رسانه‌های اجتماعی

October 9, 2024
14:38 چهارشنبه، 18ام مهرماه 1403
کد خبر: 175367

تشکیل نهاد جدید برای رسیدگی به شکایات علیه فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب در اروپا

منبع: ایسنا

کاربران رسانه اجتماعی در اتحادیه اروپا می‌توانند شکایت‌های خود علیه فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب بر سر نظارت بر محتوا را نزد یک نهاد تازه تاسیس در ایرلند مطرح کنند.

این نهاد که از سوی «هیئت نظارتی متا پلتفرم» حمایت شده و مورد تائید رگولاتور رسانه ایرلند قرار گرفته است، به عنوان یک نهاد حل و فصل اختلاف خارج از دادگاه تحت «قانون خدمات دیجیتال» اتحادیه اروپا، عمل خواهد کرد.

تاکنون، افراد و سازمان‌هایی که از رسانه اجتماعی استفاده می‌کردند، بدون مراجعه به دادگاه، گزینه‌های محدودی برای اعتراض به تصمیمات محتوا در شرکت‌های رسانه اجتماعی داشتند.

نهاد جدید به نام «مرکز تجدیدنظر اروپا»، قبل از پایان سال، فعالیتش را آغاز خواهد کرد و در ابتدا، پرونده‌های مربوط به فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب را بررسی خواهد کرد و به تدریج، پلتفرم‌های رسانه اجتماعی بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد.

توماس هیوز، مدیرعامل این نهاد که مدیر اجرایی سابق گروه حق آزادی بیان «ماده ۱۹» است، اظهار کرد: ما می‌خواهیم کاربران حق انتخاب برای مطرح کردن شکایت به نهادی را داشته باشند که از دولت‌ها و شرکت‌ها مستقل است و به تضمین منصفانه و بی‌طرفانه بودن سیاست‌های محتوای پلتفرم‌ها متمرکز است.

در این بیانیه آمده است: نهاد جدید با تیمی از کارشناسان، هر پرونده را ظرف مدت ۹۰ روز بررسی خواهد کرد و تصمیم می‌گیرد که آیا تصمیمات پلتفرم‌ها، مطابق با سیاست‌های محتوای آنها بوده است یا خیر.

توماس رگنیه، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: ما از صدور گواهینامه نهادهای مستقل جدید توسط رگولاتور ایرلندی استقبال می‌کنیم. ما از توسعه موثر و یکنواخت این سیستم در سراسر اتحادیه اروپا حمایت خواهیم کرد تا برای همه کاربران این بلوک، حقوق آنلاین‌قوی‌تری فراهم کنیم.

«مرکز تجدیدنظر اروپا» که در دوبلین مستقر است و یک کمک یکباره از «هیئت نظارتی متا» دریافت کرده است، از طریق هزینه‌های دریافت شده از شرکت‌های رسانه اجتماعی برای هر پرونده، تامین مالی خواهد شد. کاربرانی که شکایتی را مطرح می‌کنند، یک هزینه اسمی پرداخت خواهند کرد که در صورت صدور رای به نفع آنها، پول آنها برگردانده می‌شود.

با این حال، طبق مقررات «قانون خدمات دیجیتال»، پلتفرم‌های آنلاین ممکن است از تعامل با چنین نهاد حل و فصل اختلافی، سرباز بزنند و این نهاد از اختیار وضع جریمه برای حل و فصل الزام آور اختلاف بین طرفین برخوردار نیست.

بر اساس گزارش رویترز، «مرکز تجدیدنظر اروپا»، هیات مدیره‌ای متشکل از هفت مدیر غیراجرایی خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.