سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 18, 2024
20:30 پنجشنبه، 28ام تیرماه 1403
کد خبر: 170065

ارزش بازار نیمه‌هادی 500 میلیارد دلار سقوط کرد

منبع: Digiato

پس از اعلام گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌های بیشتر برای صادرات فناوری نیمه‌هادی‌های پیشرفته به چین است، بیش از 500 میلیارد دلار از ارزش بازار شاخص نیمه‌هادی وال استریت کاهش پیدا کرد تا بدترین سقوط خود از سال 2020 را تجربه کند.

ایالات متحده در طول سال‌های گذشته موضع محافظه‌کارانه‌ای برای صنعت نیمه‌هادی خود داشته است، زیرا اعتقاد دارد که برای رقابت با چین از نظر استراتژیک بسیار مهم است. روز سه‌شنبه در گزارشی گفته‌شد که ایالات متحده به متحدان خود اعلام کرده که اگر شرکت‌‎ها به عرضه فناوری پیشرفته نیمه‌هادی خود به چین ادامه دهند، شدیدترین تحریم‌های تجاری را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

تنش‌های آمریکا و چین و سقوط بازار نیمه‌هادی

همانطور که رویترز می‌گوید، انتشار این گزارش باعث شد تا سهام شرکت هلندی ASML Holding که در فهرست ایالات متحده قرار دارد، بلافاصله 13 درصد کاهش پیدا کند. همچنین سهام انویدیا که غول تراشه‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود نیز تقریباً 70 درصد سقوط کرد و بیش از 200 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

سهام AMD و آرم (Arm) نیز حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد. مایکرون نیز 6 درصد و برادکام حدود 8 درصد از سهام خود را از دست دادند.

بااین‌وجود، شرکت‌هایی که فعالیت تولید تراشه آن‌ها در ایالات متحده انجام می‌شود با رشد همراه بوده‌اند. GlobalFoundries رشد تقریباً 7 درصدی و اینتل رشد جزئی 0.35 درصدی را تجربه کرده است. همچنین برخی تحلیلگران معتقد هستند که اینتل می‌تواند از تنش‌های ژئوپلیتیکی سود کند، زیرا در حال ساخت چندین کارخانه در ایالات متحده است.

«باب اودانل»، تحلیلگر ارشد TECHnalysis Research به رویترز می‌گوید: «واکنش‌های بازار احتمالا کوتاه‌مدت هستند، زیرا عوامل بنیادی محرک این بازارها تغییر نکرده‌اند. بله، محدودیت‌های ایالات متحده برای صادرات به چین احتمالاً تا حدودی افزایش خواهد یافت – صرف‌نظر از نتیجه انتخابات ایالات متحده – اما این محدودیت‌ها قبلاً نیز برای مدتی اعمال شده‌اند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.