سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 15, 2025
14:20 چهارشنبه، 26ام دیماه 1403
کد خبر: 183091

بازطراحی الکسا با هوش مصنوعی

منبع: پیوست

گزارشی از فایننشال تایمز می‌گوید آمازون در حال طراحی دوباره الکسا، دستیار صوتی این شرکت، است تا آن را به یک عامل هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت انجام وظایف پیچیده تبدیل کند. دستیار صوتی ساخته بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان در بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه قابل دسترسی است و مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته می‌توانند این سیستم را از یک ابزار ساده به یک دستیار شخصی پیشرفته تبدیل کنند.

آمازون به عنوان بزرگترین ارائه دهنده زیرساخت ابری جهان توان رایانشی قابل توجهی برای پشتیبانی از این سیستم هوش مصنوعی در اختیار دارد و با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ هوش مصنوعی آنتروپیک به فناوری‌های روز هوش مصنوعی دسترسی دارد.

خبر بازطراحی الکسا در حالی منتشر می‌شود که شرکت اپل نیز بروزرسانی بزرگی را با محوریت هوش مصنوعی برای دستیار صوتی سیری مد نظر دارد که طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۲۶ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

کاهش پاسخ‌های اشتباه و تاخیر در پاسخ‌دهی از مهمترین چالش‌ها
این پروژه را روهیت پراساد، مدیر تیم هوش مصنوعی عمومی آمازون، رهبری می‌کند. به گفته او رفع مشکلاتی مانند پاسخ‌های اشتباه (توهمات)، تاخیر در ارائه پاسخ و افزایش اعتبار پاسخ‌ها از جمله موانع پیش روی این پروژه است. پراساد اظهار داشت که الکسا باید خدمات مختلفی را با سرعت و دقت بالا به اجرا بگذارد که در مقیاس جهانی فرایند بسیار پیچیده‌ای است.

آمازون با این بازطراحی در تلاش است تا جایگاه‌ خود در کنار بزرگانی مثل گوگل، مایکروسافت و متا که هرکدام نقش پررنگی در موج اخیر هوش مصنوعی داشتند، تثبیت کند.

اما چنین کاری با موانع مختلف از جمله پیچیدگی جایگزین کردن الگوریتم‌های قدیمی با مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) روبرو است. آمازون همچنین باید قابلیت‌های پیشین الکسا را حفظ کرده و توانمندی‌های تازه‌ای را به آن اضافه کند.

آمازون به تازگی از مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود به نام Nova رونمایی کرده است که با همکاری مدل‌های خارجی مانند Claude از استارتاپ Anthropic توسعه یافته‌اند. این مدل‌ها برای بهبود سرعت، کاهش هزینه و افزایش قابلیت اطمینان طراحی شده‌اند.

چالش‌های اقتصادی و استراتژی آمازون
با وجود پیشرفت‌های فناوری، آمازون هم همانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی به دنبال راهی برای بهره‌برداری مالی از این پروژه در مقیاس جهانی است. از جمله گزینه‌های مد نظر این شرکت می‌توان به ارائه خدمات اشتراکی یا دریافت سهمی از فروش کالاها و خدمات اشاره کرد و شرکت‌های هوش مصنوعی گزینه افزودن تبلیغات را نیز مد نظر دارند. هدف نهایی آمازون، ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد و ایمنی است که بتوانند در برنامه‌های مختلف، از جمله الکسا، مورد استفاده قرار گیرند.

این بازطراحی نشان‌دهنده تلاش آمازون برای تثبیت جایگاه خود در بازار هوش مصنوعی و ایجاد ارزش برای کاربران است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.