5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

October 16, 2024
15:58 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1403
کد خبر: 175796

اپراتور T-Mobile شبکه 5.5G خود را تا پایان سال 2024 راه‌اندازی می‌کند

منبع: Digiato

اپراتور T-Mobile آماده‌ راه‌اندازی ارتباطات 5G-Advanced می‌شود و قصد دارد تا قبل از پایان سال 2024 عرضه آن را آغاز کند. 5G-Advanced که با نام 5.5G نیز شناخته می‌شود، نوید سرعت بیشتر، بهبود عظیم مایمو (MIMO) و بهره‌وری انرژی را می‌دهد.

«اولف اوالدسون» (Ulf Ewaldsson)، مدیر فناوری T-Mobile، به Fierce Network گفته است این اپراتور قصد دارد اولین سرویس مبتنی‌بر 5G-Advanced خود را تا پایان سال جاری میلادی ارائه دهد. 5.5G به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای شبکه 5G SA خواهد بود. این سرویس قابلیت‌های مختلفی مانند موقعیت‌یابی پیشرفته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

T-Mobile از شبکه 5G مستقل (Standalone یا SA) استفاده می‌کند؛ سرویس 5G برخی از دیگراپراتورها روی شبکه‌ای با هسته 4G ساخته شده است؛ به همین دلیل T-Mobile زودتر از رقبای خود می‌تواند شبکه‌اش را به 5G-Advanced ارتقا دهد؛ شرکت‌هایی مثل AT&T و Verizon هنوز از شبکه‌های 5G SA خود در سراسر آمریکا استفاده نمی‌کنند.

اوالدسون می‌گوید این شرکت تا پایان 2024 فناوری به نام L4S را نیز معرفی خواهند کرد، L4S تجربه تماشای محتواهای ویدیویی را در اپلیکیشن‌های مختلف بهتر می‌کند. به گفته مدیر فناوری T-Mobile در شرایط ازدحام شبکه، سیگنالی از شبکه به اپلیکیشن می‌رود که به برنامه می‌گوید برای انطباق با شرایط، نرخ بیت را کاهش دهد؛ بنابراین کاربران همیشه نرخ‌های بهینه را برای هر ویدیو دریافت می‌کنند.

کارشناسان نیز تأیید می‌کنند L4S پخش ویدیو را در شبکه 5G بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر پخش ویدئو، این فناوری روی دیگر بخش‌ها نیز تأثیر می‌گذارد؛ برای مثال برای انجام ویدیوگیم مفید خواهد بود.

به احتمال فراوان وقتی شبکه 5.5G راه‌اندازی شود، شاهد تبلیغات مختلف سازندگان تراشه و گوشی‌های هوشمند درمورد قابلیت‌های 5G-Advanced خواهیم بود. البته مودم تراشه گوشی نه‌فقط باید از 5G-Advanced پشتیبانی کند (بیشتر نسخه‌های اخیر کوالکام، مانند مودم‌های اسنپدراگون X75 ،X72 و X80 از آن پشتیبانی می‌کنند)، بلکه گوشی نیز باید به سخت‌افزارهای مختلف مانند آنتن RF مجهز باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.