هوش مصنوعی

July 28, 2024
18:36 یکشنبه، 7ام مردادماه 1403
کد خبر: 170736

دو رویکرد متفاوت شبکه‌های تلویزیونی از هوش مصنوعی در پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴

منبع: Zoomit

تماشاگران آمریکایی می‌توانند از هوش مصنوعی در دنبال‌کردن مسابقات لذت ببرند؛ اما شبکه‌های اروپایی از روش متفاوتی برای پوشش رویداد بهره می‌برند.

المپیک پاریس قرار است برای بینندگان آمریکایی به صحنه‌ی درخشش هوش مصنوعی تبدیل شود، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد مخاطبان اروپایی شاهد رویکرد مشابهی نباشند. این تضاد، نحوه‌ی مواجهه‌ی شرکت‌های رسانه‌ای جهانی را با فناوری به‌تصویر می‌کشد.

شرکت Comcast، مالک شبکه‌ی NBCUniversal قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی، تجربه‌ی منحصربه‌فردی برای پخش مسابقات المپیک در آمریکا رقم بزند. این اقدامات شامل بازسازی صدای گزارشگر افسانه‌ای ورزشی و همچنین تولید گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی روزانه با استفاده از هوش مصنوعی می‌شود.

به گزارش رویترز، بخش ورزشی شرکت Warner Bros. Discovery در اروپا باور دارد که هوش مصنوعی هنوز برای نقش‌هایی مانند گزارشگری ورزشی، خام و ابتدایی است. اسکات یانگ، معاون ارشد بخش ورزشی اروپا در Warner Bros. Discovery می‌گوید این شرکت پیش‌نمایش‌هایی از شرکت‌های فناوری برای ترجمه‌ی همزمان گفتار به زبان‌های دیگر دریافت کرد، اما دموها فاقد هیجان و احساسی هستند که لحظات نفس‌گیر ورزشی را همراهی می‌کند.

به‌گفته‌ی یانگ، در تمام دموها احساس می‌شود که هوش مصنوعی کلمات را به‌درستی ترجمه می‌کند، اما احساسات و هیجان نهفته در روایت داستان مسابقه منتقل نمی‌شود. برای مثال، زمانی‌ که مارسِل جاکوبز دونده‌ی ایتالیایی با کسب مدال طلای ۱۰۰ متر سرعت مردان در توکیو، دنیا را شگفت‌زده کرد، گزارشگران ایتالیایی با فریاد واکنش نشان دادند و لحظه‌ی ناب نشستن کارشناسان در کنار هم و تجربه‌ی واقعی آن رویداد را به‌تصویر کشیدند، اما بازتولید چنین احساسی ازطریق هوش مصنوعی، بسیار دشوار است.

باتوجه‌به مشارکت اخیر NBCUniversal، گوگل و تیم ملی آمریکا، مخاطبان آمریکایی هنگام تماشای بازی‌ها در NBC یا سرویس استریم Peacock، تجربه‌ی هوش مصنوعی را خواهند داشت.

تصاویر هوش مصنوعی‌محور گوگل‌مپ از مکان‌های برگزاری المپیک به تماشاگران برای درک حال و هوای پاریس کمک می‌کند و مجریان NBC نشان خواهند داد که جست‌وجوی هوش مصنوعی گوگل چگونه می‌تواند به سؤالات مربوط به مسابقات پاسخ دهد.

NBCUniversal از هوش مصنوعی برای ایجاد گزارش‌های روزانه‌ی شخصی‌سازی‌شده از رویدادهای المپیک استفاده خواهد کرد که در آن‌ها از صدای بازآفرینی‌شده‌ی هوش مصنوعی گزارشگر ورزشی آل مایکلز بهره می‌برد. به‌گفته‌ی NBCUniversal، طی برگزاری المپیک پاریس، تقریباً هفت میلیون نسخه‌ی مختلف از گزارش‌های روزانه می‌تواند ایجاد شود. این شرکت با پرداخت ۷٫۶۵ میلیارد دلار برای پخش بازی‌ها تا سال ۲۰۳۲، بزرگ‌ترین قرارداد حقوق پخش المپیک در جهان را در اختیار دارد.

خدمات پخش المپیک (Olympic Broadcasting Services) پوشش بی‌طرفانه‌ای از مسابقات تولید می‌کند که شرکت‌های رسانه‌ای در سرتاسر جهان می‌توانند از آن استفاده کنند. این سرویس برای کمک به برش سریع حجم عظیمی از فیلم‌ها به هایلایت‌های کوتاه از هوش مصنوعی بهره می‌برد، اما پیش از این گفته بود که همچنان نسبت به ریسک‌های دیپ‌فیک و دستکاری واقعیت محتاط است.

باتوجه‌به سرعت پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی، شاید زمان زیادی طول نکشد تا هواداران ورزش‌های اروپایی شاهد استفاده‌ی بیشتر از این فناوری باشند. یانگ می‌گوید: «احتمالاً فقط یک المپیک تابستانی دیگر فاصله داریم تا تأثیر واقعی هوش مصنوعی را ببینیم.» بازی‌های بعدی تابستانی المپیک ۲۰۲۸ در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.