جعفرپور: مخابرات در صنعت ICT نقش لوکوموتیو دارد
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری تاکید کرد که مخابرات در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش لوکوموتیو را دارد.
محمد جعفر پور در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام) اظهار کرد: با توجه به نقش شرکت مخابرات ایران در صنعت ارتباطات و حوزه ICT تلاش شده این شرکت در نمایشگاه امسال نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی افزود: در عصر هوش مصنوعی، نگاه سرویسمحور بر ارتباطات پیشی گرفته است، اما لازمه توسعه خدمات هوشمند، فراهمسازی زیرساختهای ارتباطی است. شرکت مخابرات ایران با تمام توان و ظرفیتهای داخلی، توسعه این زیرساختها را در دستور کار قرار داده است.
او ادامه داد: شرکت مخابرات ایران در سه حوزه بحث توسعه را پیگیری میکند که اولین آن موضوع فیبرنوری است که قرار است سالانه یک میلیون پوشش ایجاد کند. بحث دیگر توسعه شبکه انتقال است که در چند استان کار را شروع کرده ایم.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، اظهار کرد: توسعه شبکه انتقال خراسان رضوی تا ۸ ماه آینده نهایی شده و به بهره برداری می رسد. همچنین توسعه شبکه انتقال اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی هم در دستور کار قرار دارد.
به گفته او ارائه سرویسهای نوین مخابرات ایران در نمایشگاه تلکام، موضوع دیگری است که از پروژه «ابر ما» رونمایی خواهد کرد که بستر سرویسهای جدیدی مانند گیمپلاس، خدمات خانگی، تجاری و سازمانی خواهد بود.
مدیرعامل مخابرات ایران درباره پروژه «ابر مخابرات ایران» توضیح داد: این پروژه با هدف ارائه سرویسهای متنوع و نوین در کشور راهاندازی میشود. ظرفیتهای موجود در مراکز دادهای مخابراتی سراسر کشور بهعنوان زیرساخت این ابر به کار گرفته میشود. سرویسهای جدیدی مانند هوش مصنوعی مخابرات ایران نیز در دستور کار است که بهزودی شاهد بهرهبرداری از آن خواهیم بود.
جعفرپور همچنین بر توسعه هوش مصنوعی در مخابرات تأکید کرد و گفت: در حوزه هوش مصنوعی، برنامهریزیهای گستردهای صورت گرفته و مراحل برندسازی و ثبت دامنههای مربوطه انجام شده است. این حوزه از سال آینده بهطور جدی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
وی، افزود: از موضوعات دیگر بحث افزایش و ارتقا کیفیت خدمات به مشتریان و همچنین خدمات پس از فروش است و سازوکار جدیدی را نیز در مخابرات مشغول پیاده سازی هستیم و تا اوایل سال ۱۴۰۴ آن را پیاده خواهیم کرد تا سرویس ها را به صورت با کیفیت به مشتریان ارائه کنیم تا انشالله با مشارکت بخش هایی همچون اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی، پیمانکاران محلی و بخش تولید محصولات حوزه آی سی تی تحول را در صنعت شاهد باشیم.
وی، ادامه داد: امروزه یکی معضلات، شبکه دسترسی است و بحث ADSL را به صورت محدود داریم، شبکه موبایل محدود است و امروز به نوعی شاهد هستیم که ظرفیت شبکه محدود شده است و در بخش ADSL محدودیت تکنولوژی وجود دارد و باید به سمت فیبرنوری حرکت کنیم که نیازمند اقدامات اجرایی است، یکی از مشکلات این است که صنعت امروز به علت پایین بودن تعرفه ها فقیر شده است و اپراتورها امکان سرمایه گذاری ندارند، اکنون ارزان ترین اینترنت متعلق به ایران است و در مقایسه با سایر صنایع همچون پوشاک میتوان مشاهده کرد که صنعت آی سی تی محروم واقع شده است.
لازمه ارائه سرویس باکیفیت، منطقی کردن تعرفههاست
جعفرپور، اشاره کرد: اگر بخواهیم سرویس باکیفیت ارائه دهیم باید تعرفه ها منطقی شود، اپراتورهای ارتباطی تا یک جایی ضرر را متحمل می شوند اما از یک جایی به بعد امکان توسعه بسیار سخت و زیان ده خواهد بود، باز هم مخابرات توسعه فیبرنوری را در دستورکار قرار داده است و علاوه بر استفاده از توان داخلی شرکت به مذاکره و انعقاد قرارداد با فعالین حوزه پرداخته ایم تا به سرویس مناسب دست پیدا کنیم و پوشش FTTH را افزایش دهیم، اکنون حدود ۴۲۰ هزار اتصال داشته ایم که ۴۰۰ متعلق به شرکت مخابرات ایران است و هدفگذاری کرده ایم که سالی یک میلیون اتصال را در حوزه FTTH داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: معتقد هستیم که سرویس ها نیاز به سرعت بالا دارد و اکنون بحث رقابت مطرح نیست، بحث ما این است که چگونه از ضرر خود جلوگیری کنیم، بنابراین تعرفه ها باید بهینه سازی و منطقی سازی شود.
وی، در پایان گفت: هزینه آی سی تی در مقایسه با سایر هزینه های سبد خانوار جایی ندارد، در حالی که اکثر تجهیزات آی سی تی به قیمت دلار وابسته است.
در این نشست، فرامز رستگار – دبیر سندیکای صنعت مخابرات درباره تاریخچه تلکام اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مخابرات کشور بررسیهایی برای ایجاد تحولات مختلف انجام شد چراکه بزرگترین ضعف آن روز مخابرات این بود که در هیچ بخشی نتوانسته بود پیشرفت کند.
وی با بیان اینکه پس از بررسیهای انجام شده بخشهایی برای خودباوری ایجاد شد و طولی نکشید که دستاوردهای زیادی به دست آمد، تصریح کرد: به همین دلیل نیاز بود این دستاوردها در جایی نمایش داده شود که در آن زمان با شرکت نمایشگاهها صحبت شد و یک گوشه کوچکی در یک نمایشگاه به این رویکرد اختصاص پیدا کرد که البته هیچوقت نمایشگاه مستقل نداشت. در نهایت اواخر دهه ۷۰ با همکاری شرکت نمایشگاهها یک نمایشگاه مستقل تحت عنوان نمایشگاه تلکام را راهاندازی کردیم که درحال حاضر بیست و پنجمین دوره از این نمایشگاه برگزار میشود.
دبیر و نائب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: موسس نمایشگاه تلکام، شرکت مخابرات بود و از زمانی که از وزارت ارتباطات جدا شد به دلایلی چند سالی وزارتخانه برگزار کننده نمایشگاه بود اما پس از آن ما به عنوان تشکل حوزه صنعت اجازه ادامه آن را ندادیم.
وی، خاطرنشان کرد: ما همراه شرکت مخابرات هستیم، چراکه نمایشگاه تلکام برای شرکت مخابرات است و شعاری که در شورای سیاستگذاری انتخاب شده مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی است و معتقدیم اگر مخابرات پایدار نباشد، هیچ فناوری در کشور نخواهیم داشت.
مطالبه مردم اینترنت با ظرفیت است
فرامرز رستگار گفت: حدود هفت الی هشت سال است که مطالبه مردم اینترنت با ظرفیت است، اما به آنها ارائه نمی شود، این روند باید اصلاح شود و حاکمیت باید بداند که خواسته جامعه داشتن اینترنت با پهنای باند بالا است، درغیراین صورت از دنیا عقب می مانیم، بنابراین مردم تاب بیاورند در نهایت این موضوع حل خواهد شد.
داوود ادیب – رییس کانون هماهنگی فاوا و رییس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی ایران، هم در این نشست خبری، اظهار کرد: ۱۴۸ شرکت داخلی و خارجی به صورت مستقل در این نمایشگاه حضور دارند و ۵۰ شرکت در پاویون های صندوق نوآوری و شکوفایی، رونمایی محصولات و پارک فناوری هستند که در مجموع حدود ۲۰۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی مواجه ایم.
وی، گفت: با توجه به رویکرد انقلاب صنعتی پنجم، بر حوزه پایداری و تاب آوری متمرکز هستیم و در این زمینه در نمایشگاه امسال مساله پایداری را مبنا قرار دادیم، چراکه بدون مخابرات پایدار فناوری پیش نمی رود.
ادیب، اظهار کرد: در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۳ بحث هوش مصنوعی را خواهیم داشت و در این زمینه احراز هویت با این فناوری را داریم، موضوعات مرتبط با یادگیری آنلاین را شاهد خواهیم بود، نرم افزارهای حوزه پیشگیری در حوزه فناوری و سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی و پلتفرم های هوشمند مالی را خواهیم داشت.
تلکام با هیچ نمایشگاه دیگری قابل مقایسه نیست
رییس کانون هماهنگی فاوا در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد: نمایشگاه تلکام به جهت نوع رویکرد، با هیچ نمایشگاه دیگری قابل مقایسه نیست و به دلیل حجم موضوعات تخصصی، پنل ها، جلسات B۲B شرکت ها با سازمان ها، رونمایی دستاوردها در این نمایشگاه، تراز اول را این حوزه دارد و طبیعتا در حوزه اقتصاد دیجیتال نقش پررنگی داشته و تاثیر گذار است، لذا در تلکام بحث کیفیت ارایه مهم است نه کمیت حضور شرکت ها.
وی، خاطرنشان کرد: هشت پنل تخصصی در حوزه لبه تکنولوژی در این نمایشگاه برگزار می شود و ۳۰ رونمایی محصول در حوزه هوش مصنوعی و هوشمندسازی خواهیم داشت و از طرف دیگر بحث همرسانی شرکت ها و بخش های دولتی را در دستور کار داریم.
عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه تلکام، افزود: اپراتورهای بزرگ کشور و شرکت مخابرات ایران محصولات فناورانه خود را به نمایش می گذارند، در سال ۱۴۰۳ شرکت های اپراتوری به جای نمایش اقتدار اداری به نمایش محصولات و خدمات فناورانه خود می پردازند.
وی، گفت: در سال جاری بیش از ۳۰ شرکت در حوزه هوشمندسازی حضور دارند و کارگاه ها در خود غرفه ها برگزار می شود، اما هر روز دو پنل در موضوعات هوش مصنوعی، متاورس، هوش مصنوعی در امنیت و پرایوت ۵G خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سازمان ملی هوش مصنوعی و سایر مجموعه های مرتبط با هوش مصنوعی به عنوان مهمان به نمایشگاه دعوت می شوند.
رونمایی از محصولات نوین اقتصاد دیجیتال با رویکرد هوش مصنوعی
در ادامه، کبری رزاق زاده- مدیر نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، در این نشست اظهار کرد: بیست و پنجمین نمایشگاه تلکام با حضور بازیگران بخش دولتی و خصوصی و با مشارکت حداکثری و با شعار مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی، سوم تا ششم دی ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
وی، ادامه داد: شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی بر حسب مجوزها و ماموریت خود طبق دوره گذشته برگزاری نمایشگاه تلکام را با تشکیل جلساتی در شورای سیاستگذاری و ضمن تعیین خط مشیها ترسیم کرده است.
رزاق زاده، بیان کرد: با اخذ نظر روسا و کارشناسان در شورای سیاستگذاری موضوعاتی پیگیری و مصوب شد تا شاهد نمایشگاه موثرتری باشیم؛ این موضوعات شامل تاکید بر نگاه صادرات محور بودن برگزاری، جذب شرکت ها در صادرات، حضور شرکت های بزرگ در حوزه اقتصاد دیجیتال ، مشارکت دهی شرکت های نوین، حضور فعال شرکت هوش مصنوعی ، تاکید بر حضور دانشگاه ها، پذیرش هیات های تجاری از کشورهای همسایه (چین، ترکیه، عراق، روسیه، ارمنستان، افغانستان و روسیه) با ظرفیت ۳۰ نفر است.
وی، اضافه کرد: در نمایشگاه تلکام امسال برگزاری کلاس ها و پنل های آموزشی در هشت دوره و به صورت روزانه را در دستورکار خواهیم داشت؛ همچنین رونمایی از محصولات نوین اقتصاد دیجیتال و مخابرات را با رویکرد هوش مصنوعی مدنظر قرار داده ایم.
وی، خاطرنشان کرد: نمایشگاه تلکام با متراژ ۲۵۰۰ متر غیرمفید و بیش از ۱۲ هزار متر مفید برگزار خواهد شد که در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.
بیست و پنجمین نمایشگاه تلکام امسال از سوم تا ششم دیماه با شعار مخابرات در عصر هوش مصنوع با حضور بازیگران بخش دولتی و خصوصی با رویکرد مشارکت حداکثری برگزار می شود.
نمایشگاه تلکام سال جاری در متراژ ۲۵ هزار متر غیر مفید و ۱۲ هزار متر مفید برگزار میشود که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی دارد. این نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ میزبان ۱۴۸ شرکت خواهد بود که ۱۰ شرکت آن نیز خارجی هستند.
همچنین حضور شرکتهای بزرگ فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، صادرات فناوری، تاکید بر حضور شرکتهای مهم دولتی و دانشگاه و مجامع علمی در نمایشگاه از رویکرد های مهم برگزاری این نمایشگاه در سال جاری است و پذیرش هیاتهای تجاری از کشورهای منطقه مانند عراق، روسیه، ارمنستان و ترکیه انجام شده که ظرفیت ۳۰ نفر هیات تجاری را در این نمایشگاه مهیا کرده است.