هوش مصنوعی

September 16, 2024
13:27 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173783

openAI هم دنبال پول درآوردن رفت

سم آلتمن مدیر ارشد اجرایی اوپن ای آی در یک جلسه هفتگی با کارمندان شرکت به آنها اعلام کرد سال آینده ساختار این شرکت تغییر خواهد کرد و سود محور خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، مدیر ارشد اجرایی اوپن ای آی از کنترل شدن توسط یک ماهیت غیرانتفاعی دور می شود و به یک سازمان سودمحور تبدیل می شود. او جزییاتی درباره دستیابی به این هدف و ساختار شرکتی آتی اوپن ای آی را توضیح نداد.

به گفته سخنگوی شرکت، اوپن ای آی همچنان روی ساخت هوش مصنوعی که به سود همگان باشد، تمرکز می کند و هسته هدف آن همچنان غیرانتفاعی باقی می‌ماند.

اوپن ای آی به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و به سرمایه اهداکنندگان برای ادامه فعالیت اتکا دارد. این شرکت در یک صفحه وب درباره ساختار خود اعلام کرده ۱۳۰.۵ میلیون دلار کمک مالی طی سالها جذب کرده که به وضوح نشان می‌دهد که کمک‌های مالی به تنهایی با هزینه‌های قدرت محاسباتی و استعداد مورد نیاز برای پیشبرد تحقیقات اصلی آن قابل مقایسه نیست. در همین راستا این سازمان غیرانتفاعی یک زیرمجموعه ایجاد کرد تا بتواند چالش مذکور را برطرف کند.

طبق توضیحات نشریه فورچون نهاد غیرانتفاعی اوپن ای آی هم اکنون بازوی سودمحور خود را کنترل می کند که به نوبه خود یک شرکت هلدینگ را تحت کنترل دارد که شرکت هایی مانند مایکروسافت در آن سرمایه گذاری کرده اند.

تحت این ساختار سود مالی قابل تخصیص به سرمایه گذاران از جمله مایکروسافت دارای سقف است. هر درآمدی که اوپن ای آی فراتر از این سقف دست یابد، به بخش غیرانتفاعی تزریق می شود.این درحالی است که طبق گزارش منتشر شده در نشریه اینفورمیشن در ماه ژوئن درآمد شرکت در حال افزایش است. طبق اطلاعات موجود درآمد سالانه شرکت در نیمه نخست ۲۰۲۴ میلادی با کمک نسخه اشتراکی چت جی پی تی ۲ برابر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.