دستوپنجه نرم کردن معلم و شاگرد با کلاسهای غیرحضوری در بستر پلتفرم و اینترنت بیکیفیت
غیر حضوری شدن مدارس دانشآموزان را به سامانههایی برگردانده که همچنان با توجه به سرعت و کیفیت اینترنت، جای کلاسهای حضوری را پر نمیکنند.
آلودگی هوا از روز شنبه مدارس تهران و چند استان دیگر را غیر حضوری کرد. روز چهارشنبه علاوه بر مدارس، دانشگاهها هم غیر حضوری شدند و سامانههای مجازی که پس از کرونا کمرنگتر شده بودند، دوباره به تلفنهای همراه دانشآموزان و دانشجویان بازگشتند.
در حالی که به نظر میرسد کیفیت پلتفرم «شاد» به عنوان اصلیترین محل برگزاری کلاسهای غیرحضوری دانشآموزان نسبت به سالهای گذشته بهتر شده باشد، دانشآموزان همچنان در دسترسی به آن با چالشهایی مواجه هستند. علاوه بر این سرعت و کیفیت اینترنت باعث شده والدین و معلمها هم از برگزاری غیر حضوری کلاسها ناراضی باشند.
مدیر یکی از مدارس حاشیه شهر تهران میگوید مشکل کد یکتای اتباع باعث شده ثبتنام بعضی از دانشآموزان این مدرسه در «شاد» با مشکل مواجه شود و آنها نتوانند از این پلتفرم استفاده کنند. از سوی دیگر همه دانشآموزان باید به صورت دستی به گروههای کلاسها اضافه شوند و این فرآیند برای مدارسی که جمعیت زیادی دارند زمانبر است در نتیجه این مدرسه کلاسهای خود را به «بله» منتقل کرده است.
معلم مدرسه دیگری میگوید با این وجود که شاد نسبت به سالهای گذشته بهتر شده اما هنوز زمانی که کلاسهای همه مقاطع به صورت غیر حضوری برگزار میشود، این پلتفرم به سختی بالا میآید. او اضافه میکند: «شاد اجازه بارگذاری فایلهای سنگین را نمیدهد و امنیت آن هم ضعیف است. پارسال چند بار هک شد و سوالات بعضی از مدارس لو رفت. به نظر من آموزش از طریق شاد واقعا سخت و فرسایشی است و این پلتفرم نتوانسته در شبیهسازی کلاسهای آموزشی حضوری موفق عمل کند. بیشترین بار روی دوش معلم است.»
او درباره مشکلات اینترنتی میگوید: «فکر میکنم مشکلات زیرساختی شاد نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده است. به عنوان مثال ما برای ارسال فایلها مشکلات زیادی داشتیم و الان کمی بهتر شده اما سرعت اینترنت همچنان خوب نیست و این ارسال با سرعت خیلی کمی اتفاق میافتد.»
معلم دیگری میگوید کیفیت صدا و سرعت ارسال مطالب در شاد نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته اما در دسترسی به دانشآموزان همچنان محدودیتهایی وجود دارد. او اضافه میکند: «دسترسی به دانشآموزان در شاد سخت است چون متوجه نمیشویم که مطالب را آموختهاند یا خیر. علاوه بر این تشخیص اینکه آنها در کلاس حضور دارند یا صرفا حضور خود را اعلام کرده و از کلاس بیرون رفتهاند دشوار است و مسئولیت دبیر را چند برابر میکند.»
به گفته او سال گذشته فایلهای صوتی دانشآموزان آپلود نمیشده و ویدیوهایی که دبیر برای آنها ارسال میکرده، حتی اگر حجم کمی داشتند باز نمیشدند. با این حال در روزهای گذشته هیچکدام از این مسائل برای آنها چالشی ایجاد نکرده است.
دانشآموزان و والدین همچنان چالش دارند
در حالی که به نظر میرسد معلمها نسبت به سالهای گذشته نارضایتی کمتری از شاد دارند، دانشآموزان و والدین همچنان از این اپلیکیشن راضی نیستند. یکی از والدین میگوید اپلیکیشن شاد برای iOS باگهای زیادی دارد و به سختی میتوان با آن کار کرد.
مادر دیگری میگوید: «در بسیاری از مواقع بعد از یک روز پیامها در شاد بارگذاری میشوند یا موفق به دانلود آنها میشویم. آموزش در مدارس هم از کیفیت لازم برخوردار نیست چه برسد به آموزش آنلاین که کلا دانشآموزها با آن چالش دارند.»
البته مشکل فقط شاد نیست و والدین از بسترهای دیگری که کلاسهای مجازی روی آنها برگزار میشود هم شکایت دارند. یکی از والدینی که کلاسهای آنلاین فرزندش در ادوبی برگزار میشود میگوید: «کلاسهای آنلاین فرزند ما در ادوبی برگزار میشود و اینترنت یاری نمیکند. دهها بار از کلاس بیرون میافتیم و تا دوباره موفق به وارد شدن به کلاس شویم، دانشآموز استرس میگیرد.»
کیفیت اینترنت خوب نیست
بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم مشکلات زیرساختی اینترنت را تایید کرده و در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «از چند ماه پیش با حجم عظیمی از حملات DDoS از خارج به کل شبکههای داخل کشور مواجه بودهایم که تاثیر زیادی بر کیفیت سرویس دریافتی کاربران داشته است.»
اکبری سامانهای را معرفی کرده که در آن حملات DDoS به صورت لحظهای نمایش داده میشود و بر اساس آمارهای آن زیرساختهای ارتباطی کشور در یک ماه گذشته، ۳۰ هزار بار مورد حمله DDoS قرار گرفته است. با این حال مشخص نیست برای مقابله با این حملات چه تمهیداتی در نظر گرفته شده و چه تاثیری روی کیفیت اینترنت در روزهای آینده که همچنان مدارس و ادارات غیر حضوری هستند، میگذارد.