تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 8, 2024
12:23 سه شنبه، 17ام مهرماه 1403
کد خبر: 175273

تامین اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال بر سر میز مذاکره نشستند

منبع: Peivast

سازمان تامین اجتماعی تعامل و مذاکره با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد هر دو طرف با مذاکره بر سر خواسته‌ها و مطالبات خود به نتایج مثبتی برسند.

اواخر مرداد ماه امسال (۱۴۰۳) سازمان تامین اجتماعی استان تهران، آزمایشگاه‌های استان تهران را برای قطع همکاری با پلتفرم‌های حوزه سلامت دیجیتال تحت فشار قرار داد و طی پیامکی به موسسان مراکز خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرد هرگونه ارائه خدمات بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و غیره در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.

پس از ارسال این پیامک، کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان‌ نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، انجمن تجارت الکترونیک تهران و تعداد زیادی از فعالان حوزه سلامت دیجیتال هم در بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی به این موضوع اعتراض کردند و خواستار گفتگو و تعامل با مدیران سازمان تامین اجتماعی شدند.

حالا مهدی خدادادی، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر درباره روند پیگیری این پرونده می‌گوید: پس از برگزاری دو جلسه با حضور مدیران سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان پلتفرم‌های سلامت دیجیتال و طرح نکات و مسائل مختلف، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، از ایشان خواست تا در فرصتی ۴۵ روزه به بررسی دغدغه‌ها و نکات مطرح شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و چالش‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌های سلامت دیجیتال بپردازند.

بر اساس این نامه، جلسه‌ای در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد و نمایندگان پلتفرم‌های فعال در این حوزه برگزار شد. در این جلسه ضمن تاکید همه حاضران بر اثرات مثبت فعالیت سکوهای سلامت دیجیتال، نتایج زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت:

۱- سکوهای سلامت دیجیتال موظف به رعایت کامل اصول محرمانگی اطلاعات بیماران هستند.

۲- بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت، کلیه الزامات مندرج در مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ این وزارتخانه باید توسط پلتفرم‌های سلامت رعایت شود و نمونه‌گیری‌ها زیر نظر آزمایشگاه‌های معتبر صورت پذیرد.

۳- سکوهای سلامت دیجیتال باید بستر مناسبی برای برقراری ارتباط موثر بین بیمار و آزمایشگاه‌ها فراهم کنند.

۴- نحوه احراز هویت بیماران باید به‌درستی و بر اساس استانداردهای آزمایشگاه مرجع توسط نمونه‌گیر آزمایشگاه انجام شود.

۵- مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد و دارایی باید زمان مشخصی برای فعالسازی مجوز شماره ۱۴۲۳۵۷۶ وزارت بهداشت اعلام کند.

۶- مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت پس از انتشار مجوز ۱۴۲۳۵۷۶ باید استانداردهای درج‌شده در مجوز را به‌صورت رسمی به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند.

خدادادی معتقد است سلامت دیجیتال می‌تواند با ایجاد یک سیستم کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از طریق بهبود دسترسی، کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش کارایی سیستم‌های درمانی، هم به نفع بیماران و هم به نفع دولت‌ و سازمان‌های بیمه‌گر عمل کند و همکاری بین نهادهای دولتی و کسب‌وکارهای فعال در حوزه سلامت دیجیتال به یک ساختار کارآمد، مدرن و پایدار منجر خواهد شد که خروجی آن، بهبود کیفیت زندگی تمامی افراد جامعه و کاهش فشار بر منابع نظام سلامت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.