خبر اول

هوش مصنوعی

September 18, 2024
14:35 چهارشنبه، 28ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173979

چرا مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی غرب‌زده هستند؟

راهکارهای هوش مصنوعی و روبات‌های چت مبتنی بر این فناوری با وجود پیشرفت‌های فراوان فاقد تنوع کافی در گستره جهانی هستند تا بتوانند نیازهای کاربران برحسب استقرار در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف را پاسخ گویند. مطالعه اخیر محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که بسیاری از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) امروزی تمایل زیادی به «سلیقه‌ها و ارزش‌های غرب-محور» دارند. محققان در بررسی مذکور به این نتیجه رسیده‌اند که تلاش‌ها برای دستیابی به آنچه که «همسویی با کاربران در سیستم‌های هوش مصنوعی یا چت بات‌ها» نامیده می شود، در بیشتر موارد مورد کوتاهی قرار گرفته است.

این گروه تحقیقاتی به رهبری «دیی یانگ» استاد دانشگاه استنفورد و مدیر بخش هوش مصنوعی انسان محور (HAI) در این دانشگاه توضیح داد که اتفاق مذکور به دلیل عدم تلاش شرکت‌های توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی نیست. بلکه پیش از آنکه سازندگان این روبات‌های چت مبتنی بر این فناوری بتوانند آخرین دستیاوردهای خود برای عموم کاربران جهانی منتشر کنند، در بیشتر موارد مدل‌های خود را با اهداف مختلف و ارزش‌های شخصی کاربران هماهنگ می‌سازند. با این حال تلاش‌ها برای دستیابی به این همترازی نتوانسته است جلوی سوگیری‌های موجود در فناوری هوش مصنوعی را بگیرد و در نتیجه کیفیت پاسخ‌های ارایه شده توسط روبات‌های هوش مصنوعی در گفت‌وگو با کاربران به زبان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

محققان اظهار داشتند که از نظر تئوری «ترازبندی در عرصه هوش مصنوعی می‌بایست بین‌ المللی باشد و مدل‌های زبان بزرگ را برای کاربران مختلف در سراسر دنیا و در حالت ایده‌آل، در سازگارترین و مفیدترین حالت ممکن ارایه دهد». با این حال متخصصانی که در نقاط مختلف جهان به دنبال تطبیق مجموعه داده‌ها با مدل‌های زبان بزرگ هستند، ممکن است ابزارهای مذکور را اشتباه تفسیر کنند.

روبات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی برای اهداف مختلف ساخته می‌شوند و از تعامل با مشتری گرفته تا به عنوان دستیار در محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. براساس گمانه زنی‌های مرکز MarketsUS، انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی این روبات‌های هوش مصنوعی که از آنها به عنوان «چت بات» هم یاد می‌شود در پایان سال 2033 میلادی با میانگین رشد سالانه 26 درصدی به 67 میلیارد دلار برسد که این رقم هم اکنون 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع: zdnet.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.