فناوری اطلاعات

September 17, 2024
1:43 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173865

مشروح اظهارات مدیران سازمان نصر در دیدار با وزیر ارتباطات

مدیران ستادی و استانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در جلسه‌ای با دکتر‌ هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، به طرح مسایل، مشکلات، راهکارها و پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب‌وکارها و ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در کشور پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در ابتدای این دیدار علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تبریک به وزیر ارتباطات، در سخنانی بر آمادگی این سازمان برای همکاری گسترده با وزارت ارتباطات در جهت پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، گفت: سازمان نظام صنفی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی در حوزه فناوری اطلاعات کشور با بیش از ۲۰ هزار عضو و پشتوانه قانونی، نقش مؤثری در این حوزه دارد و این سازمان با بهره‌گیری از کمیسیون‌های تخصصی خود، به تمام جنبه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پردازد و آماده است با حمایت وزارت ارتباطات، ظرفیت‌های همکاری را چندین برابر افزایش دهد.

وی همچنین بر اهمیت هم‌افزایی بین وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی برای تحقق سهم اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: همانطور که اطلاع دارید در ماده 107 برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را متولی ارائه برنامه پیشنهادی تحول و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی به دستگاه‌های اجرایی کشور تعیین کردند. در همین راستا سازمان نظام صنفی آماده است تا با حمایت بیشتر وزارت ارتباطات نقش پررنگ‌تری در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان ایفا کند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های فعالان حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های این حوزه، تأمین مواد اولیه، صادرات و جذب و نگهداشت نیروی انسانی است به طوری که موج مهاجرت نیروی انسانی متخصص یکی از دغدغه‌های بزرگ این حوزه شده است.
وی همچنین به موضوع ضوابط ابلاغی مرکز مدیریت راهبردی افتا اشاره کرد و گفت: ما به عنوان بخش خصوصی خواهان تعامل بیشتر و حضور فعال‌تر در فرآیندهای تصمیم‌سازی از طریق کمیسیون‌های تخصصی سازمان هستیم تا بتوانیم به حل این مشکلات کمک کنیم.

بعد از سخنان علی حکیم‌جوادی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سایر مدیران ستادی و استانی سازمان نصر به طرح مسائل، مشکلات، راهکارها و پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب‌وکارها و ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در کشور پرداختند.

مسائل حوزه فاوا به وزارت ارتباطات منتقل شود
مسعود شکرانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این جلسه به تشریح چالش‌های موجود در حوزه تأمین ارز و ثبت سفارش پرداخت و زیرساخت‌های فعلی را نیازمند بازسازی دانست.
وی با انتقاد از کندی بسترها و رویه تخصیص ارز و تاکید بر لزوم بروزرسانی این فرآیندها گفت: با وجود نیاز به سرعت در این حوزه به دلیل پیشرفت‌های مداوم و سریع فناوری، فرآیند ثبت سفارش که قبلاً در مدت بسیار کوتاهی انجام می‌شد، اکنون به 3 ماه زمان نیاز دارد و تخصیص ارز نیز حداقل 5 ماه طول می‌کشد.
شکرانی همچنین به ضرورت انتقال مسائل حوزه فاوا از وزارت صمت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: همانطور که بحث دارو زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارد، حوزه فاوا نیز باید به وزارت ارتباطات منتقل شود تا تمامی امور مرتبط با فضای ICT در این وزارتخانه تجمیع شود.
وی همچنین به کثرت نهادها و تعدد مجوزها در حوزه ICT پرداخت و با بیان لزوم کاهش و تجمیع متولیان و مجوزها به منظور تسهیل کسب و کارها، افزود: لازم است تمامی امور مربوط به این حوزه در وزارت ارتباطات متمرکز شود تا فعالان این بخش تنها به یک نهاد مراجعه کنند.

توزیع منابع و بودجه‌های حوزه فاوا عادلانه شود
عیسی نجفی، نایب رئیس سازمان نصر کشور، نیز در این جلسه به تشریح مشکلات شرکت‌های استانی پرداخت و گفت: اوضاع بازار و فعالان اقتصادی در استان‌ها به شدت تحت تأثیر مشکلات موجود قرار گرفته است. با اینکه ظرفیت‌های استان‌ها به وضوح مشخص است، اما این تفاوت‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود.
وی با انتقاد از وضعیت توزیع بودجه‌های فناوری اطلاعات در کشور افزود: بخش کوچکی از اقتصاد دیجیتال کشور به استان‌ها اختصاص یافته است. این در حالی است که می‌توان با تغییراتی در سیاست‌گذاری‌ها و مقررات، توزیع منابع را عادلانه‌تر کرد. چراکه عدم توجه به استان‌ها منجر به مهاجرت نیروی کار به شهرهای بزرگ‌تر می‌شود.
نجفی همچنین به مسئله تسهیلاتی که از طریق پست‌بانک و دیگر نهادها به شرکت‌ها ارائه می‌شود، پرداخت و بیان کرد: این تسهیلات در ابتدا بسیار مفید بود، اما از مقطعی به بعد به قدری مشکلات ایجاد کرده که دریافت وام از منابع خارج از سیستم دولتی با وجود چالش‌ها برای شرکت‌ها راحت‌تر است.
وی در ادامه به دشواری دریافت گواهی‌های افتا نیز پرداخت و گفت: گاهی دریافت این گواهی‌ها تقریباً غیرممکن است و فرآیند طولانی و پیچیده آن شرکت‌ها را با مشکلات اساسی روبرو کرده است.

چالش شرکت‌ها در حوزه افتا نیازمند افزایش تعاملات است
بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتا نصر کشور نیز در این جلسه با اشاره به تعاملات فزاینده با وزارت ارتباطات‌ در سال‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها سازنده‌تر و مؤثرتر شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل شرکت‌های ما در حوزه افتا است. این مسئله به حدی جدی است که بقای شرکت‌ها را تهدید می‌کند. همچنین برخی از شرکت‌ها در مرحله بقا هم نیستند، بلکه در حال تعطیلی یا مهاجرت هستند. دلیل اصلی این وضعیت نیز عدم تطابق دیدگاه‌های متولیان حوزه افتا با واقعیت‌های این بخش است.
آریا با بیان مشکلات تحریم‌ها بر سر راه واردات محصولات حوزه افتا گفت: در این حوزه قانونی تدوین و ابلاغ می‌شود که واردات محصولات فناوری به ایران را ممنوع اعلام می‌کند، مگر با داشتن نمایندگی رسمی. این در حالی است که سال‌هاست به دلیل تحریم‌ها، حتی امکان هیچ‌گونه مذاکره‌ای با شرکت‌های خارجی وجود ندارد.
وی همچنین به مسائل مربوط به ارزیابی محصولات افتا پرداخت و گفت: ما قبول می‌کنیم که ارزیابی امری ضروری است، همان‌طور که در تمام دنیا این‌گونه است. اما از سوی دیگر اعلام می‌شود که زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌های لازم برای این کار وجود ندارد و شرکت‌ها باید حتی در مواردی تا دو سال در صف بمانند.
آریا گفت: در حوزه افتا، اگرچه اختیارات وزارت ارتباطات محدود است، اما انتظار داریم که در مواجهه با بازیگران متعدد، در کنار ما باشد و هر بخش مسئولیت خود را بپذیرد.
او با اشاره به اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در صدور مجوزهای افتا، از تلاش‌های این سازمان برای شفافیت تقدیر کرد، و گفت: این اقدامات کافی نیست و درخواست ما این است که فرآیند صدور مجوزهای افتا تا حد امکان شفاف باشد تا شرکت‌ها به راحتی بتوانند مشکلات مجوزی خود را حل کنند و به فعالیت‌های تجاری خود ادامه دهند. چراکه بستن شرکت‌ها هیچ کمکی به حل مسائل نمی‌کند.
آریا در پایان افزود: بیش از 20 هزار عضو در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، دانش و تخصص فراوانی در این حوزه دارند. ما می‌خواهیم به عنوان نهادی مورد اعتماد در کنار دولت باشیم تا با همکاری یکدیگر، نقشه راه امنیت کشور را به درستی شکل دهیم.

تصمیمات مرکز محور مانع درک شرایط استان‌ها است
در ادامه جلسه فرشید بخشی‌نژاد، رئیس کمیسیون قوانین و مقررات سازمان نصر کشور، در خصوص مشکلات موجود در قوانین و تسهیلات گفت: بسیاری از قوانین و تسهیلات با نگاه مرکز محور تنظیم شده‌اند و نیازهای استان‌ها در آن‌ها به‌درستی دیده نشده است و با توجه به پتانسیل بالای استان‌ها، به ویژه نیروی انسانی جوان که بزرگترین سرمایه ما در حوزه فناوری اطلاعات است، درخواست ما این است که در این دوره نگاه ویژه‌تری به استان‌ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قوانین و فرآیند صدور مجوزها هماهنگ با نیازهای استان‌ها نیست افزود: برای مثال، یک شرکت استانی ممکن است نتواند تعداد نیروی کاری که افتا مشخص کرده است را فراهم کند، لذا بهتر است سطوحی برای شرکت‌ها بر اساس ظرفیت‌شان در نظر گرفته شود تا شرکت‌های کوچک فرصت رشد داشته باشند، نه اینکه حذف شوند.
بخشی‌نژاد همچنین به تسهیلات ارائه شده به شرکت‌ها پرداخت و گفت: وام‌ها و تسهیلات موجود بیشتر به نفع شرکت‌های بزرگ است و شرکت‌های کوچک کمتر از این چتر حمایتی بهره‌مند می‌شوند برای نمونه آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از استان‌ها از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند، در حالی که ظرفیت‌های زیادی برای رشد و توسعه در این استان‌ها وجود دارد.

فیلترینگ، کسب‌وکارهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است
حسین اسلامی، عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران، نیز با اشاره به چالش‌های فیلترینگ گفت: این مسئله یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که به شدت کسب‌وکارهای ما را تحت تأثیر قرار داده است و به همین منظور درخواست ما این است که با حضور شما، تجربه‌ای متفاوت و مثمر ثمر داشته باشیم و این مشکل هرچه زودتر حل شود.
وی به ظرفیت‌های قانونی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال نیز پرداخت و افزود: از دوره قبل، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال داشتیم که بسیار مؤثر بود. به نظر من، این کارگروه باید دوباره شکل بگیرد و این بار با جسارت بیشتری تصمیم‌گیری شود. بسیاری از مشکلات ما در حوزه وزارت ارتباطات حل نمی‌شود، اما وجود نهادهای مختلف در این کارگروه می‌تواند به تصمیمات مؤثرتری منجر شود و ما می‌توانیم تحولاتی در دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد کنیم.
اسلامی همچنین به ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: قانون این سازمان نیازمند اصلاح است و با تغییرات سریع در حوزه فناوری، ادبیات رایانه‌ای دیگر کاربرد ندارد و باید به سمت ادبیات اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال برویم تا قوانین ما به‌روزتر و کاربردی‌تر شوند.

تأمین نیروی متخصص IT نیازمند کارگروه ویژه است
صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و منابع انسانی نصر کشور در ادامه این نشست گفت: تامین نیروی تخصصی حوزه عملا به یک چالش تبدیل شده و در برنامه هفتم توسعه نیز از وزارت ارتباطات خواسته شده این مسئله را جز اولولیت قرار دهد.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما تشکیل یک کارگروه ویژه تخصصی برای اینکار با هدف فعالیت موثر و عملیاتی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و رویکرد هم سو کردن همه ذی‌نفعان حوزه منابع انسانی و اعتبار بخشی به شرکت‌های آموزشی نیروی متخصص حوزه فناوری است، که می‌تواند ذیل این کارگروه در خصوص این مسائل بحث و تصمیم‌گیری شود.
مشکلات پلتفرم‌های حوزه سلامت دیجیتال، تسهیل شرایط فعالیت شرکت‌های حوزه ارتباطات و اپراتورها و لزوم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌های سازمان رگولاتوری از دیگر مسایل مطروحه از سوی مدیران و اعضای سازمان نصر در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.