رسانه‌های اجتماعی

September 21, 2024
17:43 شنبه، 31ام شهریورماه 1403
کد خبر: 174152

نظارت گسترده شبکه‌های اجتماعی بر کاربران خود

منبع: Digiato

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) گزارش جدیدی درباره سیاست‌های جمع‌آوری داده‌ها توسط شبکه های اجتماعی و سرویس‌های پخش ویدیو منتشر کرده است. گزارش FTC نشان می‌دهد که این پلتفرم‌ها نه‌تنها بر مصرف‌کنندگان نظارت دارند، بلکه اغلب اطلاعات گسترده‌ای از آن‌ها را به‌طور نامحدود نگه می‌دارند. با اشاره به این دلایل گفته‌شده، نمی‌توان به این پلتفرم‌ها برای تنظیم کسب‌و‌کار خود اعتماد کرد.

در گزارش FTC گفته شده با توجه به میلیاردها دلاری که شرکت‌ها از جمع‌آوری داده‌های کاربران کسب می‌کنند، «خودگردانی آن‌ها یک موضوع شکست خورده است.» در ادامه این گزارش آمده است: «پیش‌بینی، شکل‌دهی و کسب درآمد از رفتار انسانی با نظارت تجاری بسیار سودآور است و شرکت‌ها را به باارزش‌ترین شرکت‌های کره زمین تبدیل کرده است و قراردادن صنعت در راس امور نتایج قابل‌پیش‌بینی داشته است.»

FTC می‌گوید که مشکل به مدل کسب‌و‌کار یک شرکت خاص مربوط نمی‌شود، بلکه ساختارهای انگیزشی صنعت است که به جمع‌آوری و کسب درآمد از داده‌های کاربر توسط سرویس‌هایی نظیر شبکه های اجتماعی پاداش می‌دهد.

«لینا خان»، رئیس FTC، می‌گوید: «هرچند این اقدامات نظارتی برای شرکت‌ها سودآور است، اما می‌تواند حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازد، آزادی آن‌ها را تهدید کند و آن‌ها را در معرض آسیب‌های زیادی مانند سرقت هویت و تعقیب قرار دهد. شکست چند شرکت فناوری در محافظت کافی از کودکان و نوجوانان نیز به‌‌طور ویژه نگران‌کننده است.»

گزارش FTC به کدام شبکه های اجتماعی اشاره دارد؟

گزارش FTC براساس سؤالاتی نوشته شده که سال 2020 برای 9 شرکت دارنده شبکه اجتماعی ارسال شده است و به کمیسون اجازه می‌دهد تا بدون اجرای قوانین خاص، مطالعات خود را انجام دهد. سؤالات برای آمازون (مالک توییچ)، فیسبوک، یوتیوب، ایکس، اسنپ، بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک)، ردیت، دیسکورد و متا (مالک واتس‌اپ و اینستاگرام) ارسال شده است و روی شیوه‌های جمع‌آوری و نگهداری داده‌های کاربران و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان تمرکز داشته‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر این گزارش 129 صفحه‌ای، این است که حتی داده‌های افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده نمی‌کنند نیز جمع‌آوری می‌شود. همچنین شرکت‌های فناوری، داده‌های مصرف‌کنندگان خود را از منابع مختلفی مانند تبلیغ‌کنندگان یا استنتاج الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به دست می‌آورند.

کمیسیون تجارت فدرال در انتهای گزارش خود به توضیح توصیه‌هایی برای محدودکردن این تکنیک‌ها می‌پردازد. همچنین کنگره را تشویق می‌کند تا قوانین جامع حفظ حریم‌خصوصی را برای محدود‌کردن نظارت تصویب کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.