رسانه‌های اجتماعی

September 21, 2024
16:53 شنبه، 31ام شهریورماه 1403
کد خبر: 174128

یوتیوب با قابلیت Hype به کمک کانال‌های کوچک می‌رود

منبع: Peivast

پلتفرم تحت مالکیت گوگل از قابلیت جدید رونمایی کرده است که به مخاطبان اجازه می‌دهد نقش فعال‌تری در دیده شدن و ترویج محتوا داشته باشند و این طرح به طور ویژه روی کانال‌های کوچک و کم مخاطب تمرکز می‌کند. براساس قابلیت جدیدی به نام Hype، مشترکان یوتیوب هرکدام سه هایپ در هفته دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای کمک به محتوای مورد علاقه خود کمک کنند.

در این سازوکار، مخاطبان درست شبیه به لایک کردن یک ویدیو، می‌توانند آن را هایپ کنند و در صورتی که ویدیو مربوط از سوی کاربران زیادی هایپ شود، در رده‌بندی برترین ویدیو‌های هایپ شده قرار می‌گیرد. گفتنی است که تنها کانال‌هایی که زیر نیم میلیون دنبال کننده دارند می‌توانند در این بخش حضور پیدا کنند.

یوتیوب می‌گوید وقتی تعداد مشترکان یا سابسکرایبر‌های یک کانال به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد، شرایط تغییر می‌کند. بنگالی کابا، رئیس مدیریت محصول یوتیوب می‌گوید سرحد نیم میلیونی چیزی است که هم از لحاظ رشد و هم درآمد بسیار اهمیت دارد. او می‌گوید: «ما به تازگی شاهد رشد قابل توجه درآمدی بودیم، حتی با اینکه بیشتر تولیدکنندگان محتوای ما کوچکتر از این اندازه هستند.» کانال‌های بزرگ معمولا بیشتر دیده می‌شوند، که باعث می‌شود بیشتر پیشنهاد شوند، که آنهم باعث بیشتر دیده شدن آنها می‌شود که درآمد آناه را افزایش می‌دهد و به همین ترتیب این چرخه ادامه دارد.

یوتیوب با قابلیت جدیدی به نام Hype سعی دارد تا رو رشد کانال‌های کوچک تمرکز کند تا مردم بتوانند فعالان جدید را یافته و به اشتراک‌ بگذارند. هایپ یک سیستم تبلیغی کاملا جدید در داخل یوتیوب است: دکمه جدیدی برای هایپ کردن یک ویدیو وجود دارد و آنهایی که بیشتر از همه هایپ شوند در رده‌بندی اول این پلتفرم ظاهر می‌شوند. چیزی شبیه به ترند شدن اما تمرکز به طور ویژه روی کانال‌های کوچک و چیزهایی است که مردم علاوه بر تماشا،‌ میل به اشتراک‌گذاری آن نیز دارند.

یوتیوب از آغاز سال ۲۰۲۳ و زمانی که تصمیم گرفت روی ساخت جوامعی در داخل پلتفرم تمرکز کند، کار روی هایپ را آغاز کرده است (در رویداد این شرکت که روز چهارشنبه در نیویورک برگذار شد، کلمه «جامعه» به کرات مورد استفاده قرار گرفت.) کابا در صحبت با کاربران گفت که طبق یافته تیم یوتیوب، مخاطبان بیشتر از همه می‌خواهند در فرایند دخیل باشند. او می‌گوید:‌ «برخی از تحقیقات به می‌گوید که مخاطبان می‌خواهند بر فرایند خلاق اثرگذار باشند. ما همچنین شاهد بازخوردی هستیم که نشان می‌دهد چه سهمی از گفتمان می‌خواهند.» مردم خواهان پرسش و پاسخ با تولیدکنندگان محتوا هستند.

البته طرفداران بیشتر از همه به دنبال راهی هستند تا بتوانند بهتر به کانال‌های موردعلاقه‌شان کمک کنند. اینکه به عنوان اولین نفر یک چیز جالب را ببینید و آن را با جهان به اشتراک بگذارید، جذاب است و مردم خودشان را در آنچه ترویج می‌دهند دخیل می‌دانند. مخاطبان و تولیدکنندگان محتوا در عصری که پر از ریمیکس و ترکیب صحنه‌های جالب است، دائم جایشان عوض می‌شود و از نظر یوتیوب باید فضا برای پیشرفت همه فراهم شود. کابا می‌گوید: «ما واقعا می‌خواستیم تا به طرفداران اجازه دهیم به عنوان عضوی از جامعه وارد عمل شوند و به حمایت از محتواسازان مورد‌علاق‌شان کمک کنند.»

مخاطبان معمولی یوتیوب هم یک درخواست واحد داشتند: «آنها می‌خواستند چیزهایی را کشف کنند که در حالت عادی قادر به کشف آن نیستند یا اینکه یوتیوب در حالت عادی به آنها پیشنهاد نمی‌دهد.» مخاطبان خواستار محتوا هستند؛ تولیدکنندگان محتوا خواستار رشد و طرفداران هم به دنبال اشتراک‌گذاری. هایپ وجه مشترک تمام اینها است.

مکانیزم پس زمینه هایپ اما بسیار پیچیده است. یک ویدیو تنها در اولین هفت روز پس از انتشارش می‌تواند در هایپ قرار گیرد و البته که باید کانال مورد نظر کمتر از نیم میلیون مشترک داشته باشد. هر کاربر در هفته تنها سه هایپ دریافت می‌کند و هر هایپ چند امتیاز ارزش دارد که با تعداد مشترکان هر کانال رابطه عکس دارد. (هدف این است که کانال‌های کوچکتر هم در رده بندی حضور پیدا کنند پس در نتیجه هایپ کردن یک کانال کوچکتر ارزش بیشتری دارد- یوتیوب با یک فرایند پیچیده می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کانال‌های بزرگ بر این حوزه سلطه پیدا نکنند.) صد ویدیویی که بیشترین امتیاز را در مجموع دریافت کنند، در بالای رده‌بندی قرار می‌گیرند.

رده‌بندی‌ها برای هرکشور و بازه زمانی متفاوت است و یوتیوب قصد دارد بخش هایپ‌ را برای هر کاربر شخصی‌سازی کند. رده‌بندی ۱۰۰ مورد برتر تغییر نمی‌کند اما داده‌هایی از کانال‌های کوچک در موضوعات مختلف در اختیار یوتیوب قرار می‌گیرد. کابا می‌گوید هایپ بر الگوریتم قدیمی یوتیوب تاثیری ندارد و این بخش به زودی با فیلترهای بیشتری همراه می‌شود و رده‌بندی خاص موضوعی را خواهیم داشت و ویدیو‌های هایپ در بخش جدیدی از فید پیشنهادات ظاهر می‌شوند.

هدف این است که با پیچیدگی‌های ریزه‌کاری‌های مختلف، از تغییر مداوم رده‌بندی برترین‌ها اطمینان حاصل کرد و چیزی که هایپ می‌شود برای مردم اهمیت داشته باشد. کریستن استوارت، طراح تعاملی هایپ، می‌گوید: «در نمایش چیزهایی که مردم به سختی با صرف امتیازهای هایپ برای دیده شدنش تلاش کرده‌اند، زیبایی خاصی نهفته است. یک نشانه داریم: این چیزهایی است که واقعا برای مردم اهمیت دارد، آنها واقعا می‌خواهند حامی آن باشند.» همچنین می‌توان از بازی دادن سیستم نیز جلوگیری کرد (این حقیقت اینترنت است: اگر یک رده‌بندی از برترین‌ها در اختیار مردم بگذارید، آنها سعی می‌کنند تا در راس آن قرار گیرند.) محدود کردن هایپ مردم به این معنا است که هرکدام از هایپ‌ها یک سیگنال قدرتمند هستند و از عمد به گونه‌ای طراحی شده تا نتوان امتیاز داده شده را پس گرفت.

پس از لایک کردن یک ویدیو می‌بینید که دکمه هایپ به شما اجازه می‌دهد بیش از پیش ویدیو مورد نظر را حمایت کنید. وقتی یک ویدیو را هایپ کنید، امتیازهای آن ویدیو و اینکه در رده‌بندی قرار گرفته است یا خیر را مشاهده می‌کنید. در پایان هر هفته، شما چکیده‌ از ویدیو‌هایی که هایپ کرده‌اید و عملکرد نهایی آنها را مشاهده می‌کنید. همچنین به کسانی که برای اولین بار یک ویدیو موفق را هایپ می‌کنند یا آنهایی که برای مثال پنج ویدیو هایپ کرده‌شان به رده‌بندی برترین‌ها می‌آید، نشانی تهیه شده است. استوارت می‌گوید: «ما به دنبال راهی هستیم تا از هایپر‌های تاثیرگذار تقدیر کنیم.»

هایپ برای تولیدکنندگان محتوا نیز به معنی یک فصل جدید است: راهی برای ارتباط با طرفداران، ترویج بیشتر و درآمدزایی از وفادارترین مخاطبان. وقتی شما یک ویدیو را هایپ می‌کنید، تولیدکنندگان محتوا یک پاداش پولی دریافت می‌کنند اما مقدار آن برای شما مشخص نیست. کابا و استوارت هردو به احتمال هایپ‌های پولی نیز اشاره کرده‌اند که براساس آن کاربران در ازای پرداخت پول بیشتر از سه هایپ در هفته دریافت می‌کنند و درآمد آن با تولیدکننده محتوا به اشتراک‌گذاشته می‌شود. استوارت با اشاره به ماهیت احتمالی یک هایپ پولی می‌گوید: «نسخه پیش‌فرض همیشه رایگان است تا اینکه هایپ شما تمام شود و سپس می‌بینید که در ازای ۲ دلار می‌توانید دوباره هایپ کنید.»

هایپ در ابتدا یک چیز جداگانه در داخل یوتیوب است اما عجیب نیست اگر به دیگر بخش‌های این پلتفرم نیز نفوذ کند. یوتیوب یک پلتفرم گسترده است که دیده شدن در آن روز به روز سخت‌تر می‌شود. اگر یوتیوب به دنبال خلق مستربیست‌های جدید باشد، تضمین راهکاری برای رشد کاربران جدید از اهمیت ویژه برخوردار است. البته که راه‌حل این کار، تغییر الگوریتم به زیان کانال‌های بزرگ نیست. هایپ فرصتی برای ورود یوتیوب به مرحله بعدی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.