اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 22, 2024
15:35 یکشنبه، 1ام مهرماه 1403
کد خبر: 174211

زیان سازمان فناوری اطلاعات ۳۱ برابر کاهش یافت

منبع: Peivast

زیان خالص سازمان فناوری اطلاعات ۳۱ برابر کاهش یافت. این کاهش عمدتاً ناشی از افزایش تعرفه خدمات و تعریف سرویس‌های جدید در این سازمان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

صورت‌های مالی سازمان فناوری اطلاعات که روی سایت کدال قرار گرفته است، نشان می‌دهد این سازمان در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده است. زیان این سازمان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۹ میلیارد تومان بوده است. افزایش تعرفه خدمات پیامکی، خدمات تبادل اطلاعات بر بستر گذرگاه عمومی دولت، خدمات مراکز داده و خدمات ابری مهم‌ترین دلایل افزایش درآمد سازمان فناوری اطلاعات و در نتیجه کاهش زیان این سازمان اعلام شده‌اند.

براساس آنچه در صورت‌های مالی بازتاب یافته، سازمان فناوری اطلاعات در پایان سال ۱۴۰۲ اندکی بیش از ۱۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته است که نسبت به سال پیش از آن افزایش بیش از ۳ برابری را نشان می‌دهد. همچنین هزینه‌های عملیاتی این سازمان حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته‌اند که نتیجه این تغییرات، تبدیل بیش از ۳۰ میلیارد تومان زیان در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۸ میلیارد تومان سود ناخالص در سال ۱۴۰۲ است.

در برابر افزایش درآمدهای عملیاتی سازمان فناوری اطلاعات، افزایش هزینه‌های اداری و عمومی و سایر هزینه‌ها باعث شده‌اند این سازمان نتواند سودده باشد و در نهایت بیش از ۳ میلیارد تومان زیان عملیاتی ثبت کند؛ هرچند این رقم در پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ میلیارد بوده است.

در نهایت زیان خالص سازمان فناوری اطلاعات در پایان سال ۱۴۰۲، ۹۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

افزایش درآمدها
افزایش بیش از سه برابری درآمدهای عملیاتی سازمان فناوری اطلاعات را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. اول، افزایش درآمدهای این سازمان از خدماتی که پیشتر هم ارائه می‌شدند و در سال گذشته با افزایش تعرفه همراه بوده‌اند و دوم، خدمات جدیدی که این سازمان در سال ۱۴۰۲ ارائه داده است.

بیشترین درآمد سازمان فناوری اطلاعات از محل خدمات پیامکی بوده که با رشد بیش از ۲۳ برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ به بیش از ۸۳ میلیارد تومان رسیده است. این سازمان توضیح داده است که افزایش درآمدهای این خدمت، ناشی از افزایش تعرفه‌ها با مجوز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است.

همچنین ارائه دسترسی بخش خصوصی به سرویس‌های دستگاه‌های دولتی بر گذرگاه عمومی دولت (PGSB) منجر به افزایش درآمدهای سازمان فناوری اطلاعات از محل شده است. خدمات مراکز داده و واگذاری حق ارائه خدمات ابری با مشارکت بخش خصوصی (شرکت‌های داده‌های ابری امین آسیا و پیشرو ابر دماوند) و ارائه خدمات ابری به شرکت زیرساخت نیز درآمدهای سازمان فناوری اطلاعات را افزایش داده‌اند. خدمات ابری در سال ۱۴۰۱ ارائه نمی‌شده است. خدمت دیگری که برای اولین بار در سال گذشته ارائه شده، سرویس مرکز ماهر بابت گواهی امنیت است و در نهایت صدور گواهینامه رتبه‌بندی مراکز داده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌تر دو برابر افزایش درآمد نشان می‌دهد. اما نکته مهم این است که ارائه خدمات مراکز داده، خدمات ماهر و رتبه‌بندی مراکز داده با زیان عملیاتی همراه هستند و عملاً سودی برای سازمان فناوری اطلاعات ندارند.

عمده مشتریان خدمات سازمان فناوری اطلاعات، سازمان‌ها، نهادها و بانک‌ها هستند و تنها ۳۲ میلیارد تومان از درآمدهای این سازمان ناشی از سرویس‌دهی به شرکت زیرساخت، پست بانک و وزارت ارتباطات است؛ در مقابل بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان از درآمدها را مشتریان بیرونی تامین کرده‌اند که بزرگ‌ترین آنها شرکت ملی گاز با بیش از ۲۸ میلیارد تومان است.

دومین مشتری بزرگ خدمات سازمان فناوری اطلاعات، کمیته امداد امام خمینی با نزدیک ۲۶ میلیارد تومان است و سامانه‌های تجاری نوآوران توسن و سیتاد با نزدیک ۲۲ میلیارد تومان مشتریان بزرگ بعدی هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.