اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 7, 2024
13:41 یکشنبه، 17ام تیرماه 1403
کد خبر: 169454

پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ اواسط مردادماه انجام می‌شود

منبع: Digiato

طبق اطلاعات جدیدی که ایلان ماسک فاش کرده است، اسپیس ایکس قصد دارد پنجمین پرواز آزمایشی موشک استارشیپ خود را اوایل آگوست (اواسط مردادماه) انجام دهد. پیش‌ازاین گفته شده بود که این پرواز «اواخر ژوئیه» انجام می‌شود اما حالا شاهد تأخیر احتمالاً چندروزه هستیم.

ماسک امروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ تا 4 هفته دیگر انجام خواهد شد.

چهارمین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ ماه گذشته انجام شد و اولین‌ بار بود که بوستر یا تقویت‌کننده موشک صحیح‌و‌سالم روی آب‌های اقیانوس فرود آمد. همچنین در جریان این آزمایش، مرحله دوم استارشیپ نیز اولین‌ بار ورود مجدد به جو را موفقیت‌آمیز تکمیل کرد. به‌ نظر می‌رسد اسپیس ایکس آماده است در آزمایش بعدی خود به نقاط‌ عطف جدیدی دست پیدا کند.

آزمایش روش پرتاب جدید با پنجمین پرتاب استارشیپ

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه اسپیس ایکس پیش از این پرواز، درحال آزمایش روشی برای بازیابی و فرود تقویت‌کننده سوپر هوی (Super Heavy) است که در نوع خود و در این صنعت اولین‌ محسوب می‌شود. در این روش، بوستر Super Heavy هنگام فرود از طریق برج دریافت و نگه داشته می‌شود و به بخش مرحله اول استارشیپ اجازه می‌دهد در پروازهای متعدد استفاده شود و راه را برای مأموریت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر هموار کند.

اگر ماه آینده تلاش اسپیس ایکس در این زمینه موفق باشد، غول فضایی ایلان ماسک یکی از موانع بزرگ خود را از بین برده است.

استارشیپ، قدرتمندترین راکت جهان، از زمان اولین پرتابش در آوریل 2023 تاکنون چهار بار پرواز مداری انجام داده است و آخرین پروازی که اواسط این ماه انجام شد، موفق‌ترین پرواز آن بوده است؛ به‌طوری که فرود سوپر هوی و استارشیپ موفقیت‌آمیز و کنترل‌شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.