هوش مصنوعی

August 12, 2024
14:35 دوشنبه، 22ام مردادماه 1403
کد خبر: 171603

بیشتر شرکت‌ها با هوش مصنوعی مولد درآمد خود را افزایش داده‌اند

منبع: Peivast

طبق نظرسنجی جدیدی از گوگل کلود،‌ ارائه دهنده خدمات ابری، و گروه پژوهش ملی (NRG)، ۷۴ درصد از شرکت‌هایی که حداقل برای یک فعالیت و کاربرد از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند با گذشت یک سال شاهد بازگشت سرمایه خود هستند. از میان این شرکت‌ها، ۸۶ درصد می‌گویند که درآمد آنها ۶ درصد یا بیشتر در نتیجه استفاده از این فناوری افزایش یافته است.

به گزارش ونچربیت، با اینکه هنوز مشخص نیست هوش مصنوعی مولد چطور در روند کاری شرکت‌ها جای گرفته و خلاقیت را تا چه اندازه افزایش داده است اما نوآوری هوش مصنوعی و دانش مربوط به این فناوری به سطحی از بلوغ رسیده و کسب وکارها حالا به سراغ بحث ارزش‌آفرینی این فناوری از لحاظ مالی رفته‌اند. نظرسنجی گوگل نشان می‌دهد که مدیران شرکت‌های بزرگ رویکرد مثبتی به این فناوری دارند و نتایج حاکی از کارآمدی آن در محل کار است.

گوگل در این تحقیقات از ۲۳ فوریه تا ۵ آوریل از ۲ هزار ۵۰۸ مدیر ارشد کسب‌وکارهای بین‌المللی با ۱۰ میلیون دلار درآمد یا بیشتر نظرسنجی کرده است. از بین تمامی شرکت‌ها، ۶۱ درصد می‌گویند که حداقل برای یک کاربرد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

اولیور پارک، نایب‌رئیس گوگل کلود، که یکی از مهمترین ارائه دهندگان خدمات هوش مصنوعی مولد به حساب می‌آید، می‌گوید: «هوش مصنوعی مولد فراتر از یک نوآوری فناورانه است؛ یک وجه تمایز استراتژیک محسوب می‌شود. تحقیقات ما نشان می‌دهد آنهایی که اول از همه هوش مصنوعی مولد را به کار گرفتند از طریق روش‌هایی مثل افزایش درآمد یا بهبود خدمات مشتریان و بهبود خلاقیت، به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. سازمان‌هایی که امروز روی هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنهایی هستند که آمادگی موفقیت را در یک دهه پیش رو دارند.»

به گفته او شرکت‌ها می‌توانند موارد استفاده هوش مصنوعی را «در کمتر از شش ماه از ایده به تولید برسانند.»

براساس این نظرسنجی، بهره‌وری تا ۴۵ درصد بهبود یافته است. ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان می‌گویند که بخش بزرگی از افزایش بهره‌وری مربوط به فرایند‌های IT و خلاقیت کارکنان است که البته گزارش گوگل مشخص این فرایند‌های IT را به صورت دقیق مشخص نمی‌کند. از جمله دیگر حوزه‌های بهبود بهره‌وری نیز می‌توان به سرعت بالای ارائه چشم‌انداز و دقت بیشتر اشاره کرد

بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۶۳ درص) نیز هوش مصنوعی را یک محرک تجاری می‌دانند. این نظرسنجی اشاره می‌کند که شرکت‌ها به طور میانگین شاهد بهبود مشتریان بالقوه و جذب شده هستند که به طور ریشه در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دارند. در حالی که عوامل ورتیکالی مثل خرده‌فروشی و تولید نیز تاثیر هوش مصنوعی بر هدایت و جذب مشتری را بالا می‌دانند، ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان حوزه خدمات مالی می‌گویند به لطف هوش مصنوعی بیشترین رشد را در این حوزه تجربه کرده‌اند.

نظرسنجی UpWork به تفاوت دیدگاه کارکنان و مدیران اشاره می‌کند
با وجود آمار بسیار مثبت گوگل، نظرسنجی‌های دیگری به دشواری روند افزایش خلاقیت در میان کارکنان اشاره دارد، زیرا مدیران در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی خواستار خروجی بیشتری هستند.

تحقیقات شرکت فریلنسری آپ‌ورک که در ماه جولای منتشر شد نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در روند‌های کاری نمی‌تواند بهره‌وری کارکنان را به شکل معناداری افزایش دهد.

آپ‌ورک در این نظرسنجی از بیش از ۲۵۰۰ مدیر ارشد، کارمند تمام وقت و فریلنسر در آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا نظرخواهی کرد و نتایج این نظرسنجی نشان از یک شکاف بین دیدگاه کارکنان و مدیران داشت.

این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از مدیران ارشد انتظارات بیشتری از کارکنان داشتند و ۳۷ درصد می‌گویند ابزارهای هوش مصنوعی باید خروجی آنها را افزایش دهد. شرکت‌هایی که در طول یک سال گذشته از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند می‌گویند بهره‌وری آنها افزایش یافته است.

اما نظر کارکنان متفاوت است. با اینکه بسیاری از کارکنان خواستار استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل خود هستند و بیشتر آنها (۶۵ درصد) به تاثیر مثبت آن بر بهره‌وری باور دارند اما واقعیتی که در محل کار مشاهده می‌کنند متفاوت است. حدود ۴۷ درصد می‌گویند به دلیل نبود آموزش، نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به کار خود را نمی‌دانند.

لزوم یک استراتژی کامل و فراگیر
گوگل می‌گوید مدیریت شرکت باید یک استراتژی کامل برای عرضه هوش مصنوعی در نظر بگیرد و در عین حال این اقدامات باید به صورت محدود و با تمرکز بر نواحی اصلی کسب‌وکار آغاز شوند. این گزارش همچنین به اهمیت آموزش نیروی کار، یکی از نکات گزارش آپ‌ورک، نیز اشاره دارد.

اما تنها آموزش کارکنان کافی نیست بلکه باید از ایفای نقش کارکنان در هرگونه استراتژی مبتنی بر هوش مصنوعی اطمینان حاصل کرد زیرا آنها بیشتر از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. طبق تحقیقات آپ‌ورک، ۷۴ درصد از کارکنان باور دارند که شرکت‌ها باید ایده‌های خود درمورد بهره‌وری کارکنان را عوض کنند.

این گزارش می‌گوید: «وقتی کارکنان نقش فعال‌تری در طرحی سنجه‌هایی که بهره‌وری آنها را ارزیابی می‌کند داشته باشد، تاکید بر خلاقیت و نوآوری، توسعه رابطه با مشتری و انطباق پذیری بیشتر می‌شود، اینها موضوعاتی هستند که از نظر مدیران نیز برای درآمد و سود با اهمیت محسوب می‌شوند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.