امینت

تلفن همراه

September 9, 2024
14:08 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173190

یونسکو: پدیده «گردشگری سلفی» به مکان‌های دیدنی جهان آسیب زده است

منبع: Digiato

انسان‌ها ظاهراً درحال تخریب میراث فرهنگی و حتی تجربه تماشای مکان‌های دیدنی جهان هستند. یونسکو – بخشی از سازمان ملل متحد که مسئول محافظت از میراث فرهنگی است – به‌تازگی توجهات را به پدیده نوظهور و ویرانگر «گردشگری سلفی» (Selfie Tourism) جلب و انتقاداتی جدی را به آن وارد کرده است.

به گزارش میرور، در واقع رسانه‌های اجتماعی باعث خلق چنین پدیده‌ای شده‌اند. یونسکو هشدار می‌دهد که گردشگری سلفی عواقب بدی برای بسیاری از مشهورترین مکان‌های دیدنی جهان دارد. یکی از سخنگویان یونسکو می‌گوید:

«تأثیر گردشگری سلفی بسته به مقصد متفاوت است. در بسیاری از موارد، این امر منجر به ازدحام بیش از حد در مکان‌های دیدنی خاص، ایجاد فشار بر زیرساخت‌های محلی و کمک به تخریب تجربه کلی دیگر بازدیدکنندگان شده است.»

این موضوع باعث شده است که برخی از مکان‌های کمترشناخته‌شده جهان، حالا به کانون توجهات گردشگری تبدیل شوند. این مقاصد که زمانی جواهرات پنهان بودند، اکنون توسط بازدیدکنندگانی که به‌دنبال خلق مجدد یک لحظه خاص هستند، تسخیر شده‌اند. شهر هالشتات در اتریش – شهری که گمان می‌رود الهام‌بخش فیلم Frozen دیزنی بوده است – حالا سالانه پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر برای گرفتن عکس‌های سلفی در پس‌زمینه کوهستانی زیبای خود است.

گردشگری سلفی چیست؟
گردشگری سلفی پدیده‌ای است که در آن مسافران از نقاط دیدنی بازدید می‌کنند، اما نه برای غوطه‌ور‌شدن در تاریخ یا فرهنگ محلی آن‌جا، بلکه برای گرفتن عکس و آپلود آن در شبکه‌های اجتماعی. این موضوع روی تجربه شخصی کمتر تمرکز دارد و بیشتر در مورد تهیه یک تصویر برای اینستاگرام، فیسبوک یا تیک‌تاک است.

درحالی‌که عکاسی سنتی در هنگام تعطیلات – پدیده‌ای که مثلاً خانواده و دوستان در مقابل برج ایفل یا کولوسئوم می‌ایستادند تا عکس بگیرند – کمی آزاردهنده ولی تاحدی قابل درک بود، اما این پدیده جدید کاملاً بر «بازدید از مقاصد فقط برای عکس‌گرفتن و اشتراک‌گذاری آن‌ها به‌صورت نمادین» متمرکز شده است. بنا به گفته یونسکو، در این پدیده شخص خودش را در مرکز توجه قرار می‌دهد و نقاط دیدنی در پس‌زمینه قرار می‌گیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.