اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 29, 2024
19:24 دوشنبه، 8ام مردادماه 1403
کد خبر: 170794

توسعه و تسهیل دسترسی به اینترنت در. اربعین

منبع: ایسنا

ارائه خدمات فناورانه و تسهیل ارتباطات زائران اربعین حسینی از جمله اقدامات مرسومی است که هر ساله توسط وزارت ارتباطات انجام می‌شود اما امسال طبق گفته برخی مسئولان بیشترین تلاش این وزارتخانه در جهت تسهیل دسترسی زائران به اینترنت است که بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

اربعین حسینی طی سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان جهان به محوریت زیارت امام حسین(ع) در کربلا تبدیل شده است بنابراین با توجه به اهمیت این مراسم و حضور میلیون‌ها زائر، چند سالی است که بحث برقراری ارتباطی پایدار از سوی وزارت ارتباطات مطرح می‌شود. در این زمینه وزارت ارتباطات و سازمان‌های زیرمجموعه اقدامات و امکانات متعددی را برای تسهیل ارتباطات زائرین در نظر گرفته‌اند.

ارائه اینترنت رایگان توسط بالن فضایی

به طور مثال ارائه اینترنت وای فای رایگان یکی از اقداماتی است که سال‌های گذشته برای زائران در پایانه های مرزی مهم در نظر گرفته شد. علاوه بر اینترنت وای فای رایگان با تلاش وزارت ارتباطات استقرار بالن فضایی هم که یکی از کارکردهایش ارائه اینترنت رایگان است، در دستور کار قرار گرفت.

در توضیح بالن‌های مخابراتی می‌توان گفت بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گیرد و ارتباطات زمینی را ایجاد کنند. از جمله کاربردهای این بالن‌ها می توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ در واقع با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می شود.

علاوه بر موارد گفته شده اپراتورهای تلفن همراه نیز با نزدیک شدن به ایام اربعین خدمات خود را مانند بسته های ویژه رومینگ، اینترنتی و مکالمه و پیامک را اعلام می‌کنند. سال گذشته عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه یکی از جلسه‌های هیئت دولت از ارائه سیم کارت عراقی هم خبر داد و به گفته وی براساس توافقات انجام شده، قرار شد تا هم سیم‌کارت عراقی با قیمت مناسب‌تری در اختیار زوار قرار بگیرد و هم هزینه رومینگ نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

البته با حمایت دولت سیزدهم از پیام رسان‌ها و سکوهای داخلی و توسعه قابل توجه آنها، برخی پیام‌رسان ها نیز در خدماتی را در این مراسم ارائه کردند که می‌توان به برقراری تماس با کیفیت تصویری از طریق یک پیام رسان اشاره کرد.

شرکت ملی پست و ارائه خدمات اربعین

شرکت ملی پست که از سازمان های زیرمجموعه وزارت ارتباطات محسوب می‌شود هم در کنار این وزارتخانه خدمات متعددی را هر ساله ارائه می‌کند. سال گذشته از سوی این شرکت اعلام شد با هلال احمر برای ارسال داروها و نذورات دارویی تعاملاتی انجام داد که در نتیجه نذورات دارویی مردم به موکب‌ها در داخل مرزهای کشور انجام شد.

اما مهم‌ترین اقدام انجام شده توسط پست را می‌توان استقرار ایستگاه‌های پست‌یافته در کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا دانست. در واقع یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد هنگام سفر به خارج از کشور با آن مواجه شوند، گم کردن مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت‌های بانکی است؛ با وجود این حتی اگر فردی مدرک خود را گم کرده باشد، می‌توان امیدوار بود که فرد دیگری که این مدرک را پیدا کرده، آن را به پست تحویل دهد و بدین‌ترتیب می‌توان مدرک‌ گم‌شده را از شرکت پست رهگیری کرد. در همین رابطه شرکت پست با طراحی سامانه‌ای شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک و اشیاء مفقود شده خود بپردازند.

به دلیل موفقیت این طرح، امسال هم با کمی تغییرات با عنوان زائرپست ارائه می شود. بنابر اعلام عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست سال گذشته فقط در حد اسناد و مدارک مفقود شده بود اما امسال تلفن همراه و کوله پشتی هم اضافه شده است.

با نزدیک شدن به مراسم اربعین سال جاری جزئیاتی از خدمات و اقدامات در نظر گرفته شده از سوی مسئولان اعلام می شود. هفته گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راه‌اندازی دومین لینک‌ مستقیم بین ایران و عراق به منظور افزایش سرعت پیام‌رسان‌های ایرانی در ایام اربعین خبر داد و گفت که با افزایش استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی در عراق، دومین لینک‌ مستقیم بین ایران و عراق راه‌اندازی شد. ارتباطات مستقیم، سرعت پیام‌رسان‌های ایرانی در عراق را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

در پایان می‌توان گفت طبق روال هر سال مهم ترین خدمات وزارت ارتباطات برای تسهیل ارتباط زائران اربعین به زودی اعلام می‌شود اما براساس اعلام رسمی مسئولان بیشتر تلاش وزارت ارتباطات در جهت دسترسی زائرین و شرکت کنندگان در راهپیمایی عظیم حسینی به اینترنت است که بتوانند از امکانات اینترنت استفاده کنند و فعالیت‌های مختلفی تعریف شده در جهت راه‌اندازی فیبرنوری و توسعه آن و سایر مواردی که به زائرین برای دسترسی بهتر به اینترنت کمک می کند در نظر گرفته شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.