متا در حال ساخت یک مدل عظیم هوش مصنوعی برای تمام اکوسیستم ویدیویی خود است
به گفته یکی از مدیران متا، این شرکت در حال سرمایهگذاری گسترده روی هوش مصنوعی است و این سرمایهگذاریها ساخت یک سیستم هوش مصنوعی را در بر میگیرد که قرار است قدرت سیستم پیشنهاد ویدیو فیسبوک در تمام پلتفرمها را تامین کند. این مدل که قدرت خود را از تعداد زیادی پردازنده گرافیکی انویدیا تامین میکند، در حال حاضر روی بخش ریلزهای فیسبوک امتحان شده و باعث افزایش تعامل شده است.
به گزارش پیوست، تام آلیسون، رئیس فیسبوک، میگوید بخشی از «نقشه فناوری متا که تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد» مربوط به ساخت یک مدل پیشنهاد هوش مصنوعی است که قدرت بخش ریلز و ویدیوهای طولانی و سنتی را تامین میکند.
الیسون در کنفرانس فناوری مورگان استنلی گفت که متا تا به امروز برای هرکدام از محصولات خود مثل ریلز، گروهها و فید اصلی فیسبوک از یک مدل جداگانه استفاده میکرده است.
شرکت در راستای برنامههای بلندپروازانه هوش مصنوعی میلیاردها دلار برای پردازندههای گرافیکی انویدیا هزینه کرده است. این پردازندههای گرافیکی به چیپ اصلی آموزش مدلهای بزرگ زبانی تبدیل شدهاند که قدرت ابزارهایی مثل ChatGPT و دیگر مدلهای مولد هوش مصنوعی را تامین میکند.
به گفته الیسون در «فاز ۱» از نقشه راه فناوری متا این شرکت سیستمهای پیشنهاد فعلی را از چیپهای سنتی به پردازندههای گرافیکی منتقل میکند که باعث تقویت عملکرد کلی محصولات میشود.
به گفته الیسون، انفجار مدلهای بزرگ زبانی (LLMها) در سال گذشته باعث شد تا نحوه «اداره حجم زیادی از داده و فعالیتهای عمومی مثل چت» توسط این ابزارها در مرکز توجه مدیران متا قرار گیرد. حالا یک مدل پیشنهاد عظیم در مرکز توجه متا است که میتوان از آن در تمامی محصولات استفاده کرد و سال گذشته «این سبک جدید ساختاربندی مدل» توسط شرکت ساخته شده و شرکت آن را روی ریلز امتحان کرده است.
به گفته الیسون، این «ساختاربندی مدل» جدید به فیسبوک کمک کرد تا ۸ یا ۱۰ درصد زمان تماشای ریلز را در اپلیکیشن فیسبوک افزایش داد و همین مساله اثبات کرد که این مدل «خیلی بهینهتر از نسل قبلی از دادهها یاد میگیرد.»
او میگوید: «ما واقعا روی این سبک سرمایهگذاری بیشتر سرمایهگذاری کردیم تا مطمئن شویم که میتوانیم این مدلها را با سختافزار درست توسعه دهیم.»
متا در حال حاضر در «فاز ۳» ساختاربندی مجدد سیستم است و در این مرحله اعتبار فناوری تایید شده و به محصولات مختلف نفوذ میکند.
الیسون میگوید: «به جای اینکه تنها ریلز پشتیبانی شود، ما در حال کار روی پروژهای هستیم که تمام اکوسیستم ویدیویی را با همین مدل کنترل کند و سپس محصول پیشنهاد در فید را نیز به این مدل اضافه کنیم. اگر درست انجامش دهیم، نه تنها پیشنهادات تعاملپذیرتر و مرتبطتر میشود، بلکه پاسخدهی آنها نیز بهتر میشود.»
آلیسون میگوید در صورتی که این کار با موفقیت انجام شود: «اگر چیزی که به آن علاقه دارید را در ریلز ببینید و به بخش فید بازگردید، میتوانیم محتوایی نسبتا مشابه را در اختیار شما بگذاریم.»
به گفته الیسون شرکت متا تعداد زیادی از پردازندههای گرافیکی را برای تلاشهای هوش مصنوعی، از جمله توسعه دستیارهای دیجیتال، خریداری کرده است.
برخی از پروژههای هوش مصنوعی متا قرار است ابزارهای پیچیدهتری برای چت را به فید اصلی اضافه کنند تا فردی که «پست پیشنهادی تیلور سوئیفت را میبیند» شاید بتواند «به و با یک کلیک بگوید، سلام هوش مصنوعی متا، از آنچه درمورد تیلور سوئیفت میبینم بیشتر برایم بگو.»
متا همچنین در حال آزمایش ادغام ابزارها چت هوش مصنوعی در گروهها است تا اعضای گروه فیسبوک بتوانندد سوالات خود را پرسیده و پاسخ آن را بگیرند.
آلسیون میگوید: «به نظر من فرصت داریم تا هوش مصنوعی مولد را در یک نوع محیط کاربری چند طرفه بگذاریم.»