فناوری اطلاعات

September 27, 2024
13:30 جمعه، 6ام مهرماه 1403
کد خبر: 174530

در مراسم متا کانکت ۲۰۲۴ معرفی شد: هدست کوئست 3S، عینک واقعیت افزوده و نسخه جدید هوش مصنوعی

منبع: Peivast

کنفرانس سالانه متا روز گذشته به پایان رسید و این شرکت از محصولات جدید در حوزه واقعیت افزوده و مجازی که یک عین واقعیت افزوده سبک و نسخه‌ای مقرون‌به‌صرفه از هدست‌های کوئست را شامل می‌شد، رونمایی کرد. همچنین توضیحی از ابزارهای جدید هوش مصنوعی برای عینک‌های ری‌بن و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را مشاهده کردیم.

ستاره این مراسم عینک واقعیت افزوده Orion بود که تصویر آن را در دستان مارک زاکربرگی مشاهده می‌کنید که به تازگی پس از ری‌برندینگ شرکتش، خودش هم به طور کلی متحول شد. هوش مصنوعی متا نیز حالا یک نسخه جدید ۳.۲ دارد و از امکانات مبتنی بر دید کامپیوتری برخوردار است.

عینک‌های واقعیت افزوده Orion

بهترین‌های امروز از جمله ویژن پرو اپل و متا کوئست ۳، هدست‌های نسبتا بزرگی با قابلیت مشاهده پس زمینه هستند. اما متا بالاخره فناوری خود را به چیزی شبیه به یک عینک معمولی تبدیل کرده است. این همان محصولی است که بسیاری از لحاظ شکل و شمایل در انتظار آن بودند و در صورت عملکرد درست می‌تواند بخش مهمی از طرفداران این حوزه را جذب خود کند.

گفتنی است که این عینک‌ها امسال در اختیار مشتریان قرار نمی‌گیرند و هنوز تاریخ عرضه آنها مشخص نشده است. نقشه راهی که سال گذشته از متا درز کرد نشان می‌دهد که حتی تا سال ۲۰۲۷ باید در انتظار عرضه رسمی آنها باشیم. با این حال طبق گفته متا در مراسم دیروز،‌ این عینک‌ها در آینده نزدیک عرضه می‌شوند که شاید تا حدی این اطلاعات درز کرده را نقض کند. متا می‌گوید نمونه اولیه این محصول به طور کامل همان چیزی است که مشتری در هنگام مصرف تجربه می‌کند.

این عینک یک پروژکتور کوچک را برای نمایش هولوگرام‌ روی لنز‌ها شامل می‌شود و متا از آن به عنوان عینکی با میدان دید و امکانات فراگیر قابل توجه یاد می‌کند. سنسور‌های Orion می‌توانند صدا، حالت چشم، دست و اطلاعات یک دستبند الکترومیوگرافی را ردیابی کنند.

این عینک اطلاعات دریافتی از حسگرها را با قابلیت‌های هوش مصنوعی ترکیب می‌کند. متا مثالی را از داخل یک یخچال به نمایش گذاشت که فرد با استفاده از عینک از هوش مصنوعی می‌خواهد تا دستور پختی براساس مواد غذایی موجود در یخچال ارائه کند. این عینک از تماس تصویری، ارسال پیام در پلتفرم‌های متا و نسخه فضایی اسپاتیفای، یوتیوب و پینترست نیز پشتیبانی می‌کند.

کاربر با حرکت‌های دست و گسچر‌ها می‌تواند هولوگرامی از پیام‌های دریافتی، تماس ویدیویی و دیگر اطلاعات را مشاهده کند. همچنین امکان بازی، تماشای فیلم و استفاده از چندین مرورگر نیز وجود دارد.

همچنین از آنجایی که متا پیش از این هم با همکاری ری‌بن عینک‌های هوشمندی را در اختیار کاربران گذاشته بود،‌ چندین قابلیت به نسخه‌های موجود اضافه می‌شود:

امکان به خاطر سپردن و تعامل چندوجعی
هوش مصنوعی ویدویی که در لحظه و هنگام کار به شمال کمک می‌کند و برای مثال می‌تواند در انتخاب سبک لباس در کنار شما باشد
ترجمه زنده برای انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و فرانسه
و همکاری با «Be My Eyes» که خدمات داوطلبانه‌ای را با نگاه کردن از دریچه عینک‌های هوشمند متا ری‌بن در اختیار افراد کم‌بینا یا نابینا می‌گذارد

سری هدست‌های واقعیت مجازی متا امسال با یک نسخه مقرون‌به‌صرفه بروزرسانی می‌شود. متا کوئست 3S یک هدست ۳۰۰ دلاری است که با استفاده از لنز‌های ارزان‌تر،‌کاهش وضوح و فضای ذخیره کمتر، برای بسیاری از کاربران دسترسی‌پذیر‌تر شده است.

این هدست از لنز‌های Fresnel استفاده می‌کند که همان لنز‌های کوئست ۲ است. وضوح این هدست نیز از ۲۰۶۴ در ۲۰۲۸ در کوئست ۳، به ۱۸۳۲ در ۱۹۲۰ کاهش یافته است. متا می‌‌گوید این مدل مقرون‌به‌صرفه میدان دید محدود‌تری نیز دارد.

نسخه پایه این هدست با حدود ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره که تنها با نصب چند بازی پر می‌شود ۳۰۰ دلار است اما برای کمی فضای ذخیره بیشتر و نسخه ۲۵۶ گیگ باید ۴۰۰ دلار پرداخت کنید. متا همچنین قیمت نسخه ۵۱۲ گیگ متا کوئست ۳ را نیز از ۶۵۰ دلار به ۵۰۰ دلار کاهش داد.

با این حال کوئست 3S به گفته متا بازدهی باتری بهتری دارد و ۲.۵ ساعت شارژ نگه می‌دارد در حالی که برای متا کوئست ۳ تنها ۲.۲ ساعت است.

این هدست از همین حالا برای پیش سفارش قابل دسترسی است و از ماه اکتبر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

بروزرسانی هوش مصنوعی متا با Llama 3.2

نسخه جدید مدل هوش مصنوعی Llama قابلیت‌های دید کامپیوتری را به اکوسیستم این شرکت می‌آورد. این هوش مصنوعی حالا امکان تجزیه‌تحلیل و توصیف تصاویر را دارد و هم تراز پیشتازان بازار از جمله ChatGPT اوپن‌ای‌آی و Claude از آنتروپیک قرار می‌گیرد.

طبق اعلام متا، Meta AI که در پلتفرم‌های مختلف این شرکت از جمله اینستاگرام قابل دسترسی است حالا از چت صوتی پشتیبانی می‌کند. اگرچه این قابلیت پیشتر عرضه شده بود اما تنها محدود به عینک‌های ری‌بن بود.

متا همچنین برای جلب توجه کاربران به همکاری با سلبریتی‌ها روی آورده است. طبق‌ گزارش‌های منتشر شده این شرکت میلیون‌ها دلار برای استفاده از صدای افراد معروف پیشنهاد کرده بود و حالا طبق آنچه در مراسم دیروز گفته شد، شما می‌توانید پاسخ‌های هوش مصنوعی را با صدای سلبریتی‌های مثل جان سینا گوش کنید.

هوش مصنوعی متا همچنین امکان اصلاح تصاویر با استفاده از پرامپت‌های متنی را دارد و کارهایی مثل اضافه یا حذف اشیا یا تغییر جزئیات مثل پس زمینه و پوشش را برای کاربران انجام می‌دهد.

قابلیت اصلاح تصاویر در تمامی اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی متا عرضه می‌شود و از جمله کاربردی‌ترین مقاصد آن می‌توان به اینستاگرام اشاره کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و جالب توجه، امکان دوبله ریلز‌ها در پلتفرم‌های متا است. کاربران فیسبوک و اینستاگرام با استفاده از ابزاری می‌توانند ریلزها را به دلخواه خود دوبله کنند. برای مثال در صورت مشاهده محتوایی به یک زبان دیگر می‌توانید متن آن را با صدای خودتان ترجمه و دوبله کنید و دوباره برای کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین با استفاده از تنظیمات می‌توانید صدای خود را با صدای گوینده اصلی همسان کرده و حتی حرکت لب‌ها را در نظر بگیرید.

این ابزار با گروه کوچکی از کاربران در حال آزمایش است و هنوز تاریخ دقیق عرضه عمومی آن مشخص نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.