تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 17, 2024
17:47 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173905

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: رشد حوزه خدمات الکترونیکی تقریبا صفر است

منبع: Peivast

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت که تخمین زده می‌شود حدود ۵٠ هزار همت گردش مالی تجاری داریم؛ ٣ هزار همت از این عدد به تجارت الکترونیکی اختصاص دارد و بقیه این عدد فرصت برای کسب‌وکارها است. در حوزه خدمات الکترونیکی و تجارت برون مرزی تقریبا صفر هستیم.

در پنل موبایل و اقتصاد دیجیتال، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، امین کلاهدوزان درباره اقتصاد دیجیتال گفت: حوزه‌های ملک، محصولات کشاورزی، سلامت الکترونیکی، حوزه فناوری مالی، فلزات گران‌بها و خدمات از مواردی است که می‌شود روی آنها کار کرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اشاره کرد: به نظر می‌آید فهم مشترک نسبت به چیستی اقتصاد دیجیتال در کشور وجود ندارد، باید به این نقطه برسیم که این موضوع بینش می‌خواهد و با تغییر رویه باید کنار آمد. نهاد و قانون به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما صحبت کردن، پیدا کردن راه حل و جسارت اصلی‌ترین مواردی است که در این حوزه به آن نیاز داریم. اگر بخش خصوصی نتواند دغدغه حکمران را درک کند، تفاهم ایجاد نمی‌شود.

به گفته کلاهدوزان، شاخص‌ها برای اقتصاد دیجیتال باید فهم‌پذیر باشد. او درباره آینده اقتصاد دیجیتال گفت: درحال حاضر از حکمرانی سامانه‌ای رد شده‌ایم و به سمت حکمرانی زیست‌بومی می‌رویم. من فکر می‌کنم دولت به تعداد انگشتان دست باید اولویت توسعه بگذارد نه پروژه. وظیفه دولت تسهیل‌گری و تنظیم‌گری پیشگیرانه است.

درادامه پنل، مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهروری اتاق بازرگانی تهران گفت: تحریم، نوسانات ارز، ثبت سفارش و قاچاق، از مشکلات اساسی این حوزه است. مهم‌ترین درخواست ما از دولت این بود که قیمت‌‌گذاری دستوری را تعدیل کند زیرا این موضوع سبب ناترازی و رانت می‌شود. موضوع فیلترینگ هم بسیار جدی است که کشور را عقب می‌راند. برنامه‌هایی اهمیت بیشتری دارند که روی محتوا متمرکز باشند.

نوربخش درباره تولید داخل موبایل گفت: نباید اصرار کنیم که تولیدکننده همه چیز باشیم. باید دولت شفاف کند که حمایت‌های دولت در حوزه تولید چگونه است. آیا منابع و مزیت‌های رقابتی باید تولید سخت‌افزاری باشد و نمی‌شود در حوزه هوش‌مصنوعی و نرم‌افزار وارد شویم؟ آینده موبایل رشد و تحولات چشمگیری خواهد داشت.

تعدد تنظیم‌گران آسیب‌زننده است
دبیر کنگره موبایل، رضا عالیان اشاره کرد: تعداد تنطیم‌گران نباید زیاد باشد، تنها نهاد تنطیم‌گر در این حوزه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و سایر کمیته و کارگروه‌ها اضافه هستند

به گفته عالیان باید کسب‌وکارهای بخش عرضه و تقاضا آزاد باشند تا اکوسیستم خودش رشد کند. او گفت: آینده اقتصاد دیجیتال پر از فرصت است. صادرات کسب‌وکارهای مجازی به خارج می‌تواند سبب رشد این حوزه شود.

در ادامه سادینا آبائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد دیجیتال کلاف سردرگم است اما اقتصاد دیجیتال بخشی از اقتصاد کشور است و تا وقتی اقتصاد کشور خوب نیست، اقتصاد دیجیتال هم همینطور است. اقتصاد دیجیتال را طبقه متوسط کشور رقم می‌زنند. تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و رگولاتور مانع بزرگی است. قانون تجارت الکترونیک برای سال ٩٨ است و باید بازنگری شود.

به گفته آبائی، یکی از اصلی‌ترین پارامترهایی که اقتصاد دیجیتال را رقم می‌زند زیرساخت است. حکمرانی داده باید مشخص باشد. در اقتصاد دیجیتال، میزان سرمایه‌گذاری، ورود سرمایه، واردات و صادرات مهم است. موضوعی که اهمیت دارد این است که وظیفه دولت تنطیم‌گری و تسهیلگری است. بازوی تنطیم‌گری دولت قوی است اما تسهیل‌گری خیر. یکی از دلایل آشفتگی هم تنظیم‌گری زیاد است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.