رسانه‌های اجتماعی

September 22, 2024
17:41 یکشنبه، 1ام مهرماه 1403
کد خبر: 174243

جمع آوری داده‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نفع هوش مصنوعی

منبع: ایسنا

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در گزارش جدیدی، اعلام کرد شرکت‌های شبکه اجتماعی، حجم وسیعی از اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری، همرسانی و پردازش می‌کنند، بدون اینکه شفافیتی درباره نحوه استفاده از آنها توسط سیستم‌های دارای هوش مصنوعی داشته باشند، یا امکان کنترل نحوه استفاده از داده‌های شخصی را برای کاربران فراهم کنند.

این گزارش نحوه مدیریت پلتفرم‌های شرکت «متا»، تیک تاک بایت دنس و پلتفرم بازی توئیچ آمازون و پلتفرم‌های دیگر را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده که سیاست‌های مدیریت و حفظ داده‌ها در بسیاری از شرکت‌ها، به شکل تاسف باری ناکافی است.

یوتیوب، شبکه اجتماعی «ایکس»، اسنپ، دیسکورد و رِدیت هم در این گزارش بررسی شده بودند اما یافته‌های این گزارش، ناشناس بود و شرکت‌های خاصی را فاش نکرد. یوتیوب متعلق به گوگل است.

پلتفرم ارتباطی دیسکورد اعلام کرد این گزارش، مدل‌های تجاری بسیار متفاوت را در یک دسته قرار داده و در زمان انجام این مطالعه، دیسکورد تبلیغاتی ارائه نمی‌داد.

سخنگوی «ایکس» هم اعلام کرد این گزارش بر مبنای شیوه های فعالیت از سال ۲۰۲۰ است که در آن زمان، این سایت به نام «توییتر» معروف بود و از آن زمان، «ایکس» شیوه های مذکور را بهبود بخشیده است. این پلتفرم، حریم خصوصی داده کاربر را جدی گرفته و تضمین می‌کند که کاربران از اشتراک گذاری داده‌هایشان در این پلتفرم و نحوه استفاده از آنها، مطلع باشند و همزمان، به کاربران امکان می‌دهد جمع‌آوری داده‌ها از حساب‌هایشان را محدود کنند.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد شرکت‌های شبکه اجتماعی، داده‌های کاربران را از طریق فناوری‌های ردیابی مورد استفاده در تبلیغات آنلاین و خرید اطلاعات از کارگزاران داده و روشهای دیگر، جمع آوری می‌کنند.

حفظ حریم خصوصی داده‌ها، به‌ خصوص برای کودکان و نوجوانان، یک مسئله مهم بوده است. مجلس نمایندگان آمریکا مشغول بررسی لوایحی است که در ژوئیه توسط سنا به تصویب رسیده و هدف آنها، پرداختن به تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر کاربران کم سن و سال است. شرکت «متا» هم به تازگی، حساب‌های کاربری نوجوانان را معرفی کرده که کنترل‌های والدینی پیشرفته را در خود جای داده است.

در این بین، شرکت‌های فناوری بزرگ برای به دست آوردن منابع داده برای آموزش فناوری‌های هوش مصنوعی نوظهور خود در تلاش هستند. معاملات داده‌ها به ندرت فاش می‌شوند و اغلب شامل محتوای خصوصی هستند که در پشت دیوارهای پرداخت و صفحه ورود به سیستم قفل شده اند؛ بدون اطلاع کاربرانی که آن را ارسال کرده اند یا اطلاعی از آن ندارند.

اکثر شرکت‌هایی که کمیسیون تجارت فدرال بررسی کرد، علاوه بر جمع‌آوری داده‌هایی درباره نحوه تعامل کاربران با خدمات خود، سن و جنسیت کاربران را جمع‌آوری کردند یا بر اساس اطلاعات دیگر حدس زدند. طبق گزارش رگولاتور آمریکایی، برخی نیز اطلاعاتی در مورد درآمد، تحصیلات و وضعیت خانواده کاربران جمع آوری کردند. شرکت‌ها، داده‌هایی را درباره افرادی که از خدمات آنها استفاده نمی کردند، جمع آوری کردند و برخی از این کاربران، قادر به شناسایی همه روشهای جمع آوری و استفاده از داده‌ها نبودند.

بر اساس گزارش رویترز، گروه‌های صنعت تبلیغات، از این گزارش انتقاد کرده و مدعی شدند مصرف کنندگان، ارزش خدمات تحت پشتیبانی تبلیغات را می‌دانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.