رمز ارز

October 8, 2024
16:35 سه شنبه، 17ام مهرماه 1403
کد خبر: 175312

تتر در خطر حذف از لیست صرافی‌های بین‌المللی قرار گرفت

منبع: Peivast

تتر به عنوان پرمصرف‌ترین استیبل‌کوین بازار ارزهای دیجیتال نتوانسته مجوز‌های فعالیت براساس قوانین میکا (MiCA) را به دست آورد و با اجرایی شدن این قوانین تا پایان سال میلادی در اروپا غیرمجاز شناخته می‌شود. اما همزمان با تولد ده سالگی تتر اخبار منتشر شده نشان می‌دهد صرافی‌های آمریکایی مانند کوین‌بیس هم با پیروی از این قوانین، این استیبل‌کوین را حذف خواهند کرد.

تا پایان سال میلادی مجموعه قوانین میکا (MiCA) که وظیفه آن تنظیم تجارت ارزهای دیجیتال اعلام شده، اجرایی می‌شود. از نظر این قوانین استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر به رسمیت شناخته نمی‌شوند و تاکنون هم مجوزی برای فعالیت آنها در اتحادیه اروپا صادر نشده است.

با این حال دامنه انطباق با قوانین میکا در حال افزایش است و کوین‌بیس بزرگ‌ترین صرافی آمریکا که حضانت صندوق‌های ETF بیت‌کوینی این کشور را برعهده دارد، می‌خواهد USDT یا تتر را حذف کند. براساس این قوانین استیبل‌کوین‌ها برای فعالیت در این حوزه قضایی نیازمند دریافت مجوز پول الکترونیکی در حداقل یک کشور عضو هستند. صرافی‌های بین‌المللی مانند Binance، Kraken و OKX تتر را از خدمات خود در این کشورها حذف کرده‌اند و به جای آن از دیگر استیبل‌کوین‌ها مانند USDC که مجوز فعالیت دریافت کرده است استفاده می‌کنند.

این در حالی است که تتر به عنوان پرمصرف‌ترین استیبل‌کوین جهان با ارزش بازاری در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار هنوز مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده و به همین دلیل در خطر حذف از پلتفرم‌های معاملاتی بین‌المللی قرار گرفته است.

هرچند مدیرعامل تتر، پائولو آردوینو اعلام کرده بنیاد تتر به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل است تا یک ماه زودتر از ۳۰ دسامبر از حذف تتر در پلتفرم‌های معاملاتی جلوگیری کند. البته او در مورد این راه‌حل جزییاتی ارائه نداده است.

دیگر پلتفرم‌ها مانند رابین‌هود (Robinhood) و Revolut هم به دنبال راه‌اندازی استیبل‌کوین برای مطابقت با قوانین هستند.

ده سال پیش تتر در ابتدا روی پروتکل Omni Layer عرضه شد. پروتکلی که امکان ایجاد ارزهای دیجیتال روی بستر بیت‌کوین را فراهم می‌کند. در کمتر از ۲ سال حجم بازار تتر از یک میلیون دلار فراتر رفت و امروزه بیشترین سهم از بازار استیبل‌کوین‌ها را به خود اختصاص داده است.

البته دیگر استیبل‌کوین‌ها مانند تتر محبوب نیستند. هرچند همه آنها ارزشی برابر با یک دلار را ارائه می‌دهند اما دیگر بازیگران مانند USDC با حدود ۳۵ میلیون دلار حجم بازار که با قوانین میکا هم مطابقت دارند با اختلاف حجم بازار کمتری را در دست دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.