لبه تکنولوژی

October 7, 2024
17:18 دوشنبه، 16ام مهرماه 1403
کد خبر: 175229

ساخت نخستین ربات فیزیوتراپ بومی

نخستین ربات فیزیوتراپ بومی ایران، با همت و تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز تحقیقات رباتیک دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شد.

به گزارش دانشگاه فردوسی مشهد، ربات فیزیوتراپ هگزا با وزنی سبک و قابلیت تنظیم برای کاربران مختلف و بهره‌گیری از موتورهای پیشرفته و حسگرهای دقیق طراحی شده توسط تیم، به بهبود حرکت و تعادل افراد کمک می‌کند.

این ربات با استفاده از حسگرهای الکترومایوگرافی و سنسورهای حرکتی، اراده و نیاز حرکتی فرد را تشخیص داده و با الگوریتم‌های هوشمند، حمایت لازم را ارائه می‌دهد.

سنسورهای اندازه‌گیری حرکت “FUM-IMU” و کفی‌های هوشمند “FUM-Insole” از دیگر دستاوردهای این پروژه هستند که با ارائه اطلاعات دقیق از حرکات اندام و فشار کف پا، به بهبود کنترل ربات و افزایش ایمنی کاربر کمک می‌کنند. این تجهیزات، همراه با درایورهای “FUM-Driver” که برای کنترل موتورهای ربات طراحی شده‌اند، مجموعه‌ای کامل و یکپارچه را برای توانبخشی رباتیک فراهم می‌آورند.

به گفته‌ علیرضا اکبرزاده توتونچی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر این پروژه‌، افزایش جمعیت سالمندان، نیاز به فناوری‌های نوین در حوزه سلامت را بیش از پیش گوشزد می‌سازد و ربات هگزا با قابلیت‌های فراوان و هزینه‌ای به مراتب کمتر از نمونه‌های خارجی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌توان و سالمند ایفا کند.

همچنین این دستاورد نشان‌دهنده توانمندی علمی و فنی پژوهشگران ایرانی است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فناوری‌های بومی در حوزه سلامت و توانبخشی باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.