تلفن همراه

گوشی

October 7, 2024
16:26 دوشنبه، 16ام مهرماه 1403
کد خبر: 175198

کند شدن سوددهی سامسونگ در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴

منبع: Zoomit

سوددهی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴ چشمگیر بود، اما چالش‌های بازار تراشه و رقابت سنگین در این حوزه، روند بهبود سوددهی شرکت را کُند کرده است.

سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴ با افزایش بیش از چهار برابری به عدد ۱۰٫۳۳ تریلیون وون (۷٫۶۷ میلیارد دلار) رسید. این رشد درمقایسه‌با ۲٫۴۳ تریلیون وون (۱٫۸ میلیارد دلار) سال قبل چشمگیر به‌نظر می‌رسد؛ اما نسبت‌ به سه‌ماهه‌ی قبل تغییر چندانی در آن دیده نمی‌شود. به گزارش رویترز، بهبود تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی عامل اصلی رشد بود، اما تقاضا برای تراشه‌های معمولی استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها روند کاهشی دارد.

سامسونگ تلاش می‌کند در رقابت با شرکت‌های کوچک‌تری مانند SK Hynix و Micron در تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی برای انویدیا عقب نماند. به‌هرحال، این شرکت در بازار تراشه‌های معمولی نیز با رقابت شدید شرکت‌های چینی مواجه شده و بخش تراشه‌های آن با وجود ثبت سود عملیاتی، نسبت‌ به سه‌ماهه‌ی قبل کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

تحلیلگران معتقدند که سامسونگ به‌دلیل واکنش دیرهنگام به بازار پردرآمد تراشه‌های هوش مصنوعی و وابستگی بیشتر به بازار چین و تراشه‌های معمولی موبایل، در برابر خطرات سیاسی-جغرافیایی و کاهش تقاضا آسیب‌پذیرتر است. در صورت کاهش تقاضا، این شرکت احتمالاً جایگاه نخست خود را در بازار تراشه‌های DRAM از دست خواهد داد.

Micron اعلام کرد که نتایج مالی سه‌ماهه‌ی نخست آن بالاتر از انتظارات بود و به‌دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌های حافظه هوش مصنوعی، درآمدی بیشتر از یک‌ دهه‌ی گذشته به‌دست آورده است. در مقابل، کسب‌وکار طراحی و تولید قراردادی تراشه سامسونگ همچنان ضرر می‌دهد و با شرکت قدرتمند TSMC رقابت می‌کند.

سامسونگ علاوه‌بر چالش‌های بخش تراشه، با کاهش فروش گوشی‌های تاشدنی و فشار رقابتی شرکت‌هایی مانند هواوی مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، سود عملیاتی بخش موبایل سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم با ۲۰ درصد کاهش به ۲٫۶ تریلیون وون (۱٫۹۲ میلیارد دلار) رسیده و ارزش سهام غول فناوری کره‌ی جنوبی نیز تاکنون ۲۳ درصد کاهش یافته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.