امینت

پیام‌رسان

تلفن همراه

September 21, 2024
15:47 شنبه، 31ام شهریورماه 1403
کد خبر: 174077

استفاده از تلگرام در گوشی‌های دولتی اوکراین ممنوع شد

اوکراین به دلیل نگرانی از احتمال جاسوسی روسیه، استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را در دستگاه‌های رسمی مورد استفاده مقامات دولتی، پرسنل نظامی و کارکنان مهم ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، پس از آن که کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، شواهدی مبنی بر توانایی سرویس‌های ویژه روسیه برای جاسوسی از این پیام‌رسان به شورا ارائه کرد، این محدودیت‌ها را اعلام کرد.

اما آندری کووالنکو، رئیس مرکز مقابله با اطلاعات نادرست شورای امنیت، در تلگرام پست کرد که این محدودیت‌ها فقط برای دستگاه‌های رسمی اعمال می‌شود، نه تلفن های شخصی.

تلگرام در اوکراین و روسیه محبوبیت بسیاری دارد و از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، به منبع مهم اطلاعات تبدیل شده است. اما مقامات امنیتی اوکراین بارها درباره استفاده از آن در طول جنگ ابراز نگرانی کرده بودند.

تلگرام که در دبی مستقر است، توسط پاول دوروف روس الاصل راه اندازی شد. او در سال ۲۰۱۴ پس از رد درخواست‌های کرملین برای بستن گروه های مخالف در پلتفرم شبکه اجتماعی خود «وی کنتاکته»، روسیه را ترک کرد. دوروف در ماه اوت در فرانسه در راستای تحقیقات درباره جرایم مربوط به هرزه نگاری کودکان، قاچاق مواد مخدر و تراکنش های کلاهبرداری در تلگرام دستگیر شد و اکنون اجازه خروج از این کشور را ندارد.

در بیانیه شورای امنیت اوکراین آمده: بودانوف شواهدی ارائه کرده است که نشان می‌دهد سرویس‌های ویژه روسیه می‌توانند به پیام‌های تلگرام، از جمله پیام‌های حذف شده و همچنین اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند.

بودانوف در بیانیه خود گفت: من همیشه از آزادی بیان حمایت کرده و می‌کنم، اما موضوع تلگرام موضوع آزادی بیان نیست، مسئله امنیت ملی است.

طبق پایگاه داده «تله متریو»، حدود ۳۳ هزار کانال تلگرامی در اوکراین فعال هستند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که در شورای امنیت حضور دارد و همچنین فرماندهان نظامی و مقامات منطقه ای و شهری، همگی به طور مرتب اخبار جنگ را منتشر می‌کنند و تصمیمات مهم را در کانالهای تلگرامی خود گزارش می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، رسانه‌های اوکراینی تخمین زده‌اند که ۷۵ درصد از اوکراینی‌ها از این برنامه برای ارتباط استفاده می‌کنند و ۷۲ درصد مردم، آن را منبع کلیدی اطلاعات تا پایان سال گذشته می‌دانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.