فناوری اطلاعات

October 18, 2024
16:22 جمعه، 27ام مهرماه 1403
کد خبر: 175861

نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ به بزرگ‌ترین رویداد هوش مصنوعی در جهان تبدیل شد

جیتکس ۲۰۲۴ را می‌توان بزرگ‌ترین و فناورانه‌ترین دوره این رویداد ۴۴ ساله دانست که با بیشترین میزان بازدید در تمام دوران جیتکس همراه شده است.

به گزارش پیوست، جیتکس در چهل و چهارمین دوره خود، رکورد همه ادوار قبلی خود را جابجا کرد. این رویداد از ۱۴ تا ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود و امسال در آن بیش از ۶۵۰۰ غرفه‌دار، ۱۸۰۰ استارت‌آپ، ۱۲۰۰ سرمایه‌گذار و همچنین نمایندگانی از بیش از ۱۸۰ کشور را گرد هم آورد. شاخص‌های مرتبط با بازدید نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است و شرکت‌های اروپایی نیز بزرگ‌ترین حضور خود را در این رویداد تجربه می‌کنند. این موضوع را می‌توان به راهبرد‌های صنایع فناورانه امارت مرتبط دانست که شاخص‌های رشد ۱۲ درصدی را تا پایان سال هدف قرار داده است. جیتکس ۲۰۲۴امسال در ۴۰ سالن با فضایی بالغ بر ۲ میلیون متر مربع در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می‌شود.

پنج موضوع در پنج روز
هر یک از روز‌های برگزاری جیتکس امسال به یک موضوع اختصاص دارد. در میان سخنرانان امسال می‌توان به نام‌های مهمی مانند ایزابل گریدرت از ایرباس، کریس دافی از Adobe، مارکوس گراس از Eth Zurich، مایکل اسپرانگر از هوش مصنوعی سونی و Ekaterina Serban از بوش اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در فناوری
پیشرفت‌های اخیر فناوری باعث شده تا ارزش‌گذاری کسب‌وکار‌ها با تغییرات جدی همراه شود و برگزارکنندگان جیتکس این روز را به موضوعات و همایش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اختصاص داده‌اند. محاسبات کوانتومی، مدل‌های زبانی بزرگ و متاورس تعریف‌های جدیدی را برای کسب‌وکار‌ها ایجاد کرده‌اند.

SUPER AI
هوش مصنوعی حوزه دیگری از موضوعات مورد تمرکز در جیتکس است. تحول‌های وابسته به AI در صنایع، از هوش مصنوعی مولد گرفته تا اتوماسیون هوشمند در این رویداد مورد توجه هستند. همایش‌های این روز می‌خواهند به این سؤال پاسخ دهند که چگونه هوش مصنوعی استراتژی‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهد و فرصت‌های رشد جدیدی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند. در حوزه هوش مصنوعی شرکت‌های متعددی در حال ارائه راه‌حل‌های متنوع از چت بات‌های مورد استفاده در سیستم‌های مدیریت مشتری تا پلتفرم‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به ۶۲۱ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۲ به ۲.۷ تریلیون دلار گردش مالی داشته باشد. برگزارکنندگان جیتکس اعلام کرده‌اند بیش از ۳۵۰۰ شرکت از نوآوری‌های پیشرفته در هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، رایانش ابری و اینترنت‌اشیا (IoT) در این رویداد حضور دارند.

امنیت فضای مجازی
استراتژی‌های امنیت سایبری، نوآوری‌ها، تهدیدات نوظهور در قالب دیپ‌فیک، باج‌افزار و فیشینگ و ابزار‌های حیاتی مورد نیاز برای محافظت از سازمان از جمله مواردی هستند که در روز چهارشنبه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند. بسیاری از شرکت‌ها آخرین راه‌حل‌های امنیتی خود را ارائه می‌کنند که برای محافظت از داده‌ها و سیستم‌ها در برابر تهدید‌های پیچیده‌تر طراحی شده‌اند.

مراکز داده
پیشرفت‌ها در زمینه هوش مصنوعی و رشد شاخص‌های حوزه فناوری اطلاعات باعث افزایش نجومی تقاضا برای مراکز داده شده است. نوآوری‌ها در فناوری مرکز داده، راه‌حل‌های مرتبط با انرژی پایدار و نقش محوری مراکز داده در حمایت از رشد تصاعدی سرویس‌های دیجیتال در این روز بررسی می‌شوند.

فناوری‌های آینده
فناوری‌های پیشگامانه مانند محاسبات کوانتومی، روباتیک پیشرفته و فناوری فضایی، مرز‌های دانش و صنعت را جابجا کرده‌اند و تعریف‌های قدیمی را متحول کرده‌اند. همایش‌های جیتکس در این روز به فناوری‌هایی اختصاص دارد که آینده ما را شکل می‌دهند.
علاوه بر نامگذاری هر یک از روز‌های برگزاری نمایشگاه، حوزه‌های کلیدی دیگری نیز هستند که امسال در جیتکس نقش پررنگی دارند.

حوزه راهکار‌های شهر هوشمند در جیتکس ۲۰۲۴ را می‌توان بزرگ‌ترین و فناورانه‌ترین دوره این رویداد ۴۴ ساله دانست که با بیشترین میزان بازدید در تمام دوران جیتکس همراه شده است.پررنگ است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی را معرفی کنند که نشان می‌دهد فناوری چگونه می‌تواند زندگی شهری را بهبود بخشد. این نوآوری‌ها شامل سیستم‌های مدیریت ترافیک هوشمند، راه‌حل‌های انرژی پایدار و برنامه‌های کاربردی اینترنت‌اشیا است که ایمنی عمومی و مدیریت منابع را ارتقا می‌دهد.

حوزه بلاک چین، کریپتو و فین تک نیز یکی دیگر از حوزه‌های کلیدی نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ را می‌توان بزرگ‌ترین و فناورانه‌ترین دوره این رویداد ۴۴ ساله دانست که با بیشترین میزان بازدید در تمام دوران جیتکس همراه شده است. برای استفاده در برای اهداف مالی و حاکمیتی است. شرکت‌های مرتبط با این موضوع موارد مرتبط با شفافیت و امنیت در معاملات، تأمین مالی غیرمتمرکز و مواردی که بانک‌داری سنتی را به چالش می‌کشد را در جیتکس معرفی می‌کنند.

شرکت‌های مرتبط با سلامت دیجیتال نیز حضور فعالی در جیتکس دارند و تلاش می‌کنند ادغام فناوری در مراقبت‌های بهداشتی را به نمایش بگذارند. از موضوع مهم در این زمینه می‌توان به راه‌حل‌های بهداشت از راه دور، سوابق الکترونیکی سلامت و تشخیص‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد که همگی با هدف بهبود مراقبت از بیمار و ساده‌سازی فرآیند‌های مراقبت‌های بهداشتی هستند.

استارت‌آپ‌ها و ستاره قطبی
امارت متحده عربی طی دو سه سال اخیر بیشترین سرمایه‌گذاری را برای جذب استارت‌آپ‌های مرتبط با فناوری داشته است. در جیتکس ۲۰۲۴ را می‌توان بزرگ‌ترین و فناورانه‌ترین دوره این رویداد ۴۴ ساله دانست که با بیشترین میزان بازدید در تمام دوران جیتکس همراه شده است.رویدادی با عنوان Expand North Star اجرا می‌شود که برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران است. این رویداد توسط اتاق بازرگانی و اقتصاد دبی برنامه‌ریزی شده است و علاوه بر بنیانگذاران مطرح استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز در این رویداد حاضر هستند. امسال ۱۸۰۰ استارت‌آپ در جیتکس دارای کانتر و غرفه هستند. طبق اعلام مدیران جیتکس سرمایه‌گذارانی که در این رویداد حضور دارند بیش از ۱.۲ تریلیون دلار دارایی را مدیریت می‌کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در رویداد Supernova Challenge 2.0 نیز شرکت کنند که یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های استارت‌آپی در جهان با ۲۰۰ هزار دلار جایزه است.
در بخش Expand North Star امسال ۱۸۰۰ استارتآپ با ۷۰ هزار شرکت‌کننده و ۱۲۰۰ سرمایه‌گذار حضور دارند. در این رویداد ۴۵۰ سخنرانی و ۱۷ سمینار برگزار می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.