سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 17, 2024
12:21 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173880

آمریکا و ژاپن به قراردادی برای جلوگیری از صادرات فناوری چیپ به چین نزدیک می‌شوند

منبع: Peivast

آمریکا و ژاپن در حال انعقاد قراردادی هستند که صادرات فناوری به صنعت چیپ چین را محدود می‌کند،‌ این در حالی است که توکیو درمورد تهدید پکن با محدودیت علیه شرکت‌های ژاپنی هشدار داده است. چین همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه است و از همین اهرم نیز برای فشار بیشتر استفاده می‌کند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، کاخ سفید می‌خواهد پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از محدودیت‌های جدید صادراتی رونمایی کند و یکی از این محدودیت‌ها، شرکت‌های غیرآمریکایی را نیز مجبور می‌کند تا برای فروش محصولات خود به چین مجوز دریافت کنند.

دولت بایدن در حال مذاکره با همتایان ژاپنی و هلندی است تا با ساخت یک سازوکار جامع کنترل صادرات، شرکت‌های ژاپنی و هلندی را نیز که مستقیما هدف محدودیت آمریکا نیستند،‌ تحت پوشش قرار دهد.

افرادی مطلع از مذاکرات در واشنگتن و توکیو می‌گویند آمریکا و ژاپن به انعقاد قرارداد نزدیک شده‌اند،‌ با این حال مقامات می‌گویند که ترس از مقابله‌ به مثل چین باعث ابهاماتی شده است.

دولت ژاپن به ویژه نگران محدودیت‌های احتمالی چین برای مواد اولیه، به ویژه گالیوم و گرافیت، در صورت پیروی توکیو از محدودیت‌های پیشنهادی آمریکا است که ممکن است شرکت‌های ژاپنی را به خطر بیاندازد. ژاپن و آمریکا در تلاشند تا تاثیر واکنش احتمالی چین را محدود کنند.

واشنگتن می‌خواهد دسترسی چین به ابزارهای مهم تولید چیپ را محدود کند و از جمله بزرگترین شرکت‌های خارجی در این حوزه می‌توان به ASML هلند و الکترون ژاپن اشاره کرد.

آمریکا همچنین در تلاش است تا در بخش خدماتی، از جمله بروزرسانی نرم‌افزار و نگهداری از ابزارها، نیز محدودیت‌ در نظر بگیرد که ضربه سنگینی به چین خواهد بود.

مذاکرات با هدف همسان‌سازی محدودیت‌های صادرات برای شرکت‌های ژاپنی و هلندی که در معرض محدودیت‌های FDPR آمریکا نیستند انجام می‌گیرد.

ژاپن اما نگران واکنش‌های احتمالی چین است که ممکن است صادرات برخی مواد اولیه را محدود کند و در نتیجه مشتریان این کشور باید به دنبال منابع تازه‌ای برای تامین مواد اولیه خود باشند.

مقامات ژاپنی می‌گویند که در ماه‌های اخیر ترس از مقابله‌ به‌ مثل چین در صورت پیروی از آمریکا افزایش یافته و موضوع مواد اولیه در قلب این واکنش‌ها است.

قیمت مهمترین مواد اولیه فناوری تا همین حال نیز افزایش چشم‌گیری داشته است و چندین شرکت ژاپنی به وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت این کشور درمورد افزایش محدودیت‌ها هشدار داده‌اند. به گفته این شرکت‌ها، افزایش محدودیت از سوی چین باعث می‌شود تا محصولات ژاپنی در موقعیت رقابتی ضعیفی قرار گیرند.

آمریکا نیز از سوی دیگر باید مراقب فشار وارده بر ژاپن و هلند باشد زیرا در صورت درخواست‌های بیش از حد، این دو کشور ممکن است مکانیزم سه‌گانه‌ای که در دوران ریاست جمهوری ترامپ برقرار شد و به هماهنگی محدودیت‌های صادارت کمک می‌کند را کنار بگذارند.

چین می‌گوید «با سو استفاده از محدودیت‌های صادرات به شدت مخالف است» و از کشور‌ها خواسته تا قوانین بین‌المللی اقتصاد و بازرگانی را رعایت کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.