تلفن همراه

گوشی

September 15, 2024
16:34 یکشنبه، 25ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173705

سامسونگ و شیائومی به رفتار ضدرقابتی متهم شدند

منبع: Zoomit

به‌نظر می‌رسد که سامسونگ و شیائومی گوشی‌هایشان را منحصراً توسط برخی فروشندگان خاص در پلتفرم‌های آنلاین عرضه می‌کنند.

براساس اسناد منتشرشده از سوی نهادهای نظارتی هند، برخی تولیدکنندگان گوشی مانند سامسونگ و شیائومی به تبانی با آمازون، والمارت و فلیپ‌کارت متهم شده‌اند که محصولاتشان را به‌صورت انحصاری از طریق وب‌سایت‌های آن‌ها در بازار هند عرضه و در این راستا قوانین ضدرقابتی را نقض می‌کنند.

به گزارش رویترز، تحقیقاتی که توسط کمیسیون رقابت هند (CCI) انجام شده است نشان می‌دهد که آمازون و فلیپ‌کارت با ارجحیت‌ دادن به فروشندگان منتخب، اولویت‌بندی برخی کالاها و تخفیف‌های بیش‌ازحد برای محصولات، قوانین رقابتی محلی را نقض کرده‌اند.

گزارش CCI بیان می‌کند که پنج شرکت سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ریلمی و وان‌پلاس در عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها با آمازون همکاری داشته‌اند. گزارش دیگری از تبانی سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ویوو، لنوو و ریلمی با فلیپ‌کارت حکایت دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی پرطرفدارترین برندهای موبایل در هند هستند که در مجموع حدود ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و گوشی ویوو چین با ۱۹ درصد در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

کمیسیون رقابت هند اعلام کرده است که سامسونگ و شیائومی از سرمایه‌گذاری‌ خود برای ارائه‌ی نرخ‌های یارانه‌ای خدماتی مانند انبارداری و بازاریابی به فروشندگان منتخب استفاده کرده‌اند. CCI به شیائومی، سامسونگ، وان‌پلاس، ریلمی و موتورولا دستور داده است که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ی سه سال اخیر خود را ارائه دهند.

کمیسیون رقابت هند در هفته‌های آینده هر اعتراضی به یافته‌های خود از آمازون، فلیپ‌کارت، انجمن خرده‌فروشان و شرکت‌های موبایل‌ساز را بررسی می‌کند و می‌تواند جریمه‌هایی به‌همراه تغییرات اجباری در شیوه‌ی کسب‌وکار برای آن‌ها وضع کند.

خرده‌فروشان هند بارها آمازون، فلیپ‌کارت و شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی را به‌دلیل عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها به‌صورت آنلاین متهم کرده‌اند و گفته‌اند که مغازه‌داران آسیب می‌بینند؛ زیرا درحالی‌که هنوز مدل‌های جدید را دریافت نکرده‌اند، مشتریان خرید گوشی را از طریق وب‌سایت‌ها انجام داده‌اند.

گزارش CCI می‌گوید: «عرضه‌ی انحصاری نه تنها بر فروشندگان عادی داخل پلتفرم آنلاین تأثیر می‌گذارد، بلکه به خرده‌فروشان فیزیکی که گوشی‌ها را در زمان بسیار دیرتری دریافت کرده‌اند نیز آسیب می‌رساند.»

یک شرکت پژوهش هندی تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از فروش گوشی‌ها در سال گذشته به‌صورت آنلاین بوده است. در سال ۲۰۲۳، فلیپ‌کارت ۵۵ درصد و آمازون ۳۵ درصد از سهم فروش آنلاین گوشی را در اختیار داشته‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.