امنیت

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

October 14, 2024
15:14 دوشنبه، 23ام مهرماه 1403
کد خبر: 175584

میلیاردها کاربر جیمیل هدف یک کمپین کلاهبرداری هوش مصنوعی هستند

منبع: Digiato

هکرها با استفاده از یک تماس کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی درحال هدف قراردادن میلیاردها کاربر جیمیل هستند. این تماس‌های کلاهبرداری به حدی واقعی جلوه می‌کنند که حتی می‌توانند کاربران باتجربه را نیز فریب دهند.

«سام میتروویچ»، مشاور راهکارهای مایکروسافت، در پست وبلاگی اخیر خود به این کمپین کلاهبرداری از کاربران جیمیل پرداخته است و به تجربه شخصی‌اش در مواجهه با این کلاهبرداری اشاره می‌کند. داستان او از جایی شروع شد که میتروویچ یک نوتیفیکیشن برای تأیید یک ایمیل ریکاوری دریافت کرد. این یک تکنیک فیشینگ بسیار رایج است که کاربران را برای واردکردن اطلاعات به یک صفحه جعلی هدایت می‌کند.

اما بعد از اینکه میتروویچ این درخواست را رد کرد، حدود ۴۰ دقیقه بعد پیامی با این مضمون دریافت کرد که او به تماس تلفنی گوگل پاسخ نداده است. سپس یک هفته بعد همین فرایند دوباره تکرار شد، اما این بار میتروویچ به تماس تلفنی پاسخ داد و کسی که با او تماس گرفته بود ادعا می‌کرد که از طرف بخش پشتیبانی گوگل با او تماس می‌گیرد. این مرد تأیید کرد که فعالیت مشکوکی در حساب جیمیل میتروویچ وجود دارد و همچنین ادعا کرد که یک مهاجم به مدت یک هفته به‌حساب او دسترسی داشته و داده‌های حساب کاربری او را دانلود کرده است.

در حین تماس، میتروویچ شماره تلفنی را که از آن تماس گرفته شده بود، بررسی کرد و جستجوی سریع گوگل نشان داد که این شماره یک شماره قانونی از صفحه تجاری گوگل است. اما میتروویچ از شخص پشت تلفن درخواست کرد که ایمیلی برایش بفرستد تا مطمئن شود که از طرف گوگل تماس می‌گیرد. در ایمیل دریافت‌شده مشخص بود که این ایمیل متعلق به شرکت گوگل نیست و به طرز ماهرانه‌ای شبیه‌سازی شده است.

میتروویچ می‌گوید که بعد از توجه به نوع تلفظ و فاصله ادای کلمات توسط شخص پشت تلفن برای او مسجل شده که این تماس توسط هوش مصنوعی برقرار شده است.

سام میتروویچ یک متخصص امنیتی باتجربه است که به‌سختی توانسته متوجه مصنوعی بودن این تماس شود. اما میلیاردها نفر از کاربران جیمیل که تخصصی هم در زمینه امنیت اطلاعات ندارند می‌توانند به‌راحتی در دام این کلاهبرداری بیفتند و اطلاعاتشان در دسترس هکرها قرار بگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.