هوش مصنوعی

October 26, 2024
15:22 شنبه، 5ام آبانماه 1403
کد خبر: 176244

توهم هوش مصنوعی OpenAI در تولید محتوا

منبع: مهر

ابزار هوش مصنوعی اوپن ای آی برای تبدیل صوت به متن، جملاتی می سازد و به متن می افزاید که باعث ایجاد چالش جدیدی شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت «اوپن ای آی» ابزار رونویسی مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام «ویسپر» (Wisper) را با ادعای آنکه دقت و قدرتی معادل یک کاربر انسانی دارد، عرضه کرده است.

اما ویسپر یک چالش اساسی دارد. به گفته مهندسان نرم افزار، توسعه دهندگان و محققان آکادمیک ممکن است این ابزار بخشی از متن یا حتی جملاتی کامل را خودش بنویسد. این کارشناسان معتقدند برخی از متن های اختراعی این ابزار ممکن است حاوی اظهارات نژادی، خشونت آمیز یا حتی درمان های پزشکی خیالی باشد.

به گفته آنها چنین جملاتی مشکل ساز هستند زیرا از این ابزار در چند صنعت در سراسر جهان برای تبدیل مصاحبه ها، تولید متن در زمینه فناوری های مصرفی محبوب و ساخت زیرنویس برای ویدئوها استفاده می شود.

نکته نگران کننده تر، عجله مراکز پزشکی برای استفاده از ابزارهای مبتنی بر ویسپر برای رونویسی مشاوره های بیماران با پزشکان است. حال آنکه اوپن ای آی قبلا هشدار داده از این ابزار نباید در حوزه هایی با ریسک زیاد استفاده شود.

گستره کامل این مشکل را به سختی می توان تعیین کرد اما محققان و مهندسان اعلام کرده اند در فعالیت هایشان اغلب با توهمات ابداعی ویسپر روبرو شده اند. به عنوان مثال یک محقق دانشگاه میشیگان مشغول انجام تحقیقی از جلسات عمومی بود و در هر ۱۰ رونویسی کلیپ صوتی که او بررسی کرده بود ۸ مورد حاوی توهمات ویسپر بودند. پس از آن وی تلاش خود برای ارتقای این مدل هوش مصنوعی را آغاز کرد.

یک مهندس یادگیری ماشینی نیز می گوید او بیش از ۱۰۰ ساعت نمونه رونویسی که ویسپر انجام داده بود را تحلیل و در حدود نیمی از آنها توهمات این هوش مصنوعی را مشاهده کرده است. محقق سومی نیز مدعی شده هنگام بررسی ۲۶ هزار متنی که با کمک ویسپر ابداع شده، تقریبا در هر یک از رونویسی ها توهمات این ابزار را مشاهده کرده است.

این چالش حتی در رونویسی از نمونه های کوتاه و با کیفیت صوتی نیز وجود دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.