باندپهن

مخابرات فضایی

October 9, 2024
13:59 چهارشنبه، 18ام مهرماه 1403
کد خبر: 175348

پنجمین پرتاب آزمایشی استارشیپ ۲۲ مهرماه انجام شود

منبع: Digiato

ماه گذشته در گزارشی گفته شد که اداره هوانوردی فدرال (FAA) احتمالاً تا اواخر نوامبر (اوایل آذرماه) مجوز پرتاب بعدی استارشیپ را صادر نخواهد کرد. بااین‌حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که استارشیپ ممکن است خیلی زودتر از موعد، یعنی یکشنبه هفته آینده (22 مهرماه)، برای پنجمین‌بار پرتاب شود.

براساس گزارش رویترز، FAA که بارها گفته است انتظار ندارد تا اواخر نوامبر درباره مجوز پرتاب استارشیپ تصمیم‌گیری کند، به‌تازگی اعلام کرده که به بررسی وضعیت مأموریت مشغول است و «زمانی که اسپیس‌ایکس تمام الزامات مجوز را برآورده کند» دراین‌باره تصمیم خواهد گرفت. در بیانیه این سازمان هیچ اشاره‌ای به بازه زمانی نوامبر نشده است.

اسپیس‌ایکس نیز اعلام کرد که پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ می‌تواند در اسرع وقت، حتی در یکشنبه 13 اکتبر، انجام شود و حالا در انتظار تأیید مقامات است.

اسپیس ایکس و مدیرعامل آن، «ایلان ماسک» در هفته‌های اخیر به‌شدت از FAA انتقاد کرده‌اند و از این رگولاتور خواسته‌اند تا به بررسی مجوز پنجمین پرتاب آزمایشی استارشیپ سرعت ببخشد. اسپیس‌ایکس روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که پنجمین مأموریت آزمایشی «ممکن است به‌زودی در 13 اکتبر به فضا پرتاب شود».

اکنون یک منبع آگاه به CNBC گفته که FAA و دیگر رگولاتورها ارزیابی‌های خود را سریع‌تر انجام داده‌اند. البته این منبع می‌گوید که هر مشکلی احتمالی در این هفته می‌تواند پرتاب روز یکشنبه را لغو کند و پرتاب را تا اواخر این ماه میلادی عقب بیندازد.

چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ در خردادماه امسال انجام شد؛ آن پرتاب نسبت به سه مورد قبلی موفق‌ترین بوده است، بااین‌حال اکنون اسپیس‌ایکس در پنجمین پرتاب می‌خواهد پا را فراتر بگذارد. در پرتاب آتی برای اولین‌‌بار اسپیس‌ایکس می‌خواهد از بازوهای رباتیک برج پرتاب استفاده کند تا بوستر سوپر هوی را هنگام فرود دریافت کند. البته این کار بسیار حساس است و ایلان ماسک احتمال موفقیت آن را تنها 50 درصد می‌داند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.