تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

هوش مصنوعی

September 17, 2024
16:06 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173903

iOS 18 بدون Apple Intelligence منتشر شد

منبع: Peivast

اپل امروز نسخه جدیدی سیستم‌عامل آیفون، iOS 18، را در اختیار تمام آیفونی‌ها قرار داد. با این حال طبق برنامه‌ریزی این شرکت،‌ قابلیت‌های Apple Intelligence در این نسخه منتشر نمی‌شوند و باید منتظر نسخه ۱۸.۱ باشیم. قابلیت‌های هوش مصنوعی ابتدا برای آمریکا و سپس به تدریج در دیگر بخش‌های جهان عرضه می‌شوند.

نسخه جدید iOS روی شخصی‌سازی، از جمله برای آیکون‌ها، بازآرایی بخش Control Center و پشتیبانی از قفل و مخفی‌سازی اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد.

کاربران حالا می‌توانند آیکون‌های خود را در هرکجایی قرار داده و آنها را بزرگتر کنند و اختیارات بیشتری در صفحه اصلی iOS دارند. این اقدام به ویژه برای مشتریان نسل Z جذابیت دارد که می‌‌خواهند کنترل بیشتری روی آیکون‌ها داشته باشند. با اینکه کاربران می‌توانند از حالت تاریک یا آیکون‌های شخصی‌‌سازی شده با سایه رنگی انتخاب کنند، توسعه دهندگان شخص ثالث نیز می‌توانند آیکون‌های شخصی‌سازی شده خود را در اختیار مشترکان قرار دهند.

برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است از همان روز اول چنین چیزی را در اختیار کاربران بگذارند و برای تغییر آیکون برخی دیگر باید کمی منتظر باشید.

در حالت پیش‌فرض، چهار صفحه کنترل متمرکز روی مورد علاقه‌ها، اختیارات موسیقی، خانه و اتصال را در اختیار دارید. بخش اتصال شامل WiFi،‌ بلوتوث، هات‌اسپات شخصی و غیر می‌شود. همه چیز در مرکز کنترل (Control Center) نیز قابل شخصی‌سازی است و شما می‌توانید صفحات و آیکون‌هایی را اضافه و حذف کنید.

کاربران در صفحه قفل آیفون نیز می‌توانند به جای شورت‌کات‌های صفحه قفل،‌ اپلیکیشن‌های مطلوب خود را قرار دهند. برای مثال شما می‌توانید دکمه دوربین را با اپلیکیشن شخص ثالث دوربین جایگزین کنید.

سیستم‌عامل جدید آیفون در بخش حریم خصوصی هم تغییراتی را شامل شده است و شما می‌توانید اپلیکیشن‌ها را با فیس آی‌دی،‌ تاچ‌آی‌دی یا رمز عبور قفل کنید. همچنین می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را از صفحه اصلی مخفی کنید. پس از مخفی کردن اپلیکیشن‌ها، دسترسی به آنها تنها از طریق فولدر جدید اپلیکیشن‌های مخفی امکان‌پذیر است.

چه چیز‌هایی از همان ابتدا در اختیار شما قرار می‌گیرد؟
اپلیکیشن تصاویر (Photos) در iOS 18 بازطراحی شده که البته تغییرات آن در نسخه بتا چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اپل تب‌های پایین صفحه را کنار گذاشته و یک طراحی تک صفحه‌ای را هدف گرفته که قرار است توجه شما را به تصاویر مختلف کتابخانه جلب کند.

در اپلیکیشن تصاویر علاوه بر آلبوم‌ها، فولدر‌های کلکسیونی مثل روزهای اخیر،‌افراد و پت‌ها، کلکسیون‌ها پین‌شده، خاطرات، سفر‌ها و انواع رسانه را مشاهده کنید. شما می‌توانید میزان نمایش و ترتیب این اقلام را نیز شخصی‌سازی کنید.

با اینکه اپل قصد دارد اپلیکشن تصاویر را کاربردی‌تر کند، اما به گفته برخی از کاربران استفاده از آن سخت‌تر شده است. سازنده آیفون ممکن است در صورت ادامه‌دار شدن اعتراضات این تغییرات را لغو کند.

یک تغییر بزرگ دیگر،‌پشتیبانی جدید از RCS (خدمات ارتباط غنی) است که نسخه‌ای ویژه از پیامک (SMS) است و به کاربران اندروید اجازه می‌دهد تا رسانه با کیفیت را به آیفون ارسال و دریافت کنند. با اینکه همچنان پیام‌های اندرویدی با حباب سبز به نمایش گذاشته می‌شوند، اما این قابلیت ممکن است تعامل بین دو پلتفرم را تسهیل کند.

اپلیکیشن Apple Phone نیز در iOS 18 با قابلیت‌هایی بروزرسانی شده است که جستجو در سابقه تماس‌های گوشی را ساده‌تر می‌کند و می‌توانید از پد شماره‌ها برای جستجوی یک مخاطب استفاده کنید. در حالی که بروزرسانی کوچکی به نظر می‌رسد اما کاربردی است. علاوه بر این، iOS 18 به شما اجازه می‌دهد در حین تماس بین سیم‌کارت‌های خود جابجا شوید. افزون بر این، رونوشت پیام صوتی نیز از این پس در مناطق و زبان‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود.

سیستم‌عامل جدید آیفون یک اپلیکیشن رمز عبور را نیز به همراه خود دارد. اطلاعات حساس نام کاربری و رمز عبور پیشتر در یکی از منوهای بخش تنظیمات ذخیره می‌شد. حالا این اطلاعات یک اپلیکیشن ویژه دارند که دسترسی به آنها را ساده‌تر می‌کند و همچنین اپل را در رقابت مستقیم با اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور قرار می‌دهد. با این حال، برخلاف بسیاری از اپلیکشن‌های شخص ثالث، دیگر اقلام حساس که رمز عبور نیستند از جمله کارت اعتباری، آی‌دی و نوت‌های امن در این اپلیکیشن ذخیره نمی‌شوند. اگر کاربر یکی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث رمز عبور نیستید، این گزینه بومی به شما در حفظ امنیت رمز عبور و دسترسی بهتر کمک می‌کند.

از جمله دیگر تغییرات مهم می‌توان به زمان‌بندی پیام‌ها. پشتیبانی از کیبورد‌های چندزبانه،‌ پشتیبانی اپلیکیشن ترجمه از هندی، ‌امکان ایجاد بخش‌های نابودشونده در اپلیکیشن نوت و پشتیبانی از رونوشت‌های صوتی و پشتیبانی از معادلات پیچیده‌ در ماشین حساب اشاره کرد.

هوش مصنوعی اپل چه زمانی عرضه می‌شود؟
اپل می‌گوید قابلیت‌های هوش مصنوعی یا Apple Intelligence از ماه اکتبر و در ابتدا برای کاربران آمریکایی زبان انگلیسی آمریکایی عرضه می‌شود و اپل پس از آن در سال آینده پشتیبانی از دیگر گویش‌های انگلیسی از جمله استرالیایی،‌کانادا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و انگلستان را نیز آغاز می‌کند و زبان‌های تازه‌ای مثل چینی، فرانسوی،‌ ژاپنی، اسپانیایی و انگلیسی هندی هم در راه هستند.

طبق اعلام قبلی این شرکت، Apple Intelligence تنها برای گوشی‌های سری ۱۶ و نسخه پرو و پرومکس آیفون ۱۵ عرضه می‌شود و قابلیت‌هایی مثل جستجوی تصویری نیز که با دکمه جدید کنترل دوربین آیفون ۱۶ همراه شده تنها مختص سری ۱۶ هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.