دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 7, 2024
16:32 دوشنبه، 16ام مهرماه 1403
کد خبر: 175202

همکاری فراجا با شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه پروژه پلیس هوشمند

منبع: Peivast

حدود ۶۰ محصول از شرکت‌های دانش بنیانی و نوپا به قرارداد نهایی با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی رسیده است. این قرارداد‌ها که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری منعقد شد، برای فروش محصولات حوزه «پلیس هوشمند» بین شرکت‌های دانش‌بنیان و پلیس فراجا صورت گرفت.

مصطفی بغدادی، مدیر توسعه زیست بوم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در سومین رویداد عرضه و تقاضای فناوری «پلیس هوشمند» که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی برگزار شده است، گفت: ما در راستای هوشمندسازی پلیس قصد داریم، عرضه و تقاضای نیازها و ارائه محصولات بین فراجا و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت بگیرد. از این‌رو از ۵۵ شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۲، به بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و نوپا در سال ۱۴۰۳ رسیدیم.

او اشاره کرد: در این رویداد یک روزه، ۴۴ شرکت دانش‌بنیان و ۱۱ شرکت نوپای فناور، جدیدترین تجهیزات و دستاوردهای خود در حوزه فناوری‌های پیشرفته و الکترونیک را در جهت توسعه و پیشرفت برنامه پلیس هوشمند به نمایش گذاشتند. بغدادی گفت: همین رویکرد باعث شده است فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در طی ۱۰ سال رشد قابل توجهی در حدود ۹۲۴ همتی را داشته باشد. با این حال، لازم است ارزش اقتصادی و میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از پیش افزایش دهیم.

معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات و پدافند سایبری فراجا، احمد دولتخواه گفت: چالاکی در حوزه ما اجازه آزمون و خطا نمی‌دهد. بنابراین باید از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات استفاده کنیم تا بتوانیم الگوهای هوشمندسازی را برای پیش‌بینی جرایم و توانمندسازی پلیس استفاده کنیم. این الگوها باید باتوجه به شرایط کشور بومی‌سازی‌ شوند؛ تا با تلفیق تجربیات انسانی و تحقیقات دانشگاهی در هوشمندسازی فرایندهای سازمان فراجا به کارگرفته شوند.

دولتخواه ادامه داد: فناوری برای ایجاد تغییر در فرآیندهای این سازمان می‌تواند فشار این تحول را ایجاد کند. در این جهت آی‌تی همیشه پیشران تحول بوده است؛ بنابراین استفاده از ابزارها و محصولات فناورانه دانش‌بنیان‌ها باعث می‌شود نیروی متخصص ما در امور هوشمند توانمند شوند؛ درکنار این موضوع خدمات به مردم برای حفظ امنیت و شناسایی ناهنجاری‌ها ارتقا پیدا می‌کند.

لزوم استعلام بین دستگاهی در عملیات هوشمندسازی پلیس

مصطفی صالحی، مدیر کل توسعه، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان، گفت: در راستای هوشمندسازی پلیس فراجا فرآیندهای سنتی باید ابتدا بازمهندسی شوند سپس با مفاهیم الکترونیکی و هوشمند تلفیق شوند. ایجاد پایگاه‌های داده استنادپذیر و ایجاد امکان استعلام بین‌دستگاهی لازمه عملیات هوشمند پلیس است. فراجا با هدف تسهیل و تسریع فرآیندهای این حوزه، بهینه‌سازی مأموریت‌ها و ارتقا امنیت مردم به تحلیل داده و حذف مراحل کاغذی باید بپردازد.

صالحی توضیح داد: هوشمندسازی پلیس در گرو تغییرات ساختار بالادستی و چهارچوب در برنامه‌های دولت هوشمند است. با توجه به قوانین مدیریت پایگاه داده کشور، متولیان خصوصی برای جمع‌آوری، نگهداری، پردازش و امنیت اطلاعات و داده‌ها را برعهده بگیرند و با بخش دولتی همکاری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود؛ مراکز داده ذیل دستگاه‌های مربوط استعلام برخط داشته باشند. او اشاره کرد: از آنجایی که چرخه هوشمندسازی خدمات بهم پیوسته است، بخش توسعه دولت الکترونیک، شورای اجرایی فناوری ارتباطات در یکپارچه‌سازی داده‌ها و پروژه پیشرفت پلیس هوشمند قدم برداشته است و برنامه راهبردی طبق زمانبندی متولیان این موضوع مشخص گردیده است.

مدیر هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: یکی از موضوعاتی که در هنگام پیاده‌سازی برنامه‌های دولت الکترونیک در کشور اتفاق افتاد، سامانه‌زدگی است. فرآیندهای سازمانی در کشور ما ابتدا نیاز به بازنگری و بازمهندسی دارد؛ سپس برنامه هوشمندسازی و دیجیتالی کردن برای آنها می‌تواند تدوین شود. در این فرآیند باید تلاش کنیم که استعلامات کاغذی حذف شود و با تبادل داده بین سازمان‌ها و تحلیل آنها به پیش‌بینی جرایم آینده و شناسایی الگوی رفتاری مجرمان، تخصیص بهینه منابع پلیس و ارتقای امنیت مردم اقدام کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.