هوش مصنوعی

October 15, 2024
15:51 سه شنبه، 24ام مهرماه 1403
کد خبر: 175716

رکوردشکنی انویدیا با ارزش بازار 3.4 تریلیون دلار خود را شکست

منبع: Digiato

سهام انویدیا روز گذشته به بالاترین حد خود رسید و با قیمت 138.07 دلار بسته شد. این شرکت همچنان با موج گسترده‌ای از تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی مواجه است؛ انویدیا اکنون بیش از 3.4 تریلیون دلار ارزش دارد.

براساس گزارش CNBC، سهام انویدیا با 2.4 درصد افزایش در 138.07 دلار بسته شد و از بالاترین قیمت قبلی خود، 135.58 دلار در 18 ژوئن، عبور کرد. قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال 2024 تقریباً 180 درصد افزایش داشته و از ابتدای 2023 نیز بیش از 9 برابر شده است.

انویدیا اکنون با ارزش بازار 3.4 تریلیون دلار، پس از اپل با حدود 3.55 تریلیون دلار، دومین شرکت باارزش جهان محسوب می‌شود.

رکوردشکنی ارزش بازار انویدیا در سال 2024
انویدیا که می‌توان آن را به فروشنده بیل و کلنگ برای استخراج طلای هوش مصنوعی تشبیه کرد، اخیراً بزرگ‌ترین ذی‌نفع در رونق هوش مصنوعی بوده است، مخصوصاً پس از انتشار عمومی ChatGPT توسط OpenAI در نوامبر 2022. پردازشگرهای گرافیکی یا GPUهای انویدیا برای ایجاد و استقرار مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.

شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، متا، گوگل و آمازون درحال خرید پردازشگرهای گرافیکی انویدیا در مقادیر انبوه هستند تا خوشه‌های بزرگی از سیستم‌ها را برای آموزش و راه‌اندازی هوش مصنوعی پیشرفته خود بسازند. همه این شرکت‌ها نیز قرار است نتایج سه‌ماهه خود را تا پایان اکتبر گزارش دهند.

به گفته تحلیلگران Mizuho، از میلیاردها دلاری که شرکت‌های برتر فناوری سالانه برای ساخت هوش مصنوعی خرج می‌کنند، مقدار زیادی به انویدیا می‌رسد که حدود 95 درصد بازار تراشه‌های آموزش هوش مصنوعی را در اختیار دارد.

انویدیا اخیراً اعلام کرده تقاضا برای نسل بعدی پردازشگر گرافیکی هوش مصنوعی آن به نام Blackwell «دیوانه‌کننده» است و انتظار دارد از محصول جدید نیز میلیاردها دلار درآمد به دست بیاورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.