رسانه‌های اجتماعی

October 16, 2024
18:13 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1403
کد خبر: 175767

ایلان ماسک هنوز در مسیر افزایش درآمد اشتراکی ایکس دچار چالش است

منبع: Zoomit

ایلان ماسک می‌خواهد با افزایش فروش اشتراک‌های پولی در ایکس، وابستگی به درآمدهای تبلیغاتی را کاهش دهد اما در این راه چندان موفق نبوده است.

ایلان ماسک با هدف کاهش وابستگی پلتفرم ایکس (توییتر سابق) به درآمدهای تبلیغاتی، تلاش می‌کند درآمد حاصل از اشتراک‌های پولی را افزایش دهد، اما این برنامه هنوز به موفقیت چشمگیری نرسیده است. طبق گزارش AppFigures، از زمان راه‌اندازی سرویس اشتراک پریمیوم ایکس در سال ۲۰۲۱، این پلتفرم از خریدهای درون‌برنامه‌ای iOS و اندروید حدود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته که البته این عدد فقط خریدهای اپلیکیشنی را درنظر می‌گیرد و درآمد واقعی احتمالاً بیشتر است.

پس از کسر کارمزدهای فروشگاه‌های اپلیکیشن، پلتفرم ایکس حداقل ۱۴۰ میلیون دلار درآمد خالص داشته است. همچنین باتوجه‌به کاهش کارمزد اپل و گوگل در سال دوم، این عدد می‌تواند بیشتر باشد. درحال‌حاضر، ایکس سه سطح اشتراکی ارائه می‌دهد: پایه، پریمیوم و پریمیوم پلاس که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی مانند نشان تأیید آبی، هوش مصنوعی گراک و حذف تبلیغات را ارائه می‌دهند.

ایکس در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور و مهر ۱۴۰۳) ۱۴٫۷ میلیون دلار درآمد از خریدهای درون‌اپلیکیشنی در دستگاه‌های موبایل کسب کرد. براساس این آمار، تخمین زده می‌شود که تعداد کاربران پولی شبکه‌ی اجتماعی مذکور بین ۱٫۳ تا ۳٫۷ میلیون نفر متغیر باشد. تقسیم احتمالی کاربران میان سه سطح اشتراک نشان می‌دهد حدود ۱٫۴ میلیون کاربر پولی جدید در ماه سپتامبر به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه شده‌اند.


ایکس علاوه‌بر اشتراک‌های پریمیوم، ابزارهای درآمدزایی خاصی برای تولیدکنندگان محتوا دارد. طبق تخمین‌ها، ایلان ماسک به‌عنوان یکی از کاربران پرطرفدار پلتفرم حدود ۵۰ هزار دنبال‌کننده‌ی پولی دارد که ماهانه درآمدی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای ایکس به‌ارمغان می‌آورند. سایر تولیدکنندگان محتوا نیز با داشتن تعداد زیادی مشترک به درآمدزایی برای این پلتفرم کمک می‌کنند.

ایکس اخیراً اعلام کرد به‌جای پرداخت سهمی از درآمد تبلیغات به تولیدکنندگان محتوا، بر اساس تعاملاتی که از کاربران پریمیوم دریافت می‌کنند به آن‌ها پول پرداخت خواهد کرد. این اقدام به‌وضوح برای افزایش تعداد مشترکان پریمیوم ایکس انجام می‌شود و می‌تواند به تولید محتوای بحث‌برانگیز و کلیک‌خور منجر شود.

براساس گزارش بلومبرگ، پلتفرم ایکس در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۴۸ میلیارد دلار درآمد داشته است که نشان می‌دهد درآمد حاصل از اشتراک‌ها هنوز بخش کوچکی از کل درآمد این پلتفرم را تشکیل می‌دهد. این شرکت اخیراً تلاش‌هایی برای جلب دوباره‌ی تبلیغ‌دهندگان انجام داده و برای بازگرداندن شرکت Unilever نیز توافق کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.