باندپهن

مخابرات فضایی

September 16, 2024
13:05 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173758

این روش تعداد ماهواره‌های لازم برای پوشش اینترنت ماهواره‌ای را کاهش دهد

منبع: Digiato

ماهواره‌های مدار پایینی زمین به‌زودی می‌توانند دسترسی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به ارتباطات پرسرعت را ممکن کنند اما این امر به‌دلیل محدودیت‌های فناوری با مشکلاتی روبه‌رو است: آرایه‌های آنتن این ماهواره‌ها هر لحظه فقط می‌توانند یک کاربر را مدیریت کنند. اکنون روشی جدید می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

براساس گزارش Tech Xplore، نسبت یک‌به‌یک آرایه آنتن و کاربر به این معنی است که شرکت‌های فناوری باید یا صورت فلکی بزرگی از ماهواره‌های متعدد ایجاد کنند یا ماهواره‌های منفرد بزرگ با آرایه‌های زیاد به فضا بفرستند تا پوشش گسترده‌ای داشته باشند. هر دو گزینه گران و از نظر فنی پیچیده‌اند و می‌توانند مدارهای فضایی شلوغ نیز به وجود بیاورند.

اسپیس‌ایکس راه اول، ایجاد صورت فلکی، را انتخاب کرد. درحال‌حاضر شبکه اینترنت فضایی این شرکت، استارلینک، متشکل از بیش از 6000 ماهواره در مدار پایینی زمین است که بیش از نیمی از آن‌ها طی چند سال گذشته پرتاب شده‌اند. اسپیس‌ایکس همچنین قصد دارد در سال‌های آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر را در مدار قرار دهد.

اکنون، در روشی که محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه یانگ‌ مینگ چیائو تونگ در تایوان، ابداع کرده‌اند، آنتن‌های ماهواره‌ای در مدار پایین می‌توانند هم‌زمان سیگنال‌های چند کاربر را مدیریت کنند و سخت‌افزار موردنیاز را نیز به‌شدت کاهش دهند.

درحالی‌که آرایه‌های آنتن روی پلتفرم‌ها و دکل‌های زمینی در هر پرتو امواج رادیویی می‌توانند سیگنال‌های زیادی را مدیریت کنند، ماهواره‌های مدار پایینی فقط می‌توانند یک سیگنال را مدیریت کنند. سرعت 20 هزار مایل‌برساعت (حدود 32 هزار کیلومتربرساعت) این ماهواره‌ها و تغییر مداوم موقعیت آن‌ها تقریباً کنترل سیگنال‌های متعدد را غیرممکن می‌کند؛ به همین دلیل آرایه آنتن آن‌ها تک‌کاربره است.

براساس مقاله منتشرشده در IEEE، محققان راهی برای غلبه بر محدودیت تک‌کاربره‌ بودن ایجاد کرده‌اند. آن‌ها سیستمی را توسعه دادند تا بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی انتقال‌ها را از یک آرایه آنتن به چندین پرتو تقسیم کند. محققان این روش را به تابش دو پرتوی متمایز از یک چراغ قوه بدون چندین لامپ اضافه تشبیه می‌کنند. این ویژگی به معنای کاهش شدید هزینه و مصرف انرژی است.

شبکه‌ای با آنتن‌های کمتر می‌تواند به معنای ماهواره‌های کمتر یا کوچک‌تر باشد. محققان می‌گویند یک شبکه ماهواره‌ای معمولی در مدار پایینی زمین ممکن است به 70 تا 80 ماهواره نیاز داشته باشد تا بتواند ایالات متحده را پوشش دهد. اکنون، با این روش تعداد ماهواره‌ها می‌تواند به 16 کاهش یابد. همچنین این تکنیک جدید را می‌توان در ماهواره‌هایی که قبلاً ساخته شده‌اند، به کار برد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.