هوش مصنوعی

August 11, 2024
13:27 یکشنبه، 21ام مردادماه 1403
کد خبر: 171511

رشد درآمد ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای جهان با هوش مصنوعی

منبع: دنياي اقتصاد

هر چند در بحبوحه رشد سریع هوش‌مصنوعی هنوز مشخص نیست که چه تعداد از شرکت‌ها هوش مصنوعی مولد را به‌طور کامل در جریان کاری خود به کار گرفته‌اند و این اقدام چقدر بهره‌وری آنها را بهبود بخشیده است، اما بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که به‌کارگیری هوش مصنوعی تا حد چشمگیری درآمد اغلب کسب‌وکارهای سرتاسر جهان را افزایش داده است.

در واقع نوآوری و دانش هوش مصنوعی آن‌قدر به بلوغ رسیده است که باعث شود شرکت‌ها این سوال را از خودشان بپرسند که آیا سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی به جای دویدن برای اتفاق درخشان بعدی ارزش دارد یا خیر. همان‌طور که ایده‌های متفاوتی در مورد معنای بهره‌وری در فضای کاری مجهز به هوش مصنوعی وجود دارد، تشخیص اینکه هوش مصنوعی چقدر بر بهره‌وری و بازده سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد هم سخت‌تر به نظر می‌رسد.

پیشروی هوش مصنوعی سازمانی
در همین راستا بخش رایانش ابری گوگل با همراهی گروه تحقیقات ملی، تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می‌دهد ۷۴ درصد از شرکت‌هایی که دست‌کم در یک اپلیکیشن کاربردی از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، در طول یک سال شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری خود بوده‌اند. از میان این شرکت‌ها، ۸۶درصد گزارش کرده‌اند که به کمک هوش مصنوعی درآمدشان ۶درصد یا بیشتر افزایش یافته است.

در فرآیند انجام این تحقیقات، گوگل از ۲۵۰۸ مدیر ارشد شرکت‌های بزرگ جهانی با درآمد ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر در فاصله ۲۳ فوریه تا ۵ آوریل سال جاری میلادی نظرسنجی کرد و از میان افراد مورد بررسی، ۶۱ درصد اعلام کردند که حداقل برای یک برنامه کاربردی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در واقع هوش مصنوعی مولد فقط یک نوآوری تکنولوژیک نیست. الیور پارک، معاون بخش رایانش ابری شرکت گوگل و بازار جهانی هوش مصنوعی مولد این شرکت، در یک پست وبلاگ گفت: «این یک تمایز استراتژیک است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که پذیرندگان اولیه هوش مصنوعی مولد، پاداش‌های قابل‌توجهی از افزایش درآمد گرفته تا خدمات بهتر به مشتریان و بهره‌وری بهبود یافته را دریافت می‌کنند. سازمان‌هایی که امروز روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بهترین موقعیت را برای موفقیت در یک دهه آینده خواهند داشت.» او همچنین اضافه می‌کند که شرکت‌ها می‌توانند موارد استفاده از هوش مصنوعی را در کمتر از شش ماه از ایده به جریان تولید منتقل کنند.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مربوط به این تحقیقات اعلام کرده‌اند که بهره‌وری آنها به کمک هوش مصنوعی تا ۴۵ درصد بهبود یافته است. ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بسیاری از دستاوردهای بهره‌وری ناشی از فرآیندهای فناوری اطلاعات و بهره‌وری کارکنان است، اگرچه گزارش بخش رایانش ابری گوگل نوع این فرآیندهای فناوری اطلاعات را مشخص نکرده است. سایر بهبودهای ایجاد شده در بهره‌وری کسب‌وکارها و سازمان‌ها شامل انجام سریع‌تر کارها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر بوده است. با ۶۳درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیقات، هوش مصنوعی را عامل محرک رشد کسب و کار خود می‌دانند. این نظرسنجی خاطرنشان کرد که شرکت‌هایی که از ابزارهای هوش مصنوعی بهره می‌گیرند، به‌طور متوسط شاهد بهبود جدی جذب مشتریان جدید بودند. در حالی که سایر بخش‌های مرتبط مانند خرده‌فروشی و تولید مواد اولیه نیز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را در اولویت بالایی قرار می‌دهند. ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در بخش خدمات مالی گفته‌اند که به لطف هوش مصنوعی بیشترین رشد را در آن حوزه داشته‌اند. با این حال اما بررسی‌های دیگری نشان داد که هوش مصنوعی کار را برای کارگران سخت‌تر کرده است، زیرا کارفرمایان آنها انتظار افزایش خروجی به کمک این تکنولوژی جدید را داشتند.

دغدغه بهره‌وری
تحقیقات شرکت مستقل Upwork که در ماه ژوئیه گذشته منتشر شد، نشان داد که بهره‌گیری از هوش مصنوعی و اتصال آن به جریان کار نمی‌تواند بهره‌وری قابل‌توجهی را برای کارگران ایجاد کند. گزارش Upwork که ۲۵۰۰ مدیر رده‌بالا، کارمند تمام‌وقت و فریلنسرها در ایالات‌متحده، بریتانیا، استرالیا و کانادا را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که ارتباط موثری بین کارگران و مدیران اجرایی وجود ندارد. این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از مدیران رده‌بالا انتظار بیشتری از کارمندان داشتند و ۳۷ درصد گفتند که کارمندان باید به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، خروجی خود را افزایش دهند. دلیل این موضوع هم احتمالا به این مساله برمی‌گردد که شرکت‌هایی که گزارش دادند هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که در سال گذشته شاهد افزایش بهره‌وری کارکنان بوده‌اند.

هر چند همه اینها جالب به نظر می‌رسند، اما کارمندان احساس متفاوتی دارند؛ حتی اگر بسیاری از کارمندان بخواهند از هوش مصنوعی در مشاغل خود استفاده کنند. از میان افراد مورد بررسی، ۶۵ درصد معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری آنها را افزایش دهد. با این حال، آنها گفتند که هوش مصنوعی آن چیزی که در کار می‌بینند، نبوده است. حدود ۴۷ درصد گفتند که نمی‌دانند چگونه از هوش مصنوعی برای کمک به افزایش بهره‌وری مشاغل خود استفاده کنند، زیرا هیچ آموزشی در این زمینه ندیده‌اند.

اهمیت آموزش
با این همه گوگل اشاره کرده است که رهبری هر شرکت نیاز به ارائه یک استراتژی جامع برای ورود هوش مصنوعی و به کارگیری درست این تکنولوژی جدید دارد؛ اما شرکت‌ها نیز باید این کار را با انجام کارهای کوچک و تمرکز بر حوزه‌های اصلی کسب و کار آغاز کنند. گزارش تحقیقاتی گوگل همچنین به اهمیت آموزش نیروی کار برای به‌کارگیری هوش مصنوعی اشاره کرد و این درست همان چیزی است که کارگران مورد بررسی توسط Upwork گفتند که می‌خواهند.

در واقع مساله فقط ارائه دوره‌های آموزشی نیست، بلکه کارگران می‌خواهند بخشی از هر استراتژی مرتبط با هوش مصنوعی باشند؛ زیرا با این اقدام، کار آنها بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. Upwork بر مبنای تحقیقاتش اعلام کرد که ۷۴درصد از کارمندان معتقدند که شرکت آنها باید ایده‌های خود را در مورد بهره‌وری کارگران اصلاح کند. در این گزارش آمده است: «زمانی که کارگران مشارکت بیشتری در فرآیند اقداماتی دارند که طی آنها بهره‌وری‌شان ارزیابی می‌شود، ما تاکید بیشتری بر خلاقیت و نوآوری، ایجاد ارتباط با مشتری و سازگاری می‌بینیم. اینها ویژگی‌هایی هستند که مدیران معتقدند اهمیت دارند و به نتیجه نهایی کمک می‌کنند.» به عبارت دیگر می‌توان نتایج به دست آمده از این تحقیقات را به این شکل تعبیر کرد که اگرچه در حال حاضر هوش مصنوعی مولد به کاربران اولیه خود نوید بازگشت سرمایه را می‌دهد، اما حالا زمان آن است که شرکت‌ها و سازمان‌ها قبل از هر اقدامی کارمندانشان را به کار ببندند و آنها را آموزش دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.