاتیفای» غول پخش موسیقی سوئدی با آن مخالفت کردهاند.
این در شراطی است که عدم رعایت این قانون میتواند جریمههایی تا حد تریلیونها دلار به همراه داشته باشد، به نحوی که تامین و پرداختش حتی برای بزرگترین شرکتهای جهان از نظر ارزش بازار زیاد است.
شرکتهایی که به طور مکرر قانون را نقض کنند میتوانند تا ۲۰ درصد فروش سالانه جهانی خود جریمه شوند.
از دیگر موادی که در قانون جدید پیشبینی شده این است که هر پلتفرم جامعی نظیر گوگل، اگر مشتریانش را برای استفاده از خدمات از پیش نصبشده مانند مرورگر وب، نقشه یا اطلاعات آبوهوا مجبور کند با جریمه مواجه خواهد شد.
شفافیت در تبلیغات
موتور جستجوی گوگل و فیسبوک و اینستاگرام متا بزرگترین تبلیغکنندگان آنلاین جهان هستند. منتقدان میگویند این شرکتها با جمعآوری دادههای ارزشمند درباره مشتریان و نگه داشتن آنها برای خودشان، از آن سوء استفاده میکنند.
اکنون کمیسیون اروپا غولهای فناوری را مجبور میکند تا اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه عملکرد تبلیغات و اثربخشی واقعی تبلیغات برای تبلیغکنندگان و ناشران آنها فاش کنند.
این امر باعث میشود که شرکتها برای شناخت مشتریان خود کمتر به گوگل یا فیسبوک پایبند باشند و به طور بالقوه شرکتها را تشویق میکند تا پیامهای بازرگانی خود را با استفاده از روشهای جدیدتر پخش کنند.