هوش مصنوعی

October 2, 2024
18:19 چهارشنبه، 11ام مهرماه 1403
کد خبر: 174900

مدل هوش مصنوعی قدرتمند انویدیا رقیبی متن‌باز برای GPT-4

منبع: Digiato

انویدیا خانواده مدل‌های هوش مصنوعی منبع‌باز و قدرتمند NVLM 1.0 خود را منتشر کرده است که با مدل‌های ساخته‌شده توسط OpenAI و گوگل رقابت می‌کند. عضو اصلی این خانواده از مدل‌های زبانی چندوجهی بزرگ با عنوان NVLM-D-72B دارای 72 میلیارد پارامتر است و در وظایف بینایی و زبانی عملکرد استثنایی ارائه می‌کند و قابلیت‌های متنی آن نیز افزایش یافته است.

محققان انویدیا در مقاله خود توضیح می‌دهند: «ما NVLM 1.0 را معرفی می‌کنیم، خانواده‌ای از مدل‌های زبانی بزرگ چندوجهی که در وظایف بینایی به نتایج پیشرفته‌ای دست پیدا می‌کنند و با مدل‌های پیشرو (مانند GPT-4o) و مدل‌های قابل‌دسترس دیگر رقابت می‌کند.»

قابلیت‌های مدل هوش مصنوعی جدید انویدیا

طبق گزارش‌های منتشرشده، مدل NVLM-D-72B، انطباق‌پذیری بسیار خوبی در پردازش ورودی‌های بصری و متنی پیچیده نشان داده است. در مقاله انویدیا نمونه‌هایی ارائه‌شده که توانایی مدل در تفسیر میم‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل تصاویر و حل مرحله‌به‌مرحله مسائل ریاضی را نشان می‌دهد.

علاوه‌براین، عملکرد مدل در زمینه وظایف متنی نیز بهبود یافته است. در واقع دقت NVLM-D-72B در این زمینه به‌طور میانگین در بنچمارک‌های کلیدی 4.3 امتیاز ارتقا پیدا کرده است.

انویدیا با انتشار عمومی این مدل و وعده انتشار کد آموزشی آن، ظاهراً قصد دارد از روند بسته‌ نگه‌داشتن سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته فاصله بگیرد. تصمیمی که باعث می‌شود محققان و توسعه‌دهندگان به فناوری‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند و تحقیق‌و‌توسعه در زمینه هوش مصنوعی را تسریع می‌کند.

علاوه‌براین، پروژه NVLM شامل طرح‌های معماری نوآورانه‌ای می‌شود، ازجمله رویکردی ترکیبی که تکنیک‌های مختلف پردازش چندوجهی را ترکیب می‌کند. چنین پیشرفتی می‌تواند مسیر تحقیقات آینده را شکل بدهد.


جامعه هوش مصنوعی نیز به‌طورکلی واکنش مثبتی به مدل هوش مصنوعی جدید انویدیا نشان داده است. یکی از محققان هوش مصنوعی در شبکه اجتماعی ایکس می‌گوید: «انویدیا به‌تازگی مدل 72B را منتشر کرده که در ریاضی و کدنویسی با لاما 405B 3.1 برابری می‌کند و قابلیت‌های بینایی دارد.»

با‌این‌حال، انتشار عمومی NVLM 1.0 خطرات خاص خودش را دارد. با دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمند، احتمالاً نگرانی‌ها درباره سوءاستفاده از آن‌ها بیشتر می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.