هوش مصنوعی

September 24, 2024
17:55 سه شنبه، 3ام مهرماه 1403
کد خبر: 174364

خوش‌بینی مدیرعامل گوگل به هوش مصنوعی و اثرات آن بر آینده بشریت

منبع: Digiato

درحالی‌که نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی و تأثیر آن روی آینده بشریت به اوج خود رسیده است، «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، معتقد است که این فناوری می‌تواند باعث پیشرفت بشریت در حداقل ۴ حوزه شود.

به گزارش بیزینس اینسایدر، سوندار پیچای اخیراً در اجلاس Summit of the Future که با حضور رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، حضور یافت و نظرات خود در مورد آینده هوش مصنوعی و مزیت‌های آن را مطرح کرد. پیچای در این جلسه ۴ حوزه کلیدی را که هوش مصنوعی می‌تواند به پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل کمک کند، مشخص کرد.

اولین حوزه از دیدگاه مدیرعامل گوگل، دسترسی افراد به علوم و دانش‌های مختلف با زبان مادری‌شان است. به گفته پیچای، گوگل در طی یک سال گذشته ۱۱۰ زبان جدید را به سرویس گوگل ترنسلیت اضافه کرده و درحال کار روی افزودن ۱۰۰۰ زبان از پرمخاطب‌ترین زبان‌های جهان است.

دومین حوزه سرعت‌بخشیدن به کشفیات علمی است. در ماه مه گذشته، گوگل مدل Alphafold 3 را معرفی کرد. این مدل حاصل همکاری واحد DeepMind گوگل و Isomorphic Labs است و می‌تواند ساختار پروتئین‌ها، DNA ،RNA و لیگاندها را به‌دقت پیش‌بینی کرده و پیشرفت‌های جدیدی در حوزه کشف دارو ارائه کند. به گفته پیچای، این مدل هم اکنون به‌صورت رایگان در دسترس بیش از ۲ میلیون محقق در بیش از ۱۹۰ کشور قرار دارد. ۳۰ درصد از این محققان در کشورهای درحال توسعه حضور دارند.

سومین حوزه اثر هوش مصنوعی از دیدگاه پیچای، کاهش فجایع آب‌وهوایی است. به گفته مدیرعامل گوگل، سیستم Flood Hub این شرکت هشدارهای اولیه در مورد بلایای آب‌وهوایی را تا هفت روز زودتر ارائه می‌دهد و از بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در ۸۰ کشور محافظت می‌کند. سیستم‌های ردیابی مرزی گوگل، برای آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز درحال‌حاضر در ۲۲ کشور وجود دارد. در اوایل این ماه، گوگل همچنین سرویس FireSat را معرفی کرد که برای شناسایی و ردیابی آتش‌سوزی‌های جنگلی کاربرد دارد.

در نهایت، چهارمین حوزه مدنظر سوندار پیچای، کمک به پیشرفت اقتصادی است. به گفته او، تحقیقات نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را تا ۱.۴ درصد افزایش دهد و تا ۷ نمره در افزایش تولید ناخالص جهانی اثرگذار باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.