باندپهن

فیبرنوری

September 11, 2024
12:28 چهارشنبه، 21ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173315

مدیرعامل آسیاتک: فیبر نوری تاثیر مستقیم در اقتصاد و توسعه دارد

مدیرعامل آسیاتک معتقد است فیبر نوری تاثیر مستقیم در اقتصاد و توسعه دارد.

به گزارش روابط عمومی آسیاتک مدیرعامل آسیاتک در پنل گفت‌وگوی چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی پروژه ملی فیبر نوری بیان کرد: «باید بپذیریم تغییر نسل ارتباطاتی نیازمند تغییر و ایجاد شبکه کامل و یکپارچه با طراحی مناسب با نیاز نسل است. در زمینه توسعه زیرساخت فیبر در دولت سیزدهم اتفاقات بزرگی رخ داد اما مخابرات همراهی لازم را به عمل نیاورد.»

پنل گفت‌وگوی چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی پروژه ملی فیبر نوری توسط کمیسیون فناوی اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتصاد دانش‌بنیان کیش برگزار شد.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در این نشست درباره تعرفه توسعه فیبر نوری در مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات گفت: «قیمت‌گذاری باید عملا با رقابت آزاد انجام گیرد.» وی توضیح داد: «در قوانین ما زیرساخت و توسعه باید توسط دولت انجام شود. در دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد اما یک شکاف بزرگ وجود داشت و آن‌ هم ناشی از بزرگ و پیچیده بودن پروژه بود. به هر دلیلی شرکت مخابرات در زمان مناسب خودش به جای اینکه برای توسعه نسل ارتباطات سرمایه‌گذاری کند، مسئولیتش را به دولت واگذار کرد. گاهی نیز مدیران عامل به ماجرا ورود کردند.»

مدیرعامل آسیاتک با اشاره به اینکه باید بپذیریم تغییر نسل ارتباطاتی نیازمند تغییر و ایجاد شبکه کامل و یکپارچه با طراحی مناسب با نیاز نسل است، بیان کرد: «در زمینه توسعه زیرساخت فیبر در دولت سیزدهم اتفاقات بزرگی رخ داد اما مخابرات همراهی لازم را به عمل نیاورد.» او همچنین اشاره کرد که مدافع مصوبه ۲۳۰ و ۲۶۶ است.

به گفته او اکنون جنس رقابت تغییر کرده است و این باعث ایجاد تلنگری بر مخابرات نیز شده است. مدیرعامل آسیاتک درباره مطالبات اهالی این صنعت نیز بیان کرد: «ما نیاز داریم که مسئله‌مان با کلان‌شهرها و زیاده‌خواهی شهرداری‌ها حل شود. باید فرهنگ‌سازی ایجاد شود که شوراهای شهر با اپراتورها همراهی کنند. شرکت ما حداقل در بیش از ۱۰۰ شهر در حال اجرای پروژه فیبر نوری است. مردم با توجه به آگاهی از اهمیت فیبر نوری توسعه آن را از شوراهای شهر پیگیری می‌کنند.»

یوسفی‌زاده ادامه داد: «امروز بحث ما فقط اینترنت نیست، ما درباره موضوعی صحبت می‌کنیم که خیلی چیزها از آن قابل بهره‌برداری است و در اقتصاد، توسعه و حضور ما در مجامع جهانی تاثیر دارد. مخاطبان این سرویس نیز افرادی هستند که بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند.»

او همچنین گفت: «۲۸ میلیون سیم تلفن ثابت یا کابل مسی داریم. اگر بخواهیم چالش‌های اپراتورهای خصوصی و مخابرات در زمینه زیرساخت فیبر نوری حل شود، نیازمند ترابرد شماره‌های ثابت هستیم که این مهم باید از طریق سازمان تنظیم به عنوان متولی آن حل شود.»

صابر فیضی، مدیرعامل فناپ‌تلکام نیز در این نشست عنوان کرد: «ما برای تقویت سیستم موبایلی نیازمند توسعه زیزساخت فیبر هستیم. توسعه کابل نوری در زمینه ارتباطات حکم اتوبان را دارد، ما اگر بستر ناسب ساخته شود، مشکل اپراتورها در زمینه شبکه حل خواهد شد.»

او عقیده دارد، تا زمانی که زیرساخت تقویت نشود، نمی‌توان از تکنولوژی‌های نوین بهره برد.

مهرداد میراسماعیلی، عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز در این نشست عنوان کرد که باید در زمینه آزادسازی قیمت‌ها نگاه واقع‎بینانه داشت. او در این باره گفت: « بزرگ‌ترین چالش صنعت ما هزینه هاست که همه دلاری است.»

سید محمدحسن مقدم‌فر، بنیان‌گذار راهبران تحول دیجیتال بیان کرد: «نگاه به فیبر نوری نباید پروژه‌ای بلکه باید تجاری باشد. یعنی به هزینه‌های آن نیز توجه کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.